Język łaciński. Tirones I (początkujący)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3028-LAT-A0 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński. Tirones I (początkujący) |
Jednostka: | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Grupy: |
Kursy oraz szkolenia - Uniwersytet Jutra II |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest praktyczna nauka języka łacińskiego (zajęcia będą prowadzone z podręcznika „Familia Romana” H.H. Ørberga) i zdobycie w nim biegłości na poziomie podstawowym, tj. w zakresie stosowania i rozumienia wymienionych niżej środków językowych i słownictwa w obrębie tematów zmnajdujacych się w opisie. |
Pełny opis: |
I Imperium Romanum; - Litterae et numeri - mapa Imperium Romanum za panowania Trajana i nazwy wybranych prowincji, - alfabet łaciński vs alfabet grecki Baza słownikowa - oppidum / fluvius / insula; - syllaba vs littera; - nazwy wybranych rzek, miast i kontynentów; nazwy wybranych prowincji; Zawartość gramatyczna - est vs sunt; nom. sg. i pl. rzeczowników i przymiotników I i II deklinacji; abl. sg. I i II deklinacji; orzeczenie imienne, zaprzeczenie, zdania pytajne z "-ne"; rodzaj gramatyczny; II Familia Romana; - Liber tuus Latinus - rodzina rzymska; - panowie i niewolnicy; Baza słownikowa - nazwy wybranych stopni pokrewieństwa (pater, mater, filius, filia); - niewolnicy i panowie; - zwój papirusu vs książka współczesna; Zawartość gramatyczna - genetivus sg. i pl. I i II deklinacji; - liczebniki unus, duo, tres, centum, mille; - użycie zaimka pytajnego quis? quid? oraz qui; enklityka –que III Puer improbus - rodzinna kłótnia; Baza słownikowa - słownictwo związane z bójką, wzywaniem mamy/ojca, wymierzenie kary (verberat), pochwała i nagana (probus/improbus) Zawartość gramatyczna - III pers. ind. praes. act. czasowników I-IV koniugacji; accusativus sg. I i II deklinacji; zaimek względny qui, quae, quod oraz pronomen determinativum is, ea, id i ich zastosowanie; budowa prostego zdania oznajmującego i pytającego z dopełnieniem bliższym; zdania pytajne z cur? i odpowiedzi na nie z quia IV Dominus et servi - kradzież pieniędzy i ucieczka niewolnika Baza słownikowa - liczenie pieniędzy w sakiewce (liczebniki 1-10 oraz 100), rozmowa pana z niewolnikiem, oskarżenie, pochwała niewolnika; Zawartość gramatyczna - vocativus I i II deklinacji, imperativus praesentis activi I-IV koniugacji, złożenia do esse: adest vs abest; definiowanie pojęć za pomocą zaimka względnego qui, quae, quod; V Villa et hortus - rzymska willa i jej części Baza słownikowa - układ rzymskiej willi, wybrane nazwy części rzymskiego domu; zbieranie kwiatów, przypadkowa kąpiej w impluvium; Zawartość gramatyczna - ablativus loci/originis i accusativus directionis; accusativus i ablativus pluralis I i II deklinacji; przyimek cum, ex, in, VI Via Latina - sieć rzymskich dróg; - podział obowiązków między ludzi wolnych i niewolników; los niewolnika) Baza słownikowa - słownictwo związane z podróżowaniem, niesieniem bagaży i lektyki; Zawartość gramatyczna - składnia miast, quo et unde?; praepositiones: ad, ante, post, inter, prope, circum, apud, per; wybrane formy zaimków osobowych; III pers. sg. et pl. ind. praes. pass. VII Puella et rosa - relacje rodzinne: rodzice i dzieci; - podarunki Baza słownikowa - kwiaty i owoce - częste czasowniki; - powrót do domu; Zawartość gramatyczna - dativus sg. i pl. I i II deklinacji; - użycie zaimków se i eum/eam; - abl. originis vs acc. directionis; - non solum... sed etiam; - użycie zaimków hic, haec, hoc; - dopełnienie dalsze; VIII Taberna Romana - handel w starożytnym Rzymie; - starożytna biżuteria Baza słownikowa - zakup i sprzedaż; - liczebniki; - nazwy palców u dłoni Zawartość gramatyczna - użycie zaimków: quis? quid? qui, is i ille vs hic; - podsumowanie deklinacji I i II; - accipio vs do et sumo; - złożenia do venire i ire; - num et nonne; IX Pastor et oves - wypas owiec; - różnice pomiędzy "familia urbana" i "familia rustica"; - życie niewolników na wsi i w mieście; - aktywności dnia codziennego; - rolnictwo i hodowla zwierząt; - villae Baza słownikowa - pole i życie na wolnym powietrzu Zawartość gramatyczna - deklinacja III, typ spółgłoskowy i mieszany; - relinquit et abit; - zaimek emfatyczny ipse, ipsa, ipsum - czasownik nieregularny ēsse - asymilacja