(in Polish) Podstawy psychologii dla nauczycieli 2
General data
Course ID: | 04-PPSN2-15-PED |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy psychologii dla nauczycieli 2 |
Organizational unit: | Faculty of Physics |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Fizyki (in Polish) Fakultet pedagogiczny (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Ścisłych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Obowiązkowy na specjalności nauczycielskiej. |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zajęcia poświęcone są zrozumieniu funkcji wieku szkolnego w cyklu życia i rozwoju człowieka. Na plan pierwszy wybija się tu jego funkcja socjalizacyjna. W tym okresie dziecko powinno przywiązać się do własnej społeczności i jej kultury. Powinno opanować podstawową wiedzę i nauczyć się stosować ją w konwencjonalny sposób. W sensie psychologicznym oznacza to podporządkowanie własnego zachowania i własnych procesów psychicznych obowiązującym w społeczności wzorom funkcjonowania. W procesie formowania tożsamości faza ta odpowiedzialna jest przede wszystkim za międzypokoleniową ciągłość doświadczeń. Kluczowe w tym procesie znaczenie ma rozpoznawanie tzw. niezmienników (stałości zarówno dotyczących rzeczywistości fizycznej jak i społecznej) to znaczy wzorów, reguł i zasad oraz pojęć naukowych z zakresu zróżnicowanych działów nauki. Kluczowe mechanizmy temu służące to: 1. identyfikacja rozumiana jako identyfikowanie czegoś i identyfikowanie się z kimś, 2. uczenie się pod kierunkiem. Ich poprawne i łączne działanie prowadzi w tym wieku do opanowanie przez dziecko roli ucznia. Kompetencja ta pozwala mu radzić sobie z sytuacjami zadaniowymi poprzez poszukiwanie nauczycieli i uczenie się od nich. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak wstępnych wymagań. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) USOS |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Graca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta: czytanie wskazanej literatury 8 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 7 SUMA GODZIN 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 1 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są zrozumieniu funkcji wieku szkolnego w cyklu życia i rozwoju człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są zrozumieniu funkcji wieku szkolnego w cyklu życia i rozwoju człowieka. Na plan pierwszy wybija się tu jego funkcja socjalizacyjna. W tym okresie dziecko powinno przywiązać się do własnej społeczności i jej kultury. Powinno opanować podstawową wiedzę i nauczyć się stosować ją w konwencjonalny sposób. W sensie psychologicznym oznacza to podporządkowanie własnego zachowania i własnych procesów psychicznych obowiązującym w społeczności wzorom funkcjonowania. W procesie formowania tożsamości faza ta odpowiedzialna jest przede wszystkim za międzypokoleniową ciągłość doświadczeń. Kluczowe w tym procesie znaczenie ma rozpoznawanie tzw. niezmienników (stałości zarówno dotyczących rzeczywistości fizycznej jak i społecznej) to znaczy wzorów, reguł i zasad oraz pojęć naukowych z zakresu zróżnicowanych działów nauki. Kluczowe mechanizmy temu służące to: 1. identyfikacja rozumiana jako identyfikowanie czegoś i identyfikowanie się z kimś, 2. uczenie się pod kierunkiem. Ich poprawne i łączne działanie prowadzi w tym wieku do opanowanie przez dziecko roli ucznia. Kompetencja ta pozwala mu radzić sobie z sytuacjami zadaniowymi poprzez poszukiwanie nauczycieli i uczenie się od nich. |
Bibliography: |
(in Polish) Appelt, K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A. Brzezińska (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. (259-301). Gdańsk: GWP. Smykowski, B. (2012). Wiek szkolny. W: B. Smykowski. Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży. (165-172). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Smykowski, B. (2019). Wiek szkolny a poczucie stałości i przewidywalności. W: Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym red. Brzezińska, Dembska, Reksnis. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Wiliński, P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać. W: A. Brzezińska (red.). Portre-ty psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. (303-343). Gdańsk: GWP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - zna i rozumie mechanizm psychicznej adaptacji dziecka w wieku szkolnym - zna i rozumie centralne zjawiska rozwoju dziecka w wieku szkolnym - potrafi rozpoznać symptomy prawidłowego i nieprawidłowego przebiegu procesu rozwoju dziecka w wieku szkolnym - potrafi dostosować sytuację nauczania przed-miotu do możliwości uczenia się dziecka w wieku szkolnym - jest gotów do wspierania dziecka w wieku szkolnym w zakresie uczenia się przedmiotowej wiedzy, nabywania umiejętności i kształtowania nastawień - jest gotów do interweniowania w momencie roz-poznania sytuacji zagrażającej rozwojowi dziecka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium pisemne na ostatnich zajęciach. Warunki zaliczenia: Obecność na 80% zajęć Kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Hardt | |
Group instructors: | Magdalena Hardt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Wiatrowska | |
Group instructors: | Agnieszka Wiatrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Paprzycka, Agnieszka Wiatrowska | |
Group instructors: | Agnieszka Wiatrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.