Współczesna młodzież - perspektywa socjopedagogiczna [11-WM-5W-pw-s]
Semestr letni 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 6
Moodle ID: 296624_6
Przedmiot: | Współczesna młodzież - perspektywa socjopedagogiczna [11-WM-5W-pw-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2019/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 37 |
Limit miejsc: | 37 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Justyna Jakubowska-Baranek, Lucyna Myszka-Strychalska |
Literatura: |
Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2007. Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2008. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2010. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2013. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań 2006. Fatyga B., Polska młodzież w okresie przemian [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego, Warszawa 2002. Giddens A.,Nowoczesnosć i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001. Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996. Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004. Kanclerz B., Orientacje życiowe młodzieży akademickiej, Poznań 2015. Karmolińska-Jagodzik Ewa (red.), Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne, Leszno 2016. Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009. Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B. (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wrocław 2005. Melosik Z. (red.), Młodzież, styl życia i zdrowie – konteksty i kontrowersje, Poznań 2001. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży: w niewoli władzy i wolności, Kraków 2013. Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń 2006. Melosik. Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków 2007. Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014. Segiet K.(red.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Poznań 2015. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999. Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące obszary problemowe: - Wybrane zjawiska współczesności w wymiarze społeczno-kulturowym: globalizacja, amalgamacja kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość, kultura popularna jako oś narracji współczesności - Specyfika funkcjonowania młodzieży we współczesnym świecie – młodzież jako podmiot zmian - Wybrane zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem współczesnej młodzieży (kultura młodzieżowa, system wartości, autorytety, wpływ massmediów, przemiany w zakresie systemu rodzinnego, relacje rówieśnicze) - Specyfika zjawisk i procesów społecznych związanych z funkcjonowaniem współczesnej młodzieży (kultura młodzieżowa, pokolenie młodzieży, system wartości, orientacje życiowe, aspiracje życiowe, aspiracje edukacyjno-zawodowe, style życia, orientacje zapośredniczone z mediów, przemiany w zakresie systemu rodzinnego, relacje rówieśnicze) |
Metody dydaktyczne: |
- wybrane metody pracy grupowej - praca z filmem - dyskusje - metody aktywizujące - analiza literatury - prezentacja własna studenta |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie diagnostyczne: odniesienie się i uporządkowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowe i społecznej, socjologii ogólnej i edukacji oraz pedagogiki ogólnej. Ocenianie formujące: sprawdzenie wiedzy przygotowanej na konwersatoria w formie dyskusji nad wyszczególnionymi problemami , sprawdzenie wiedzy merytorycznej i umiejętności opracowania prezentacji multimedialne/projektu, sprawdzenie wiedzy i umiejętności dyskusji na forum grupy, sprawdzenie poziomu merytorycznego wiedzy oraz umiejętności współpracy w małej grupie zadaniowej. Ocenianie podsumowujące: ocena poziomu nabytej wiedzy przekazywanej na wykładach - forma : kolokwium pisemne ( test pytań otwartych, zamkniętych, wyboru i luk), ocena merytorycznego i konstruktywnego udziału w dyskusji grupowej, ocena efektów pracy w grupie zadaniowej , ocena opracowanej prezentacji multimedialnej oraz sposobu jej interpretacji na zajęciach ( kryterium oceny: poziom informacji, komunikatywność i umiejętność zainteresowania słuchaczy). |
Uwagi: |
r2-DUx, PW, czwartek 13.15-14.45 s.113 Międzychodzka 5 dr Lucyna Myszka-Strychalska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.