Animacja kultur lokalnych [08-KUDL-AKL]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Moodle ID: 302251_4
Przedmiot: | Animacja kultur lokalnych [08-KUDL-AKL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018/SZ]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Skórzyńska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa literarura przedmiotu: Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999, s. 9-21, 97-106. Godlewski G., Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Instytut Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 4 - 13 Schindler A., O istocie animacji, w: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000. Schindler A., Czym jest animacja społeczno-kulturalna, w: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004. Ptak A., Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Instytut Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 36 - 73 Dziamski G., Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009, 85 Rogozińska A., Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community arts i community cultural development, [W:] „Kultura współczesna. Teorie, interpretacje, praktyka”, nr 4(62)2009, s. 90 Baker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, rdz. Polityka kulturalna i polityka kulturowa, ss. 469-507 Kwon M., Sztuka publiczna w przestrzeni: integracja czy interwencja, [w:] „Kultura współczesna. Teoria, interpretacje, praktyka”, nr 4(62)2009, s. 103 Stańczyk X, Od Internetu do etosu. Współczesne wyzwania edukacji kulturalnej [w:] Kultura współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka, nr 4(62)2009, s. 75 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści kształcenia obejmują: (T1)Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna); (T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem); (T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne); (T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych); (T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury; (T6) Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu; (T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej; (T8) Praca w zespołach projektowych: diagnoza problemu i temat projektu, diagnoza i opis grupy docelowej, misja i wizja projektu, harmonogram projektu, kosztorys i zarządzanie projektem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1) konwersatorium z prezentacją i dyskusją 2) indywidualne prezentacje studenckie na początku każdych zajęć - definicje pojęć kluczowych (praca tzw. metodą słów-kluczy) 3) Warsztat metodą projektu - autorskie zespołowe projekty z animacji społeczności lokalnych. UWAGA: Zajęcia w pierwszej połowie semestru odbywają się jako konwersatoria, w drugiej połowie - jako warsztat z zastosowaniem metody projektowej; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1) podstawowa wiedza z zakresu historii i koncepcji animacji kultury w trzech tradycjach oraz nt. ruchu animation culturelle i community arts, a także znajomość pojęć kluczowych - sprawdzian śródsemestralny z pytaniami otwartymi (ocena indywidualna); 2) umiejętność opracowania autorskiego zespołowego projektu z animacji kultury - ocena projektu w wersji pisemnej/elektronicznej (jedna ocena dla całego zespołu); 3) umiejętność wyjaśnienia celów i sposobów realizacji projektu oraz publicznego prezentowania jego założeń - publiczna prezentacja na koniec semestru (ocena indywidualna). UWAGA: Ocenę końcową z zajęć stanowi średnia z ocen za sprawdzian, pisemną wersję projektu oraz udział w prezentacji publicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.