Wstęp do filozofii [08-FLDL-WDF]
Semestr zimowy 2018/2019
Zajęcia laboratoryjne,
grupa nr 1
Moodle ID: 302727_1
Przedmiot: | Wstęp do filozofii [08-FLDL-WDF] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018/SZ]
(zakończony)
Zajęcia laboratoryjne [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mariusz Szynkiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Leszek Kołakowski, Funkcjonalne i zakresowe rozumienie filozofii, w: Kultura i fetysze, Warszawa 1967, ss. 9-41. 2. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty-Warszawa 2004, ss. 11-29. 3. Herbert Schnadelbach, Filozofia, w: Filozofia. Podstawowe pytania, red. E. Martens, H. Schnadelbach, Warszawa 1995, ss. 57-97. 4. Richard Rorty, Filozofia analityczna i konwersacyjna, w: Filozofia jako polityka kulturalna, Warszawa 2009, ss. 187-201. 5. Ernst Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977, ss. 77-108, 145-159. 6. Lucien Levy-Bruhl, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992, ss. 55-93. 7. Sidey Myoo, Lepiej chodźmy zapytać robota... (wstęp do technoantropologii), w: „Przegląd Filozoficzny”, nr 2/2012 (82), ss. 363-376. 8. Jurgen Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, Warszawa 2003, ss. 23-81. 9. John Searle, Umysły, mózgi i programy, w: Filozofia umysłu, red. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1995, ss. 301-324. 10. Michel Foucault, Seksualność i władza, w: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, red. D. Leszczyński, L. Rasiński, ss. 201-218. 11. Rae Langton, Seksualny solipsyzm, w: „Analiza i Egzystencja” 30/2015, ss. 5-55. 12. Karl Marks, Kapitał, t. 1, Warszawa 1951 (fragment: „Fetyszyzm towarowy i jego tajemnica”). 13. Michael Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze?, Warszawa 2012 (fragmenty). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. FILOZOFIA, JEJ GŁÓWNE PROBLEMY, NURTY I PARADYGMATY 1. Rozumienia filozofii wg Kołakowskiego 2. Koncepcje prawdy wg. Kazimierza Ajdukiewicza 3. Paradygmaty filozoficzne wg Shnadelbacha 4. Filozofia analityczna i konwersacyjna wg Rorty'ego II. KLASYCZNE TEKSTY FILOZOFICZNE 1. Człowiek jako homo symbolicum wg Cassirera 2. Myślenie przedfilozoficzne wg Levy-Bruhla III. KLASYCZNE ZAGADNIENIA FILOZOFICZNE A PROBLEMY WSPÓŁCZESNOŚCI 1. Nowoczesna technologia wg Myoo 2. Eugenika wg Habermasa 3. Sztuczna inteligencja wg Searla 4. Seksualność i władza wg Foucaulta 5. Seksualny solipsyzm wg Langton 6. Fetyszyzm towarowy wg Marksa 7. Urynkowienie wg Sandela |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na temat uprzednio przeczytanych tekstów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność a) Koniecznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na ponad połowie zajęć – po przekroczeniu tego limitu nie jest możliwe zaliczenie przedmiotu. b) Pierwsza i druga nieobecność nie wywołują żadnych konsekwencji. Każda kolejna nieobecność zobowiązuje nieobecną osobę do sporządzenia streszczenia tekstu, który był omawiany na zajęciach, których dotyczy ponadprogramowa nieobecność. c) Streszczenie powinno liczyć dwie strony tekstu (czcionka Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, standardowe marginesy, format doc. Streszczenia piszemy poprawną polszczyzną, pełnymi zdaniami, nie wymieniamy od myślników. Streszczenia nie spełniające tych kryteriów zostaną odesłane do poprawy. d) Streszczenie należy przesłać pocztą elektroniczną (email) lub poprzez system USOS na adres prowadzącego w ciągu tygodnia, licząc od dnia, w którym nastąpiło powiadomienie o konieczności sporządzenia streszczenia. Każdy tydzień opóźnienia skutkuje wzrostem wymaganej długości streszczenia o jedną stronę (jeśli tydzień upływa np. we wtorek, to od środy objętość tekstu wzrasta do 2,5 strony, jeśli w kolejny wtorek streszczenie nie zostaje przesłane, objętość wzrasta do 3,5 strony itd.). e) Powód nieobecności nie ma znaczenia: proszę nie przynosić zwolnień lekarskich, usprawiedliwień od rodziców, biletów autobusowych itp. 2. Przygotowanie do zajęć Osoby w sposób ewidentny nieprzygotowane do zajęć – tj. nie posiadające tekstu i/lub nie potrafiące odpowiedzieć na pytania tekstu dotyczące – zobowiązane są do napisania streszczenia tekstu, którego dotyczy nieprzygotowanie. Streszczenie należy sporządzić zgodnie z zasadami opisanymi powyżej. 3. Zaliczenie Zaliczenie przedmiotu ma charakter pisemny i odbywa się na ostatnich zajęciach w semestrze. Każda osoba przystępująca do zaliczenia otrzymuje dwa pytania odnoszące się do wybranych tekstów omawianych na zajęciach. Podejście do zaliczenia możliwe jest tylko po uprzednim zaliczeniu nieobecności. Odpowiedzi udzielamy pełnymi zdaniami i poprawną polszczyzną formułując spójny wywód (nie wymieniamy od myślników, nie wypisujemy chaotycznie informacji bez wskazania na związek pomiędzy nimi). Prace składające się z niewynikających z siebie równoważników zdań lub fraz wymienianych od myślników zostaną ocenione negatywnie. Wszelkie niejednoznaczne lub typowo filozoficzne sformułowania pojawiające się w pracy zaliczeniowej wymagają objaśnienia. Np. nie wystarczy napisać, że Sokrates powiedział „wiem, że nic nie wiem”, ale należy wyjaśnić znaczenie tej frazy; nie wystarczy też napisać, że filozofia Kanta ma charakter transcendentalny – należy objaśnić czym jest transcendentalizm. 4. Zwolnienie z zaliczenia Osoby, które aktywnie i regularnie uczestniczą w dyskusjach podczas zajęć w sposób, który pozwala stwierdzić, że opanowały przerabiany materiał – i jednocześnie posiadają uregulowaną sytuację w zakresie nieobecności – otrzymają ocenę pozytywną bez konieczności podchodzenia do zaliczenia. Osoby zwolnione z zaliczenia zostaną o tym fakcie powiadomione na przedostatnich zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.