Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji [11-DPR-11-s] Semestr zimowy 2017/2018
Konwersatorium, grupa nr 4
Moodle ID: 270573_4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji [11-DPR-11-s]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Agnieszka Barczykowska
Literatura:

S. Kowalik, J. Brzeziński, Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 7.1. Rozmowa psychologiczna

J. Morrison, Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015, rozdziały:

Rozdział 3. Budowanie dobrej relacji z pacjentem

Rozdział 8. Życie osobiste i społeczne

Rozdział 17. Nietypowe i trudne zachowania pacjenta oraz inne kwestie

Rozdział 9. Tematy wrażliwe

R. Wallen, Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały:

Rozdział V. Wywiad: dane obserwacyjne

Rozdział VI: Przeprowadzenie wywiadu: nawiązanie kontaktu

C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Umiejętności interpersonalne i komunikacja, s. 62-84.

E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online)

D. Ziółkowska – Maciaszek, Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

A. Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.

M. Karwowska-Struczyk, W. Hajnicz, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986, s. 13-57.

A.I. Brzezińska, J. M. Brzeziński, Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf

M. Święcicka, Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011.

J. Rembowski Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90.

Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006.

E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 76 – 81, 324-335.

J. Sztumski, Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995, s. 148-155.

M. Deptuła, Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009.

W. Domachowski, Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 6.

E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, (cała!!!).

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf

N. Cybis (i inni), Uczeń zdolny - analiza Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym, Warszawa 2013, s. 7-49. https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-42584/category/104-raporty-z-bada

E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 204 – 218.

G. Binder, R. Michaelis, Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem, Warszawa 2003. (zakres podam przed zajęciami)

A.M. Serweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004, s. 35-72.

R. A. Barkley, Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczne oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny, Kraków 2015, rozdział 2. Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci, s. 71-96.

A. Kołakowski, Zaburzania zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, rozdział 1. Kliniczny obraz zaburzeń zachowania, s. 15-63.

L. Zaremba, Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i

SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014,http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf

J. Gładyszewska-Cylulko, B. Cytowska, A. Drzazga, I. Jagoszewska, P. Plichta, B. Szczupał, Specjalne potrzeby edukacyjne, Kraków 2017.

E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254.

E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 4-24 (publikacja w wersji online)

C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Dzieci i ich rodziny, s. 84 – 105.

E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254.

Poradnik dla gin i organizacji pozarządowych jak organizować lokalny system pomocy dzieciom krzywdzonym (http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnacf728.pdf), rozdziały:

M. Keller-Hamela, M. Szulik, J. Zmarzlik, Diagnoza

A. Margolis – Edelman, Medyczna diagnoza zespołu dziecka maltretowanego

A. Pacewicz, Nadużycia seksualne wobec dzieci – rozpoznawanie, terapia, profilaktyka

R. Thomas, P. Thomas, Skutki krzywdzenia dzieci dla ich rozwoju

Kotowska, Odległe skutki krzywdzenia dzieci

J. Przewłocka, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Warszawa 2015, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf

M. Kulesza, M. Kulesza, Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, Pedagogika społeczna, nr 3 (57)/2015, http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/content/abstrakt/PS%203%20(2015)%20113-125.pdf

Zakres tematów:

Wywiad jako metoda diagnostyczna:

- rodzaje wywiadów

- techniki wywiadów

- etapy i przebieg wywiadu

- obszary wywiadu /mapa wywiadu

- tematy wrażliwe w wywiadzie

- umiejętności interpersonalne i komunikacja w sytuacji wywiadu

- wywiad z użyciem genogramu

Obserwacja jako metoda diagnostyczna

Kwestionariusze jako metoda diagnostyczna

Metody projekcyjne w diagnostyce psychopedagogicznej/ Analiza dokumentów i wytworów

Metody socjometryczne w diagnostyce psychopedagogicznej – diagnoza grupy i pozycji poszczególnych jej członków

Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka – diagnoza niepowodzeń i osiągnięć dziecka

Uczeń trudny i z zaburzeniami zachowania w środowisku szkolnym

Diagnoza dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym

Diagnoza sytuacji rodziny jako środowiska wychowawczego

Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie z problemem przemocy

Diagnoza instytucji

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, projekt, praca w grupie, praca indywidualna, zajęcia terenowe

Metody i kryteria oceniania:

1) pozytywne oceny z „wejściówek”,

2) test (pytania otwarte i zamknięte), punktowane 1 pkt., pozytywna ocena 50%+1

Uwagi:

gr4 r2-S1-PDr

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)