spółgłosek w słowotwórstwie czasowników adc>acc, inp>imp - zdania czasowe z dum X Bestiae et homines - świat ludzi, bogów i zwierząt: jak się poruszają, gdzie żyją; - wypadek w domu; - postawa Rzymian wobec natury: wieś vs miasto; - rola zwierząt w świecie rzymskim: zwierzęta towarzyszące, dzikie itd. Baza słownikowa - rodzaje zwierząt i ich opis Zawartość gramatyczna - deklinacja III, tematy na spółgłoskę zębową, szczelinową i nosową - bezokolicznik czasu teraźniejszego strony czynnej i biernej - potest/possunt oraz vult/volunt + bezokolicznik - wyrażenie bezosobwoe necesse est + celownik - zdania współrzędne przeciwstawne z etiam, - zdania współrzędne wynikowe z ergo, - ACI z czasownikami zmysłów - zd. podrzędne czasowe z cum - zd. podrzędne przyczyny z quod; XI Corpus humanum - części ciała; - chorowanie i medycyna w starożytnym Rzymie Baza słownikowa - części ciała - podstawowa terminologia związana ze starożytną medycyną i chorowaniem; Zawartość gramatyczna - deklinacja III (typ samogłoskowy), - ACI, - posse, - adesse/abesse, - przyimki: infra, de, -ablativus limitationis; - zaimek dzierżawczy noster ; XII Miles Romanus - uzbrojenie i służba rzymskiego legionisty (w Germanii), - imiona rzymskie; - Romani vs barbari; - kampanie wojskowe w Germanii; - miary długości i odległości Baza słownikowa - terminologia związana z uzbrojeniem rzymskiego legionisty i wojskowością (kampania wojskowa, obleganie i zdobywanie miasta); - budowa rzymskiego obozu wojskowego Zawartość gramatyczna - deklinacja III (uzupełnienie o wyrazy: mater, pater, frater, soror); - czasownik ferre, - zaimek dzierżawczy vester, - gradus comparativus; - deklinacja IV; - użycie zaimka hic i ille; - przymiotniki deklinacji III; XIII Annus et menses - etymologia nazw miesięcy; - pory roku; - historia kalendarza; - pory dnia i nocy; - fazy księżyca Baza słownikowa - słownictwo związane z porami roku i dnia oraz kalendarzem rzymskim, Zawartość gramatyczna - deklinacja V (dies); - gradus superlativus; - liczebniki (c.d.); - ułamki; - ablativus temporis; XIV Novus dies - poranna toaleta; - szkoła rzymska; - ubiór rzymski Baza słownikowa - czynności dnia codziennego: wstawanie, poranna toaleta, wybrane części ubrania; - podstawowe przybory szkolne (tabula cerata, stilus, regula); Zawartość gramatyczna - deklinacja V (c.d. - res); - participium praesentis activi; - mecum, tecum, secum; - alter, uter(que), neuter – dualis XV Magister et discipuli - rzymska szkoła; Baza słownikowa - słownictwo związane z nauką w rzymskiej szkole i zachowaniem kulturalnego (dobrze wychowanego) i niekulturalnego (źle wychowanego) ucznia; Zawartość gramatyczna - 1. i 2. os. indicativi praesentis activi czasowników + ire i posse; - zaimki osobowe; |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik po zakończeniu kursu: - potrafi poprawnie wymawiać wyrazy łacińskie posługując się wybraną konwencją wymowy; - potrafi wskazać na mapie wybrane miejscowości, rzeki i wyspy oraz określić ich położenie i wielkość; potrafi stworzyć liczbę mnogą rzeczowników deklinacji I i II, uzgodnić z nimi przymiotniki (pod względem liczby, przypadka i rodzaju); - potrafi opowiedzieć o członkach rodziny Juliusza i Emilii; wskazać, czy ktoś jest mężczyzną czy kobietą, dzieckiem czy dorosłym, niewolnikiem czy wolno urodzonym; zadać pytanie o liczebność zbioru (quot sunt...?); - potrafi budować proste zdania oparte na schemacie podmiot-orzeczenie-dopełnienie bliższe (w acc.), zadać pytanie o podmiot i dopełnienie bliższe (quis...?, quem...?), zadać pytanie o przyczynę i odpowiedzieć na nie (cur...? quia...), zbudować proste konstrukcje narracyjne i ułożyć proste dialogi dotyczące życia codziennego rodziny Emilii i Juliusza; - potrafi posługawić się liczebnikami w zakresie 1 do 10, zwrócić się do drugiej osoby, używając vocatiwu; wskazuje na obecność lub niebecność osoby/rzeczy; określa przynależność danego obiektu do osoby za pomocą zamików eius/suus, rozszerza opis osoby/rzeczy, posługując się zdaniem względnym; - potrafi opisać rzymską willę wraz z ogrodem, określa położenie obiektów za pomocą zaimka in oraz ruch obiektów za pomocą przyimków ex i in, potrafi wydać rozkaz i polecenie, posługując się formą imperatiwu; - konstruuje narracje dotyczące dróg i podróżowania, potrafi opisać drogę (skąd wyrusza wędrowiec, gdzie się znajduje, dokąd zmierza), określa zależność przestrzenną obiektów/rzeczy, posługując się przyimkami ante, post, inter, prope, circum, potrafi posłużyć się formą pasywną czasu teraźniejszego dla trzeciej osoby l. poj. - potrafi stworzyć narrację dotyczącą obdarowywania, określić osobę obdarowywaną (dat.), także za pomocą zdania względnego z zaimkiem cui; potrafi wydawać polecenia używając imperat. czaswników ire oraz esse; wskazuje na bliskość obiektów posługujac się zaimkiem hic, haec, hoc; potrafi wskazać kierunek poruszającego się obiektu (ab, ad); potrafi określić stan emocjonalny osoby smutnej i ją pocieszyć; - potrafi stworzyć dialog między sprzedawcą a kupującym (pytanie o cenę, targowanie się, wybór produktu, zachwalanie towaru); dookreśla obiekty posługując się zaimkami qui, is, hic, ille; - potrafi opisać życie codzienne na wsi i w mieście; stworzyć prostą fabułę opartą na życiu codziennym pasterza; stworzyć deskrypcje krajobrazu; tworzy zdania, posługując się zaimkiem ipse, ipsa, ipsum; wskazuje na czasowe relacje w zdaniu złożonym, posługując się spójnikiem dum, potrafi zrozumieć i zastosować formy zależne wyrazów należących do trzeciej deklinacji (podtyp spółgłoskowy i mieszany); w czasowniku złożonym potrafi wyodrębnić jego elementy składowe, korzystając z wiedzy o prostych mechanizmach słowotwórczych (asymilacja spółgłoskowa); - potrafi opisać różnice między wybranymi gatunkami zwierząt; potrafi scharakteryzować funkcjonowanie człowieka na tle innych gatunków; potrafi rozpoznać wybranych bogów rzymskich w oparciu o wiedzę o ich kompetencjach i atrybutach; posługuje się słownictwem związanym z odcieniami emocji strachu; potrafi zrozumieć/wyrazić: umiejętność, wolę, potrzebę (konstrukcje z posse, velle, necesse est z użyciem bezokoliczników w stronie czynnej i biernej); rozumie proste zdania z użyciem ACI, rozumie i konstruuje zdania ze spójnikami cum oraz quod; - potrafi nazwać części ludzkiego ciała; porafi zrozumieć i opisać symptomy choroby, posługując się ablatiwem limitationis; potrafi poinformować o własnym stanie zdrowie i zadać pytanie o cudze samopoczucie; rozumie i konstruuje zdania z ACI; dostrzega różnice między trzema podtypami deklinacji III; - potrafi opisać uzbrojenie rzymskiego żołnierza i obóz wojskowy; stworzyć prostą narrację osadzoną w realiach wojennych; opisuje relacje rodzinne; potrafi rozumieć i stosować wyrazy należące do deklinacji czwartej; rozumie i tworzy zdania zawierające zaimek hic oraz ille, a także przymiotniki deklinacji III; wskazuje na różnice natężenia cech, używając stopnia wyższego przymiotników; - potrafi opisać pory roku i przyporządkować im odpowiednie nazwy miesięcy; rozumie i posługuje się terminologią związaną z cyklem dobowym i lunarnym; rozumie rzymski system rachuby czasu (sposób liczenia godzin, tworzenie dat z odniesieniem do kalend, non i id); rozumie i tworzy zdania zawierające rzeczowniki wszystkich pięciu deklinacji i przymiotniki w stopniu najwyższym; - potrafi opisać poranne czynności chłopca rzymskiego (obmycie twarzy, nałożenie stroju, droga do szkoły), nazywa rzymskie przybory szkolne; wskazuje na równoczesność dwóch lub więcej czynności, posługując się participium praesentis activi; - potrafi opisać dzień w rzymskiej szkole; rozumie i tworzy zdania w trybie oznajmującym czasu teraźniejszego, stosując czasowniki we wszystkich trzech osobach liczby pojedynczej i mnogiej; potrafi wartościować zachowanie drugiej osoby; |
Metody i kryteria oceniania: |
TEST |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Loch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie - niezaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie - niezaliczenie |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym - Ms Teams, Moodle. Za kurs nie są przyznawane punkty ECTS Kurs nie jest podpięty pod tok studiów - zaliczenie bądź niezaliczenie kursu nie rzutuje na pozytywne zamknięcie cyklu studiów. Przewidywany termin rozpoczęcia zajęć – między 22 a 26 marca 2021 r. Kurs kończy się bilansem kompetencji -TEST Zaświadczenie o pozytywnym ukończeniu kursu otrzyma student, który podniesie kompetencje językowe o co najmniej 30% oraz z minimalną frekwencją na poziomie 80%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.