Wielokulturowe doradztwo zawodowe [11-WKDZ-11-s]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 354261_1
Przedmiot: | Wielokulturowe doradztwo zawodowe [11-WKDZ-11-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 43 |
Limit miejsc: | 45 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Magdalena Barańska |
Literatura: |
Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006 źródło: http://spiapoznan.pl/ksiazka/poradnictwo-transnacjonalne.-cele-i-metody-midzykulturowego-doradztwa-karier,36 Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/ Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/ Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/ Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/ MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/ Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/ Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf https://geerthofstede.com/ https://www.wielokultury.wroclaw.pl/ Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856 Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf Literatur dodatkowa: Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000 Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012 dostep: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikologia-teoria-i-praktyka-komunikacji-ksiazka-na-licencji-creative-commons/ Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, Warszawa 2007 Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, GWP 2007 Madej D., Oniszczuk J., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Kownacka E., Oryszczyszyn R., Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego... od koncepcji do realizacji, Warszawa 2007. dostęp: https://doradztwo.ore.edu.pl/miedzykulturowy-osrodek-doradztwa-zawodowego-koncepcji-realizacji/ Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 dostęp: https://www.researchgate.net/publication/235338963_Kulturowe_ramy_zachowan_spolecznych Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007 |
Zakres tematów: |
Kultura jej typy, wymiary, podziały, wielokulturowość, polityka wielokulturowości Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja i różnice kulturowe Globalizacja, jej wpływ na rynek pracy oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe w środowisku zróżnicowanym kulturowe Współczesne koncepcje wielokulturowego doradztwa zawodowego Kompetencje wielokulturowe w kontekście aktywności edukacyjnej i zawodowej Zadania, role i kompetencje doradcy zawodowego pracującego w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Transnacjonalizm, transnacjonalna migracja, doradztwo transnacjonalne, karieryzm Emigracje i reemigracje zarobkowe Dynamika stresu akulturacyjnego Profilaktyka niepowodzeń migracyjnych Podstawowe wymiary różnic kulturowych Edukacja międzykulturowa Doradztwo edukacyjno-zawodowe w wybranych systemach edukacyjnych państw europejskich Kulturowy savoir vivre |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (db plus; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (dst plus 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5.0 – znakomicie opracowane prezentacji/projektu, wysoki poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę bardzo dobrą 4.5 – bardzo dobre opracowanie prezentacji/projektu, bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dobrą plus 4.0 – dobre opracowania prezentacji, satysfakcjonujący poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dobrą 3.5 – poprawna prezentacja, wystarczający poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, wybiórczo stosowane profesjonalne pojęcia, udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dostateczną plus 3.0 – pobieżna prezentacja, małe błędy, niski poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, język potoczny minimalny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dostateczną 2.0 – prezentacja niewystarczająca, zawierające liczne błędy, brak wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, język potoczny, brak aktywności na zajęciach, niezaliczony test Wartości procentowe test: 51%-60% - 3,0 61%-70% - 3,5 71%-80% - 4,0 81%-90% - 4,5 91%-100% - 5,0 |
Uwagi: |
r2-S1-PDdz, *w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.