Literatura i życie literackie po roku 1918 [03-WK-38I]
Semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 295585_1
Przedmiot: | Literatura i życie literackie po roku 1918 [03-WK-38I] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2019/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 42 |
Limit miejsc: | 100 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Agnieszka Kwiatkowska |
Literatura: |
jak w informacjach o przedmiocie |
Zakres tematów: |
Socrealizm – w życiu kulturalnym i w literaturze. Dlaczego nie ma socrealizmu kobiecego? Przełom ’56 – poezja lingwistyczna (Białoszewski, Wirpsza). Przed tekstem i poza tekstem – tajemnicze „przedzero” mowy. Turpizm i strategia pacjenta (Grochowiak, Bursa). Polemiki literackie wokół postulatów estetycznych (spór o turpizm) i tradycji romantycznej (czy karabela powinna zostać na strychu). Wokół Nowej Fali – program poetycki, twórczość Barańczaka (ewolucja lingwizmu), wobec tradycji awangardy. Twórczość Wisławy Szymborskiej – poważna, żartobliwa, tłumaczona, ironiczna, z ekfrazami, eks-centryczna, niepozorna, kunsztowna… Powojenna proza: Tadeusz Konwicki w perspektywie feministycznej contra pisarki PRL-u (Kofta, Nurowska, Bojarska, Kowalska, Oryszyn) Realizm magiczny – Paweł Huelle i Olga Tokarczuk. Czy istnieje kobiecy i męski model realizmu magicznego? Twórczość Zbigniewa Herberta – próba uporządkowania chronologicznego Twórczość Czesława Miłosza – przedwojenny katastrofizm, emigracyjne kontrowersje, wątki autobiograficzne (w poezji i prozie), chrześcijanin wobec Zagłady Twórczość Sławomira Mrożka – dramaty w ujęciu autobiograficznym, polskim, europejskim Tadeusz Różewicz – Nic i to drugie. O poszukiwaniach ponadczasowych wartości w poezji i dramacie Miłobędzka, Ferenc, Świrszczyńska, Pollakówna - osobne, niszowe, przypisane do…? Poezja kobiet a porządki historii literatury Jak wpisać twórczość dla dzieci we współczesną historię literatury? O świadectwie obyczajowych przemian i powiązaniach czwartej literatury z kanonem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.