Muzyka młodzieżowa i przemiany kultury [11-MM-4W-pw-n]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 8
Moodle ID: 367003_8
Przedmiot: | Muzyka młodzieżowa i przemiany kultury [11-MM-4W-pw-n] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 43 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Anna Sokołowska |
Literatura: |
1. John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010; 2. Zbyszko Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013; 3. Lucyna Drążek, Estetyka reklamy, Promotor, Warszawa 2003; 4. Jerzy Jastrzębski, W ciekawych czasach: szkice o kulturze i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004; 5. Anna Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2011; |
Zakres tematów: |
1. Kultura współczesna; kultura wysoka i kultura popularna - charakterystyka, różnice; kształtowanie tożsamości młodego pokolenia przez kulturę współczesną; 2. Zacieranie się granic między kulturą wysoką a niską. Popkulturowe przykłady fenomenów i zjawisk społecznych polegających na łączeniu kultury wysokiej i kultury niskiej, masowej. 3. Konsumpcjonizm i środki masowego przekazu (z akcentem na social media) oraz fenomeny kulturowe świata reklam, mody i sportu ze szczególnym z uwzględnieniem obecnych w nich motywów muzycznych oraz ich wpływ na styl życia młodzieży. 5. Muzyka jako popularna forma partycypacji w kulturze; teledyski jako narracje kształtujące tożsamość i postrzeganie, subkultury, masowe festiwale muzyczne - jako sposób nie tylko na muzykę, ale i na spędzenie wolnego czasu, płaszczyzna spotkań z rówieśnikami oraz nową postacią autorytetów; pozamuzyczna oferta festiwali - panele dyskusyjne, strefy sportu i rozrywek, kulinaria, strefy dla rodziców z dziećmi; płaszczyzna ekspresji osobistej; doświadczenia adrenaliny oraz katharsis. Rola muzyki w konstruowaniu tożsamości i stylu życia młodych ludzi. 6. Pedagogiczny potencjał kultury współczesnej i muzyki młodzieżowej – wartości, eklektyczność stylów i znaczeń |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, uczenie problemowe, rozwiązywanie zadań, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe lub wideo, metody aktywizujące, np. burza mózgów, praca w grupach albo indywidualna |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium w formie indywidualnej wypowiedzi ustnej na zadane pytanie. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne. Ocena końcowa ulega obniżeniu o pół stopnia w przypadku każdej nieodrobionej nieobecności. |
Uwagi: |
PW I rok II st. EDUTER |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.