Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnej kultury i edukacji dziecka [11-PWKE-2PPW-pw-n] Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 2
Moodle ID: 350108_2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Problemy współczesnej kultury i edukacji dziecka [11-PWKE-2PPW-pw-n]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 43
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Monika Bieńkowska
Literatura:

 Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.

 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.

 Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009.

 Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 1997.

 Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

 Curran D., Renzetti C., Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo, Warszawa 2005.

 Elias N., Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008.

 Golka M. Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012.

 Gromkowska A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań 2002.

 Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2008.

 Gmerek T., Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.

 Kędzior-Niczyporuk E., Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, Wyd. Klanza, Lublin 2006

 Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1991.

 Krauze- Sikorska H., Kuszak K., Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole: teoria i praktyka, Poznań, 2010.

 Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

 Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań-Toruń 1995.

 Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001.

 Ritzer G., Mcdonaldyzacja, Warszawa 1997.

 Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

 Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze, Warszawa 1972.

 Gromkowska-Melosik A., Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517

 Gromkowska-Melosik A., Dystrybucja sukcesu edukacyjnego wśród kobiet i mężczyzn. Studium z pedagogiki porównawczej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12776

 Golka M., Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6706

 Melosik Z., Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w „kulturze kontroli” i „kulturze rozproszenia”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12773

 Gmerek T., Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6820,

 Gmerek T., Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim – pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4279,

 Gromkowska-Melosik A., Orientacja na testy w szkolnictwie współczesnym – kontrowersje ideologiczne i pedagogiczne, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14213,

 Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6003

 Melosik Z., Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości?, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17636,

 Nowosad I., Z badań nad kulturą szkoły. W kalejdoskopie analiz i interpretacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24971

 Gmerek, T., Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23712

 Klichowski M., Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6481,

 Stoll D., Globalizacja i płynna nowoczesność według Zygmunta Baumana w kontekście neoliberalizmu, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14085.

 Strykowski W., Media wyznacznikiem zmian w edukacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7180

 Lendzion K., Bariery społeczno-kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/13815

 Sadowska S., Praktyka tworzenia edukacyjnej wspólnoty – o edukacyjnej codzienności w kontekście jawnych i ukrytych wzorów kultury szkolnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/13723

 Tyszka Z., Stan rodziny współczesnej a wewnątrzrodzinna socjalizacja dzieci, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4899

 Zięba B., Zakres funkcji socjalizacyjno-wychowawczej rodziny, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/15994

Zakres tematów:

1. Główne zagadnienia kultury XXI wieku oraz edukacji dzieci i młodzieży w ujęciu teoretycznym. Terminologia i definicje odnoszące się do procesu edukacyjnego, socjalizacyjnego, wychowawczego oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Proces tworzenia, nabywania i przekazywania kultury przez dzieci i młodzież. Zagadnienie socjalizacji pierwotnej i wtórnej. Rola rodziny, społeczeństwa i szkoły w transmisji kulturowej.

2. Zagadnienie dotyczące zanikania granicy pomiędzy kulturą wysoką i niską we współczesności. Rola i społeczne znaczenie kultury masowej. Udział kultury wysokiej i popularnej w kształtowaniu tożsamości dzieci i młodzieży. (Anty)edukacyjne funkcje kultury popularnej i jej wpływ na wartości wyznawane przez dzieci i młodzież.

3. Wybrane nurty kultury i edukacji (odnoszące się do społeczno-edukacyjnego funkcjonowania dzieci i młodzieży). Zjawiska kulturowe i edukacyjne, takie jak np. inflacja dyplomów, nierówności edukacyjne, reprodukcja społeczna, kulturowa i ekonomiczna w przestrzeni szkolnej, ukryty program szkoły, edukacja wielokulturowa i międzykulturowa, post-subkultury, globalizacja, rola mass mediów w wychowaniu i kształtowaniu tożsamości dzieci i młodzieży, ciałocentryczność współczesnej kultury itp.

4. Charakterystyka i fenomeny kulturowe kultury konsumpcyjnej. Znaczenie dóbr konsumpcyjnych w życiu dzieci i młodzieży. Próba wyznaczenia wartości oraz zachowań społecznych charakterystycznych dla tej kultury, jak również zagrożeń, które może nieść ze sobą dorastanie w kulturze konsumpcyjnej.

5. Współczesne zagrożenia o charakterze społeczno-kulturowym, na które narażone są dzieci i młodzież dorastające w czasach stale zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.

6. Przemiany w zakresie (re)konstrukcji tożsamości. Funkcjonowanie dzieci i młodzieży w płynnej ponowoczesności. Tworzenie alternatywnych, m.in. wirtualnych tożsamości. Współczesne niepokoje dzieci i młodzieży (teoria i praktyka społeczna).

Metody dydaktyczne:

1. Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

2. Dyskusja

3. Praca z tekstem

4. Demonstracje dźwiękowe i/lub video

5. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

6. Praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne/projekt.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.

Uwagi:

II rok V-letnie ZMx-PEDPW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)