Analizy dramatu [20-ADR-21WDL-E]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Moodle ID: 334375_1
Przedmiot: | Analizy dramatu [20-ADR-21WDL-E] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Stanisław Godlewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
I PODSTAWY Temat 1. Analiza wiersza Taco Hemingway, Trójkąt warszawski, 2014. Temat 2. Analiza stylistyczna Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991. Juliusz Kleiner, Słowacki, Wrocław 1972 [fragmenty] oraz Marta Piwińska, Wstęp, [w:] Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991. [fragmenty]. Kontekst: Monika Rudaś-Grodzka, Judyta, [w:] …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Zespół, Warszawa 2015. Temat 3. Poetyka i kategoria tragedii Stanisław Wyspiański, Sędziowie, [w:] Tegoż, Dramaty, t. 2, wstęp Jan Zygmunt Jakubowski, Kraków 1970. Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Wrocław 1983 [fragmenty]. Kontekst: Konstanty Puzyna, Archangieły, a wszystkie z pałaszami, [w:] Tegoż, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, wyb. Tadeusz Nyczek, Małgorzata Szpakowska, Warszawa 2015. Temat 4. Mit i jego aktualizacje Anna Świrszczyńska, Orfeusz. Sztuka w trzech aktach, [w:] Tejże, Orfeusz. Dramaty, wybór i wstęp E. Guderian-Czaplińska, oprac. M. Kozyra, Warszawa 2013. Marta Fik, Topos (?) antyczny w polskim teatrze, [w:] Topika antyczna w literaturze polskiej XX wieku, red. A. Brodzak, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 1992. Kontekstowo: Ewa Guderian-Czaplińska, Teoria (i praktyka) śmiechu. Dramaty Anny Świrszczyńskiej [w:] Anna Świrszczyńska, Orfeusz. Dramaty, wybór i wstęp E. Guderian-Czaplińska, oprac. M. Kozyra, Warszawa 2013. Temat 5. Przestrzeń w dramacie Magda Fertacz, Trash story czyli sztuka o niepamięci, http://www.gnd.art.pl/wp-content/uploads/2014/05/trash_story_magda_fertacz.pdf Jan Błoński, Dramat i przestrzeń, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988. Kontekst: Realizacja dramatu w ramach serii Teatroteka w reżyserii Marty Miłoszewskiej. II CIAŁO I POLITYKA Temat 6. Ciało bohatera William Shakespeare, Koriolan, przeł. Stanisław Barańczak, Kraków 2003. Małgorzata Sugiera, Świadectwo ran, [w:] Tejże, Upiory i inne powroty. Pamięć – historia – dramat, Kraków 2006. Kontekst: Wystan Hugh Auden, Koriolan, [w:] Tegoż, Wykłady o Shakespearze, przeł., wstęp i posł. Piotr Nowak, Warszawa 2015. Temat 7. Pochówki i performanse Jackie, reż. Pablo Larrain, 2016. Patrycja Cembrzyńska, Śmierć na wieszaku, „Didaskalia” nr 107/2012. Kontekst: Piotr Mirski, Ginewra pośród ruin, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6997-ginewra-posrod-ruin.html Temat 8. Ciało bohaterki Elfriede Jelinek, Śmierć i dziewczyna IV. Jackie, [w:] Tejże, Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek, przeł. M. Borowski, M. Sugira, Kraków 2007. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Przywracanie pamięci mitom, czyli jak się robi księżniczki, [w:] Elfriede Jelinek, Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek, przeł. M. Borowski, M. Sugira, Kraków 2007. Kontekst: Joanna Krakowska, Jackie. Śmierć i księżniczka, czyli gender, [w:] Tejże, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2019 oraz Lana del Rey, National Anthem [teledysk], reż. Anthony Mandler, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=sxDdEPED0h8 III CHWAŁA I HAŃBA Temat 9. Władza ziemska i boska Heinrich von Kleist, Książę Homburg, [w:] Tegoż, Dramaty wybrane, przeł. J. St. Buras, posł. M. Janion, Warszawa 2000. Maria Janion, Namiętność, tragedia, absolut, [w:] Tejże, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001, s. 165-178. Kontekst: Paweł Soszyński, Kultura na rauszu. Trzeźwienie Kleista, dwutygodnik https://www.dwutygodnik.com/artykul/2418-kultura-na-rauszu-trzezwienie-kleista.html Temat 10. Dramat i ideologia Marius von Mayenburg, Męczennicy, przeł. Elżbieta Ogrodowska-Jesionek, „Dialog”, nr 1/2014. Anna Róża Burzyńska, Życie w kropli brudnej wody, „Dialog” nr 1/2014. Kontekst: Kornelia Sobczak, Nie mówcie, że neonaziści to „gówniarze” i „kretyni”. To im pomaga, Gazeta.pl 2018 http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,22940639,sobczak-nie-mowcie-ze-neonazisci-to-gowniarze-i-kretyni.html Temat 11. Dramat przemocy Edouard Louis, Historia przemocy, przeł. J. Polachowska, Warszawa 2018. Olga Wróbel, Louis: Piszę o przemocy, ponieważ jestem optymistą. Wywiad z Edouardem Louis, Krytyka Polityczna https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/olga-wrobel-edouard-louis-wywiad/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, obecność, praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.