Problemy współczesnej kultury i edukacji dziecka [11-PWKE-2PPW-pw-n]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 2
Moodle ID: 350108_2
Przedmiot: | Problemy współczesnej kultury i edukacji dziecka [11-PWKE-2PPW-pw-n] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 43 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Monika Bieńkowska |
Literatura: |
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000. Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000. Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 1997. Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998. Curran D., Renzetti C., Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo, Warszawa 2005. Elias N., Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008. Golka M. Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012. Gromkowska A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań 2002. Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2008. Gmerek T., Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017. Kędzior-Niczyporuk E., Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, Wyd. Klanza, Lublin 2006 Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1991. Krauze- Sikorska H., Kuszak K., Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole: teoria i praktyka, Poznań, 2010. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013. Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań-Toruń 1995. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001. Ritzer G., Mcdonaldyzacja, Warszawa 1997. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze, Warszawa 1972. Gromkowska-Melosik A., Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 Gromkowska-Melosik A., Dystrybucja sukcesu edukacyjnego wśród kobiet i mężczyzn. Studium z pedagogiki porównawczej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12776 Golka M., Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6706 Melosik Z., Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w „kulturze kontroli” i „kulturze rozproszenia”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12773 Gmerek T., Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6820, Gmerek T., Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim – pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4279, Gromkowska-Melosik A., Orientacja na testy w szkolnictwie współczesnym – kontrowersje ideologiczne i pedagogiczne, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14213, Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6003 Melosik Z., Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości?, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17636, Nowosad I., Z badań nad kulturą szkoły. W kalejdoskopie analiz i interpretacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24971 Gmerek, T., Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23712 Klichowski M., Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6481, Stoll D., Globalizacja i płynna nowoczesność według Zygmunta Baumana w kontekście neoliberalizmu, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14085. Strykowski W., Media wyznacznikiem zmian w edukacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7180 Lendzion K., Bariery społeczno-kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/13815 Sadowska S., Praktyka tworzenia edukacyjnej wspólnoty – o edukacyjnej codzienności w kontekście jawnych i ukrytych wzorów kultury szkolnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/13723 Tyszka Z., Stan rodziny współczesnej a wewnątrzrodzinna socjalizacja dzieci, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4899 Zięba B., Zakres funkcji socjalizacyjno-wychowawczej rodziny, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/15994 |
Zakres tematów: |
1. Główne zagadnienia kultury XXI wieku oraz edukacji dzieci i młodzieży w ujęciu teoretycznym. Terminologia i definicje odnoszące się do procesu edukacyjnego, socjalizacyjnego, wychowawczego oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Proces tworzenia, nabywania i przekazywania kultury przez dzieci i młodzież. Zagadnienie socjalizacji pierwotnej i wtórnej. Rola rodziny, społeczeństwa i szkoły w transmisji kulturowej. 2. Zagadnienie dotyczące zanikania granicy pomiędzy kulturą wysoką i niską we współczesności. Rola i społeczne znaczenie kultury masowej. Udział kultury wysokiej i popularnej w kształtowaniu tożsamości dzieci i młodzieży. (Anty)edukacyjne funkcje kultury popularnej i jej wpływ na wartości wyznawane przez dzieci i młodzież. 3. Wybrane nurty kultury i edukacji (odnoszące się do społeczno-edukacyjnego funkcjonowania dzieci i młodzieży). Zjawiska kulturowe i edukacyjne, takie jak np. inflacja dyplomów, nierówności edukacyjne, reprodukcja społeczna, kulturowa i ekonomiczna w przestrzeni szkolnej, ukryty program szkoły, edukacja wielokulturowa i międzykulturowa, post-subkultury, globalizacja, rola mass mediów w wychowaniu i kształtowaniu tożsamości dzieci i młodzieży, ciałocentryczność współczesnej kultury itp. 4. Charakterystyka i fenomeny kulturowe kultury konsumpcyjnej. Znaczenie dóbr konsumpcyjnych w życiu dzieci i młodzieży. Próba wyznaczenia wartości oraz zachowań społecznych charakterystycznych dla tej kultury, jak również zagrożeń, które może nieść ze sobą dorastanie w kulturze konsumpcyjnej. 5. Współczesne zagrożenia o charakterze społeczno-kulturowym, na które narażone są dzieci i młodzież dorastające w czasach stale zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. 6. Przemiany w zakresie (re)konstrukcji tożsamości. Funkcjonowanie dzieci i młodzieży w płynnej ponowoczesności. Tworzenie alternatywnych, m.in. wirtualnych tożsamości. Współczesne niepokoje dzieci i młodzieży (teoria i praktyka społeczna). |
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień 2. Dyskusja 3. Praca z tekstem 4. Demonstracje dźwiękowe i/lub video 5. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) 6. Praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne/projekt. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne. |
Uwagi: |
II rok V-letnie ZMx-PEDPW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.