Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna młodzież - perspektywa socjopedagogiczna [11-WM-5W-pw-s] Semestr letni 2018/2019
Konwersatorium, grupa nr 6
Moodle ID: 296624_6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesna młodzież - perspektywa socjopedagogiczna [11-WM-5W-pw-s]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2019/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 113
Budynek dydaktyczny, ul. Międzychodzka 5 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 37
Limit miejsc: 37
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Justyna Jakubowska-Baranek, Lucyna Myszka-Strychalska
Literatura:

Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2007.

Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2008.

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2010.

Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Kraków 2013.

Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań 2006.

Fatyga B., Polska młodzież w okresie przemian [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego, Warszawa 2002.

Giddens A.,Nowoczesnosć i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.

Griese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków 1996.

Jakubowska-Baranek J., Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Poznań 2004.

Kanclerz B., Orientacje życiowe młodzieży akademickiej, Poznań 2015.

Karmolińska-Jagodzik Ewa (red.), Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne, Leszno 2016.

Kwiatkowska G. E., Filipiak M., Psychologiczne i społeczne dylematy młodzieży XXI wieku, Lublin 2009.

Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B. (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wrocław 2005.

Melosik Z. (red.), Młodzież, styl życia i zdrowie – konteksty i kontrowersje, Poznań 2001.

Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży: w niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń 2006.

Melosik. Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków 2007.

Peret-Drążewska P., Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014.

Segiet K.(red.), Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Poznań 2015.

Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat Dziewięćdziesiątych, Warszawa 1999.

Zamojska E., Kulturowa tożsamość młodzieży, Toruń- Poznań 1998.

Zakres tematów:

Podczas zajęć zostaną poruszone następujące obszary problemowe:

- Wybrane zjawiska współczesności w wymiarze społeczno-kulturowym: globalizacja, amalgamacja kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość, kultura popularna jako oś narracji współczesności

- Specyfika funkcjonowania młodzieży we współczesnym świecie – młodzież jako podmiot zmian

- Wybrane zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem współczesnej młodzieży (kultura młodzieżowa, system wartości, autorytety, wpływ massmediów, przemiany w zakresie systemu rodzinnego, relacje rówieśnicze)

- Specyfika zjawisk i procesów społecznych związanych z funkcjonowaniem współczesnej młodzieży (kultura młodzieżowa, pokolenie młodzieży, system wartości, orientacje życiowe, aspiracje życiowe, aspiracje edukacyjno-zawodowe, style życia, orientacje zapośredniczone z mediów, przemiany w zakresie systemu rodzinnego, relacje rówieśnicze)

Metody dydaktyczne:

- wybrane metody pracy grupowej

- praca z filmem

- dyskusje

- metody aktywizujące

- analiza literatury

- prezentacja własna studenta

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie diagnostyczne: odniesienie się i uporządkowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowe i społecznej, socjologii ogólnej i edukacji oraz pedagogiki ogólnej.

Ocenianie formujące: sprawdzenie wiedzy przygotowanej na konwersatoria w formie dyskusji nad wyszczególnionymi problemami , sprawdzenie wiedzy merytorycznej i umiejętności opracowania prezentacji multimedialne/projektu, sprawdzenie wiedzy i umiejętności dyskusji na forum grupy, sprawdzenie poziomu merytorycznego wiedzy oraz umiejętności współpracy w małej grupie zadaniowej.

Ocenianie podsumowujące: ocena poziomu nabytej wiedzy przekazywanej na wykładach - forma : kolokwium pisemne ( test pytań otwartych, zamkniętych, wyboru i luk), ocena merytorycznego i konstruktywnego udziału w dyskusji grupowej, ocena efektów pracy w grupie zadaniowej , ocena opracowanej prezentacji multimedialnej oraz sposobu jej interpretacji na zajęciach ( kryterium oceny: poziom informacji, komunikatywność i umiejętność zainteresowania słuchaczy).

Uwagi:

r2-DUx, PW, czwartek 13.15-14.45 s.113 Międzychodzka 5 dr Lucyna Myszka-Strychalska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)