Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielokulturowe doradztwo zawodowe [11-WKDZ-11-s] Semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 354261_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wielokulturowe doradztwo zawodowe [11-WKDZ-11-s]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: 45
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Magdalena Barańska
Literatura:

Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006 źródło: http://spiapoznan.pl/ksiazka/poradnictwo-transnacjonalne.-cele-i-metody-midzykulturowego-doradztwa-karier,36

Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/

Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/

Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/

Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/

MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/

Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/

Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf

https://geerthofstede.com/

https://www.wielokultury.wroclaw.pl/

Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf

Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf

Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf

Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856

Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf

Literatur dodatkowa:

Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000

Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012 dostep: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikologia-teoria-i-praktyka-komunikacji-ksiazka-na-licencji-creative-commons/

Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, Warszawa 2007

Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, GWP 2007

Madej D., Oniszczuk J., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Kownacka E., Oryszczyszyn R., Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego... od koncepcji do realizacji, Warszawa 2007. dostęp: https://doradztwo.ore.edu.pl/miedzykulturowy-osrodek-doradztwa-zawodowego-koncepcji-realizacji/

Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 dostęp: https://www.researchgate.net/publication/235338963_Kulturowe_ramy_zachowan_spolecznych

Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007

Zakres tematów:

Kultura jej typy, wymiary, podziały, wielokulturowość, polityka wielokulturowości

Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja i różnice kulturowe

Globalizacja, jej wpływ na rynek pracy oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe w środowisku zróżnicowanym kulturowe

Współczesne koncepcje wielokulturowego doradztwa zawodowego

Kompetencje wielokulturowe w kontekście aktywności edukacyjnej i zawodowej

Zadania, role i kompetencje doradcy zawodowego pracującego w środowiskach zróżnicowanych kulturowo

Transnacjonalizm, transnacjonalna migracja, doradztwo transnacjonalne, karieryzm

Emigracje i reemigracje zarobkowe

Dynamika stresu akulturacyjnego

Profilaktyka niepowodzeń migracyjnych

Podstawowe wymiary różnic kulturowych

Edukacja międzykulturowa

Doradztwo edukacyjno-zawodowe w wybranych systemach edukacyjnych państw europejskich

Kulturowy savoir vivre

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (db plus; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (dst plus 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5.0 – znakomicie opracowane prezentacji/projektu, wysoki poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę bardzo dobrą

4.5 – bardzo dobre opracowanie prezentacji/projektu, bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dobrą plus

4.0 – dobre opracowania prezentacji, satysfakcjonujący poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, profesjonalne słownictwo, aktywny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dobrą

3.5 – poprawna prezentacja, wystarczający poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, wybiórczo stosowane profesjonalne pojęcia, udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dostateczną plus

3.0 – pobieżna prezentacja, małe błędy, niski poziom wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, język potoczny minimalny udział w zajęciach, test zaliczony na ocenę dostateczną

2.0 – prezentacja niewystarczająca, zawierające liczne błędy, brak wiedzy i umiejętności z obszaru przedmiotu specjalnościowego podczas prezentacji, język potoczny, brak aktywności na zajęciach, niezaliczony test

Wartości procentowe test:

51%-60% - 3,0 

61%-70% - 3,5 

71%-80% - 4,0 

81%-90% - 4,5 

91%-100% - 5,0  

Uwagi:

r2-S1-PDdz,

*w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)