Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja kultur lokalnych [08-KUDL-AKL] Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 4
Moodle ID: 302251_4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Animacja kultur lokalnych [08-KUDL-AKL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/2019 [2018/SZ] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala 013
Szamarzewskiego 89 bl. D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Agata Skórzyńska
Literatura:

Podstawowa literarura przedmiotu:

Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM,

Poznań 1999, s. 9-21, 97-106.

Godlewski G., Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Instytut

Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 4 - 13

Schindler A., O istocie animacji, w: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000.

Schindler A., Czym jest animacja społeczno-kulturalna, w: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004.

Ptak A., Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja

kultury/Community arts, Instytut Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 36 - 73

Dziamski G., Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2,

Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009, 85

Rogozińska A., Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community arts i community cultural development, [W:]

„Kultura współczesna. Teorie, interpretacje, praktyka”, nr 4(62)2009, s. 90

Baker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, rdz. Polityka kulturalna i polityka kulturowa,

ss. 469-507

Kwon M., Sztuka publiczna w przestrzeni: integracja czy interwencja, [w:] „Kultura współczesna. Teoria, interpretacje,

praktyka”, nr 4(62)2009, s. 103

Stańczyk X, Od Internetu do etosu. Współczesne wyzwania edukacji kulturalnej [w:] Kultura współczesna. Teorie.

Interpretacje. Praktyka, nr 4(62)2009, s. 75

Zakres tematów:

Treści kształcenia obejmują:

(T1)Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);

(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);

(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);

(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);

(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;

(T6) Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;

(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;

(T8) Praca w zespołach projektowych: diagnoza problemu i temat projektu, diagnoza i opis grupy docelowej, misja i wizja projektu, harmonogram projektu, kosztorys i zarządzanie projektem.

Metody dydaktyczne:

1) konwersatorium z prezentacją i dyskusją

2) indywidualne prezentacje studenckie na początku każdych zajęć - definicje pojęć kluczowych (praca tzw. metodą słów-kluczy)

3) Warsztat metodą projektu - autorskie zespołowe projekty z animacji społeczności lokalnych.

UWAGA: Zajęcia w pierwszej połowie semestru odbywają się jako konwersatoria, w drugiej połowie - jako warsztat z zastosowaniem metody projektowej;

Metody i kryteria oceniania:

1) podstawowa wiedza z zakresu historii i koncepcji animacji kultury w trzech tradycjach oraz nt. ruchu animation culturelle i community arts, a także znajomość pojęć kluczowych - sprawdzian śródsemestralny z pytaniami otwartymi (ocena indywidualna);

2) umiejętność opracowania autorskiego zespołowego projektu z animacji kultury - ocena projektu w wersji pisemnej/elektronicznej (jedna ocena dla całego zespołu);

3) umiejętność wyjaśnienia celów i sposobów realizacji projektu oraz publicznego prezentowania jego założeń - publiczna prezentacja na koniec semestru (ocena indywidualna).

UWAGA: Ocenę końcową z zajęć stanowi średnia z ocen za sprawdzian, pisemną wersję projektu oraz udział w prezentacji publicznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)