Historia kultury III. Wspólnoty [08-KUDU-HKW]
Semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 215847_1
Przedmiot: | Historia kultury III. Wspólnoty [08-KUDU-HKW] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2015/2016 [2016/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Remigiusz Ciesielski |
Literatura: |
E. Literatura: Całość zajęć jest refleksją nad tekstami źródłowymi związanymi z tematyką zajęć. Teorie socjologiczne za B. Mikołajewska: Zjawisko wspólnoty Treści kształcenia: Podczas kursu studenci zapoznają się z procesem formowania się kultury europejskiej od starożytności do końca XX wieku (T1). Słuchacze kursu poznają początki i źródła kultury Zachodu (najważniejsze zjawiska kulturalne antycznej Grecji i Rzymu, początki chrześcijaństwa), a następnie przemiany, jakim najważniejsze elementy tej kultury podlegały na przestrzeni wieków (T2). Wykład ma uwrażliwić słuchaczy na rozumienie jednostki i wspólnoty w kulturze europejskiej i zwrócić ich uwagę na wzajemne przenikanie się różnych sfer kultury |
Zakres tematów: |
D. Tematyka zajęć: 1. Przegląd socjologicznych koncepcji rozumienia wspólnoty i relacji zachodzących pomiędzy jednostką a wspólnotą 2. W koncepcji Arystotelesa, greckie przyczynki do myślenia o wspólnocie 3. Republika i Prawo Rzymskie 4. Koncepcje wczesnochrześcijańskie 5. Między pustynia a monasterem 6. Reguła Benedykta 7. W oczach Księcia 8. Człowiek ma prawo do wszystkiego – Lewiatan 9. Dlaczego nierówności – Rousseau 10. W cieniu klas – Marks i Engels 11. Przyjemność bez cierpień – Mill 12. Państwo a Rewolucja – Lenin 13. Po Mein Kampf 14. Od węgla do Unii – Prawo Unii Europejskiej |
Metody dydaktyczne: |
G. Metody i narzędzia dydaktyczne: wykład problemowy wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji na podstawie zadanego tekstu |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywnosc na zajeciach - 2 ocena bdb - 3 ocena db + - 4 ocena db - 5 ocena dst + - 6 ocena dst ponizej 7 brakow aktywnosci ndst!!!! |
Uwagi: |
Cele: Na bazie tradycji cywilizacji grecko-rzymskiej i judeochrześcijanskiej Europa stworzyła swoje własne rozumienie innego i wspólnoty, które można dostrzec jako nurt rozwijający się nieprzerwanie od starożytności po czasy współczesne. Wykład ma na celu przybliżenie studentom najważniejszych zagadnień i toposów tego nurtu w Europie. Studenci nauczą się rozpoznawać cechy charakterystyczne kultury europejskiej (np. indywidualizm, aktywizm, linearne pojęcie czasu) oraz dostrzegać i rozumieć ich przemiany (np. zmianę rozumienia pojęcia indywidualizmu od średniowiecza po współczesność). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.