Zarządzanie w sektorze publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 24-SODU-ZSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie w sektorze publicznym |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3 Przedmioty na Wydziale Socjologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Socjologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy na temat specyfiki i instytucji sektora publicznego. Przedstawienie socjologicznych koncepcji dotyczących modelów zarządzania w sektorze publicznym. Rozwinięcie zdolności oceny społecznych konsekwencji i efektywności wybranych zjawisk i praktyk zarządzania w sektorze publicznym. Wyrobienie umiejętności poszukiwania źródeł zastanych dla opisu sektora publicznego pod kątem wybranych wskaźników. Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań dotyczących zjawisk właściwych dla zarządzania sektorem publicznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu podstaw socjologii. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W bibliotece uniwersyteckiej, a w tym w jej zasobach on-line. W internecie. Udostępnione bezpośrednio od wykładowcy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny i problemowy Dyskusja oraz praca z tekstem Metoda analizy przypadków w grupach Metody aktywizujące: burza mózgów, praca ze skojarzeniami "uczulającymi" |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Sektor publiczny i jego instytucje. Przeobrażenia funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Etyka w administracji publicznej. Modele organizacji i zarządzania w sektorze publicznym. Nowe modele zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management, public governance) oraz ich konsekwencje dla funkcjonowania instytucji publicznych i obywateli. Polityki publiczne oraz ich implementacja, monitoring i ewaluacja w odmiennych modelach zarządzania. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym w Polsce. Wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu sektorem publicznym. Analiza danych zastanych dotyczących sektora publicznego pod kątem wybranych wskaźników. Demokratyzacja procesów decyzyjnych w sektorze publicznym - konsultacje, negocjacje i mediacje. Dobre praktyki zarządzania (np. open government, Corporate Social Responsibility, Socially Responsible Investing, outplacement). Współczesne badania organizacji publicznych. Projektowanie oraz realizacja badań i analiz dla sektora publicznego. |
Literatura: |
• Batko, Roman (2013). Golem, Awatar, Midas, Złoty Cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. • Bienias, Stanisław; Strzęboszewski, Piotr; Opałka, Elżbieta (red.) (2012). Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. / (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Bogucka Iwona, Pietrzykowski Tomasz (2015). Etyka w administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. • Dziemianowicz, Wojciech; Szmigiel-Rawska, Katarzyna; Nowicka, Paulina; Dąbrowska, Anna (2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Gadowska Kaja; Winczorek, Jan (red. Nauk.). Sfera publiczna – funkcje, dysfunkcje, normy oficjalne i nieoficjalne. Studia Socjologiczne nr 1/2013(208). • Górniak, Jarosław; Keler, Karolina (2008). Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. Zarządzanie Publiczne, 1(3)/2008, ss. 109-124. (Udostępniono na kanale zajęć) • Gramberger, Marc (2010). Obywatele jako partnerzy. Podręcznik OECD na temat informowania, konsultacji i udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji politycznych. Klon/Jawor w porozumieniu z OECD. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Hausner, Jerzy (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Kożuch, Antoni; Kożuch, Barbara; Sułkowski, Łukasz; Bogacz-Wojtanowska Ewa; Lewandowski, Mateusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Szczudlińska-Kanoś, Agnieszka; Jung-Konstanty, Stanisława (2016). Obszary zarządzania publicznego. Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Kożuch, Barbara (2005). Zarządzanie publiczne jako dyscyplina naukowa. Zarządzanie publiczne 1/2005, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Kożuch, Barbara (2004). Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji. Warszawa: Wydawnictwo PLACET. • Krzemiński, Ireneusz (red.) (2011). Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ŁOŚGRAF. • Marody, Mirosława (red.) (2002). Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. • Maugeri, Salvatore (2016). Governance czyli nowy styl zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. • Noworóll, Kamila; Olejniczak, Karol (2009). Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne, perspektywy. Zarządzanie Publiczne, 1(7)/2009, ss. 89–103. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Olejniczak, Karol (red.) (2012). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Opolski, Krzysztof; Modzelewski, Piotr (2004). Zarządzanie jakością w usługach publicznych. Warszawa: CeDeWu. • Pawlak, Mikołaj; Srokowski, Łukasz (red.) (2014). Pomiędzy i wewnątrz: Instytucje, organizacje i ich działania. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Sułkowski, Łukasz; Zawadzki Michał (red.) (2004). Krytyczny nurt zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Difin. • Szatur-Jaworska, Barbara (red.) (2018). Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. • Szewczyk Marek, Popowska Bożena, Bauer Hartmut, Staniszewska Lucyna, Lissoń Piotr (red.) (2018). Republicyzacja zadań publicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. • Tabernacka, Magdalena (2018). Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Dodatkowe materiały • Wilkin, Jerzy; Fabrowska, Paulina; Hardt, Łukasz; Kaczor, Tomasz; Mackiewicz, Marta; Michorowska, Beata; Węcławska, Dorota (2008). Raport „Badanie dotyczące stworzenia systemu wskaźników dla oceny realizacji zasady good governance w Polsce”. Warszawa: ECORYS Polska. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 R. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Starzyk-Durbacz, Katarzyna (2016). Raport „O partycypacji. Podsumowanie badań i analiz dotyczących partycypacji obywatelskiej w Polsce”. Warszawa: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Strategia Sprawne Państwo 2020. Warszawa, luty 2013. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) • Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć) |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat specyfiki i instytucji sektora publicznego. Wyjaśnia możliwe sposoby analiz społecznych uwarunkowań i konsekwencji zjawisk i praktyk zarządzania w sektorze publicznym. Rozumie i potrafi objaśnić wskaźniki opisujące zjawiska dotyczące sektora publicznego i jego instytucji. Opisuje mechanizmy i konsekwencje społeczne określonych polityk publicznych. Potrafi wskazać na status wiedzy socjologicznej i rolę, którą odgrywa podczas analizy praktyk zarządzania w sektorze publicznym. Potrafi ocenić efektywność i skutki społeczne przyjęcia określonych praktyk zarządzania w sektorze publicznym. Krytycznie analizuje popularno-naukowe i naukowe teksty na temat modelów i praktyk zarządzania. Wskazuje na praktyczne zastosowania socjologicznych badań i analiz podmiotów sektora publicznego. Potrafi zaplanować projekt badawczy na temat zjawisk dotyczących sektora publicznego i zarządzania instytucjami. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Szczegółowe metody i kryteria rozpisane w "Informacjach o zajęciach w cyklu" danego roku akademickiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Plucińska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mączka, Martyna Plucińska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mączka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Plucińska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Martyna Plucińska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.