Kultury literackie i film [03-KLF-22FKMDL]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Moodle ID: 362795_1
Przedmiot: | Kultury literackie i film [03-KLF-22FKMDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Radosław Piętka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
V. Tosi, Cinema Before Cinema: The Origins of Scientific Cinematography. London 2005 W. Godzic, Film i metafora: pojęcie metafory w historii myśli filmowej. Katowice 1984 M. Hendrykowski, Sen. Antropologia, kultura, semiotyka. Poznań 2018 I. Singer, Cinematic Mythmaking: Philosophy in Film. Cambridge 2008 R. Altman, Klasyczna teoria gatunków literackich. W: idem, Gatunki filmowe. Przeł. M. Zawadzka. Warszawa 2012 M.M. Winkler, Classical Literature on Screen. Cambridge 2017 C. Paglia, Homer on Film: A Voyage through The Odyssey, Ulysses, Helen of Troy, and Contempt. "Arion" 1997, vol. 5, no. 2 J. Paul, Homer and Cinema: Translation and Adaptation in Le Mépris. W: A. Lianeri, V. Zajko (ed.), Translation and the Classic: Identity as Change in the History of Culture. Classical Presences. Oxford-New York 2008 M.M. Winkler (ed.), Classical Myth and Culture in the Cinema. Oxford 2001 K.H. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość, przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 2003 Il mito greco nell’opera di Pasolini. A cura di E. Fabbro. Udine 2004 B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk 2011 Fellini-Satyricon: l’immaginario dell’antico. A cura di R. De Berti, E. Gagetti, F. Slavazzi. Milano 2007 R. Stam, Subversive Pleasures: Bakhtin, Cultural Criticism and Film. Baltimore 1989 W. Herzog, On the Absolute, the Sublime, and Ecstatic Truth. "Arion" 2010, vol. 17, no. 3 J. Paul, Film and the Classical Epic Tradition. Oxford-New York 2013 E.B. Holtsmark, The Katabasis Theme in Modern Cinema. W: Classical Myth and Culture in the Cinema. Ed. M.M. Winkler. Oxford 2001 H. Marcuse, Wyobrażenia Orfeusza i Narcyza. W: idem, Eros i cywilizacja, przeł. H. Jankowska, A. Pawelski. Warszawa 1998 A. Helman, Filmowe przygody Orfeusza. W: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej. Gdańsk 2003 P. James, The Legacy of Ovid’s Pygmalion Myth on Screen: In Pursuit of the Perfect Woman. London-New York 2011 M.M. Winkler, Ovid on Screen: A Montage of Attractions. Cambridge 2020 R. Wrigley (ed.), Cinematic Rome. Leicester 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Platońska jaskinia, Lukrecjański sen: (literacka) prehistoria kina 2. Wizualność literatury 3. Godard: adaptacja o adaptacji 4. Tekst na ekranie 5. Estetyka gatunków literackich w filmie 1: tragediowe korzenie horroru literackiego i filmowego 6. Estetyka gatunków literackich w filmie 2: tragizm 7. Estetyka gatunków literackich w filmie 3: komizm 8. Estetyka gatunków literackich w filmie 4: menippea 9. Estetyka gatunków literackich w filmie 5: epickość i wzniosłość 10. Motywy literackie w filmie 1: katabaza 11. Motywy literackie w filmie 2: metamorfoza (Narcyz, Orfeusz i Pigmalion) 12. Motywy literackie w filmie 3: „Melancholia Ozymandiasza” (miasto i ruiny) 13. Test |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja Praca z tekstem Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.