Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji [11-DPR-11-s]
Semestr zimowy 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 4
Moodle ID: 270573_4
Przedmiot: | Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji [11-DPR-11-s] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Agnieszka Barczykowska |
Literatura: |
S. Kowalik, J. Brzeziński, Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 7.1. Rozmowa psychologiczna J. Morrison, Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015, rozdziały: Rozdział 3. Budowanie dobrej relacji z pacjentem Rozdział 8. Życie osobiste i społeczne Rozdział 17. Nietypowe i trudne zachowania pacjenta oraz inne kwestie Rozdział 9. Tematy wrażliwe R. Wallen, Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały: Rozdział V. Wywiad: dane obserwacyjne Rozdział VI: Przeprowadzenie wywiadu: nawiązanie kontaktu C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Umiejętności interpersonalne i komunikacja, s. 62-84. E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online) D. Ziółkowska – Maciaszek, Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. A. Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009. M. Karwowska-Struczyk, W. Hajnicz, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986, s. 13-57. A.I. Brzezińska, J. M. Brzeziński, Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf M. Święcicka, Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011. J. Rembowski Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90. Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006. E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 76 – 81, 324-335. J. Sztumski, Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995, s. 148-155. M. Deptuła, Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009. W. Domachowski, Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 6. E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, (cała!!!). http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf N. Cybis (i inni), Uczeń zdolny - analiza Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym, Warszawa 2013, s. 7-49. https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-42584/category/104-raporty-z-bada E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 204 – 218. G. Binder, R. Michaelis, Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem, Warszawa 2003. (zakres podam przed zajęciami) A.M. Serweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004, s. 35-72. R. A. Barkley, Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczne oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny, Kraków 2015, rozdział 2. Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci, s. 71-96. A. Kołakowski, Zaburzania zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, rozdział 1. Kliniczny obraz zaburzeń zachowania, s. 15-63. L. Zaremba, Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014,http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf J. Gładyszewska-Cylulko, B. Cytowska, A. Drzazga, I. Jagoszewska, P. Plichta, B. Szczupał, Specjalne potrzeby edukacyjne, Kraków 2017. E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254. E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 4-24 (publikacja w wersji online) C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Dzieci i ich rodziny, s. 84 – 105. E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254. Poradnik dla gin i organizacji pozarządowych jak organizować lokalny system pomocy dzieciom krzywdzonym (http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnacf728.pdf), rozdziały: M. Keller-Hamela, M. Szulik, J. Zmarzlik, Diagnoza A. Margolis – Edelman, Medyczna diagnoza zespołu dziecka maltretowanego A. Pacewicz, Nadużycia seksualne wobec dzieci – rozpoznawanie, terapia, profilaktyka R. Thomas, P. Thomas, Skutki krzywdzenia dzieci dla ich rozwoju Kotowska, Odległe skutki krzywdzenia dzieci J. Przewłocka, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Warszawa 2015, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf M. Kulesza, M. Kulesza, Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, Pedagogika społeczna, nr 3 (57)/2015, http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/content/abstrakt/PS%203%20(2015)%20113-125.pdf |
Zakres tematów: |
Wywiad jako metoda diagnostyczna: - rodzaje wywiadów - techniki wywiadów - etapy i przebieg wywiadu - obszary wywiadu /mapa wywiadu - tematy wrażliwe w wywiadzie - umiejętności interpersonalne i komunikacja w sytuacji wywiadu - wywiad z użyciem genogramu Obserwacja jako metoda diagnostyczna Kwestionariusze jako metoda diagnostyczna Metody projekcyjne w diagnostyce psychopedagogicznej/ Analiza dokumentów i wytworów Metody socjometryczne w diagnostyce psychopedagogicznej – diagnoza grupy i pozycji poszczególnych jej członków Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka – diagnoza niepowodzeń i osiągnięć dziecka Uczeń trudny i z zaburzeniami zachowania w środowisku szkolnym Diagnoza dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym Diagnoza sytuacji rodziny jako środowiska wychowawczego Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie z problemem przemocy Diagnoza instytucji |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, dyskusja, projekt, praca w grupie, praca indywidualna, zajęcia terenowe |
Metody i kryteria oceniania: |
1) pozytywne oceny z „wejściówek”, 2) test (pytania otwarte i zamknięte), punktowane 1 pkt., pozytywna ocena 50%+1 |
Uwagi: |
gr4 r2-S1-PDr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.