Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Analizy dramatu 20-ADR-21WDL-E
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 1
Moodle ID: 334375_1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Analizy dramatu 20-ADR-21WDL-E
Zajęcia Semestr zimowy 2019/2020 (2019/SZ) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 15:15 - 16:45
sala 118
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Stanisław Godlewski
Literatura:

I PODSTAWY

Temat 1. Analiza wiersza

Taco Hemingway, Trójkąt warszawski, 2014.

Temat 2. Analiza stylistyczna

Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991.

Juliusz Kleiner, Słowacki, Wrocław 1972 [fragmenty] oraz Marta Piwińska, Wstęp, [w:] Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991. [fragmenty].

Kontekst: Monika Rudaś-Grodzka, Judyta, [w:] …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Zespół, Warszawa 2015.

Temat 3. Poetyka i kategoria tragedii

Stanisław Wyspiański, Sędziowie, [w:] Tegoż, Dramaty, t. 2, wstęp Jan Zygmunt Jakubowski, Kraków 1970.

Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Wrocław 1983 [fragmenty].

Kontekst: Konstanty Puzyna, Archangieły, a wszystkie z pałaszami, [w:] Tegoż, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, wyb. Tadeusz Nyczek, Małgorzata Szpakowska, Warszawa 2015.

Temat 4. Mit i jego aktualizacje

Anna Świrszczyńska, Orfeusz. Sztuka w trzech aktach, [w:] Tejże, Orfeusz. Dramaty, wybór i wstęp E. Guderian-Czaplińska, oprac. M. Kozyra, Warszawa 2013.

Marta Fik, Topos (?) antyczny w polskim teatrze, [w:] Topika antyczna w literaturze polskiej XX wieku, red. A. Brodzak, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 1992.

Kontekstowo: Ewa Guderian-Czaplińska, Teoria (i praktyka) śmiechu. Dramaty Anny Świrszczyńskiej [w:] Anna Świrszczyńska, Orfeusz. Dramaty, wybór i wstęp E. Guderian-Czaplińska, oprac. M. Kozyra, Warszawa 2013.

Temat 5. Przestrzeń w dramacie

Magda Fertacz, Trash story czyli sztuka o niepamięci, http://www.gnd.art.pl/wp-content/uploads/2014/05/trash_story_magda_fertacz.pdf

Jan Błoński, Dramat i przestrzeń, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.

Kontekst: Realizacja dramatu w ramach serii Teatroteka w reżyserii Marty Miłoszewskiej.

II CIAŁO I POLITYKA

Temat 6. Ciało bohatera

William Shakespeare, Koriolan, przeł. Stanisław Barańczak, Kraków 2003.

Małgorzata Sugiera, Świadectwo ran, [w:] Tejże, Upiory i inne powroty. Pamięć – historia – dramat, Kraków 2006.

Kontekst: Wystan Hugh Auden, Koriolan, [w:] Tegoż, Wykłady o Shakespearze, przeł., wstęp i posł. Piotr Nowak, Warszawa 2015.

Temat 7. Pochówki i performanse

Jackie, reż. Pablo Larrain, 2016.

Patrycja Cembrzyńska, Śmierć na wieszaku, „Didaskalia” nr 107/2012.

Kontekst: Piotr Mirski, Ginewra pośród ruin, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6997-ginewra-posrod-ruin.html

Temat 8. Ciało bohaterki

Elfriede Jelinek, Śmierć i dziewczyna IV. Jackie, [w:] Tejże, Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek, przeł. M. Borowski, M. Sugira, Kraków 2007.

Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Przywracanie pamięci mitom, czyli jak się robi księżniczki, [w:] Elfriede Jelinek, Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek, przeł. M. Borowski, M. Sugira, Kraków 2007.

Kontekst: Joanna Krakowska, Jackie. Śmierć i księżniczka, czyli gender, [w:] Tejże, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2019 oraz Lana del Rey, National Anthem [teledysk], reż. Anthony Mandler, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=sxDdEPED0h8

III CHWAŁA I HAŃBA

Temat 9. Władza ziemska i boska

Heinrich von Kleist, Książę Homburg, [w:] Tegoż, Dramaty wybrane, przeł. J. St. Buras, posł. M. Janion, Warszawa 2000.

Maria Janion, Namiętność, tragedia, absolut, [w:] Tejże, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001, s. 165-178.

Kontekst: Paweł Soszyński, Kultura na rauszu. Trzeźwienie Kleista, dwutygodnik https://www.dwutygodnik.com/artykul/2418-kultura-na-rauszu-trzezwienie-kleista.html

Temat 10. Dramat i ideologia

Marius von Mayenburg, Męczennicy, przeł. Elżbieta Ogrodowska-Jesionek, „Dialog”, nr 1/2014.

Anna Róża Burzyńska, Życie w kropli brudnej wody, „Dialog” nr 1/2014.

Kontekst: Kornelia Sobczak, Nie mówcie, że neonaziści to „gówniarze” i „kretyni”. To im pomaga, Gazeta.pl 2018 http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,22940639,sobczak-nie-mowcie-ze-neonazisci-to-gowniarze-i-kretyni.html

Temat 11. Dramat przemocy

Edouard Louis, Historia przemocy, przeł. J. Polachowska, Warszawa 2018.

Olga Wróbel, Louis: Piszę o przemocy, ponieważ jestem optymistą. Wywiad z Edouardem Louis, Krytyka Polityczna https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/olga-wrobel-edouard-louis-wywiad/

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, obecność, praca pisemna.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.