Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie w sektorze publicznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 24-SODU-ZSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie w sektorze publicznym
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty dla socjologii II stopnia w semestrze 3
Przedmioty na Wydziale Socjologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Socjologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy na temat specyfiki i instytucji sektora publicznego.

Przedstawienie socjologicznych koncepcji dotyczących modelów zarządzania w sektorze publicznym.

Rozwinięcie zdolności oceny społecznych konsekwencji i efektywności wybranych zjawisk i praktyk zarządzania w sektorze publicznym.

Wyrobienie umiejętności poszukiwania źródeł zastanych dla opisu sektora publicznego pod kątem wybranych wskaźników.

Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań dotyczących zjawisk właściwych dla zarządzania sektorem publicznym.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu podstaw socjologii.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

W bibliotece uniwersyteckiej, a w tym w jej zasobach on-line.

W internecie.

Udostępnione bezpośrednio od wykładowcy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny i problemowy

Dyskusja oraz praca z tekstem

Metoda analizy przypadków w grupach

Metody aktywizujące: burza mózgów, praca ze skojarzeniami "uczulającymi"


Pełny opis:

Treści kształcenia:

Sektor publiczny i jego instytucje.

Przeobrażenia funkcjonowania administracji publicznej w Polsce.

Etyka w administracji publicznej.

Modele organizacji i zarządzania w sektorze publicznym.

Nowe modele zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management, public governance) oraz ich konsekwencje dla funkcjonowania instytucji publicznych i obywateli.

Polityki publiczne oraz ich implementacja, monitoring i ewaluacja w odmiennych modelach zarządzania.

Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym w Polsce.

Wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu sektorem publicznym.

Analiza danych zastanych dotyczących sektora publicznego pod kątem wybranych wskaźników.

Demokratyzacja procesów decyzyjnych w sektorze publicznym - konsultacje, negocjacje i mediacje.

Dobre praktyki zarządzania (np. open government, Corporate Social Responsibility, Socially Responsible Investing, outplacement).

Współczesne badania organizacji publicznych.

Projektowanie oraz realizacja badań i analiz dla sektora publicznego.

Literatura:

• Batko, Roman (2013). Golem, Awatar, Midas, Złoty Cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

• Bienias, Stanisław; Strzęboszewski, Piotr; Opałka, Elżbieta (red.) (2012). Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. / (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Bogucka Iwona, Pietrzykowski Tomasz (2015). Etyka w administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

• Dziemianowicz, Wojciech; Szmigiel-Rawska, Katarzyna; Nowicka, Paulina; Dąbrowska, Anna (2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Gadowska Kaja; Winczorek, Jan (red. Nauk.). Sfera publiczna – funkcje, dysfunkcje, normy oficjalne i nieoficjalne. Studia Socjologiczne nr 1/2013(208).

• Górniak, Jarosław; Keler, Karolina (2008). Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. Zarządzanie Publiczne, 1(3)/2008, ss. 109-124. (Udostępniono na kanale zajęć)

• Gramberger, Marc (2010). Obywatele jako partnerzy. Podręcznik OECD na temat informowania, konsultacji i udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji politycznych. Klon/Jawor w porozumieniu z OECD. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Hausner, Jerzy (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar.

• Kożuch, Antoni; Kożuch, Barbara; Sułkowski, Łukasz; Bogacz-Wojtanowska Ewa; Lewandowski, Mateusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Szczudlińska-Kanoś, Agnieszka; Jung-Konstanty, Stanisława (2016). Obszary zarządzania publicznego. Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Kożuch, Barbara (2005). Zarządzanie publiczne jako dyscyplina naukowa. Zarządzanie publiczne 1/2005, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Kożuch, Barbara (2004). Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji. Warszawa: Wydawnictwo PLACET.

• Krzemiński, Ireneusz (red.) (2011). Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ŁOŚGRAF.

• Marody, Mirosława (red.) (2002). Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

• Maugeri, Salvatore (2016). Governance czyli nowy styl zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

• Noworóll, Kamila; Olejniczak, Karol (2009). Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne, perspektywy. Zarządzanie Publiczne, 1(7)/2009, ss. 89–103. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Olejniczak, Karol (red.) (2012). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Opolski, Krzysztof; Modzelewski, Piotr (2004). Zarządzanie jakością w usługach publicznych. Warszawa: CeDeWu.

• Pawlak, Mikołaj; Srokowski, Łukasz (red.) (2014). Pomiędzy i wewnątrz: Instytucje, organizacje i ich działania. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW.

(Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Sułkowski, Łukasz; Zawadzki Michał (red.) (2004). Krytyczny nurt zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

• Szatur-Jaworska, Barbara (red.) (2018). Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

• Szewczyk Marek, Popowska Bożena, Bauer Hartmut, Staniszewska Lucyna, Lissoń Piotr (red.) (2018). Republicyzacja zadań publicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

• Tabernacka, Magdalena (2018). Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

Dodatkowe materiały

• Wilkin, Jerzy; Fabrowska, Paulina; Hardt, Łukasz; Kaczor, Tomasz; Mackiewicz, Marta; Michorowska, Beata; Węcławska, Dorota (2008). Raport „Badanie dotyczące stworzenia systemu wskaźników dla oceny realizacji zasady good governance w Polsce”. Warszawa: ECORYS Polska. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 R. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Starzyk-Durbacz, Katarzyna (2016). Raport „O partycypacji. Podsumowanie badań i analiz dotyczących partycypacji obywatelskiej w Polsce”. Warszawa: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Strategia Sprawne Państwo 2020. Warszawa, luty 2013. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

• Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę na temat specyfiki i instytucji sektora publicznego.

Wyjaśnia możliwe sposoby analiz społecznych uwarunkowań i konsekwencji zjawisk i praktyk zarządzania w sektorze publicznym.

Rozumie i potrafi objaśnić wskaźniki opisujące zjawiska dotyczące sektora publicznego i jego instytucji.

Opisuje mechanizmy i konsekwencje społeczne określonych polityk publicznych.

Potrafi wskazać na status wiedzy socjologicznej i rolę, którą odgrywa podczas analizy praktyk zarządzania w sektorze publicznym.

Potrafi ocenić efektywność i skutki społeczne przyjęcia określonych praktyk zarządzania w sektorze publicznym.

Krytycznie analizuje popularno-naukowe i naukowe teksty na temat modelów i praktyk zarządzania.

Wskazuje na praktyczne zastosowania socjologicznych badań i analiz podmiotów sektora publicznego.

Potrafi zaplanować projekt badawczy na temat zjawisk dotyczących sektora publicznego i zarządzania instytucjami.

Metody i kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Szczegółowe metody i kryteria rozpisane w "Informacjach o zajęciach w cyklu" danego roku akademickiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Martyna Plucińska-Nowak
Prowadzący grup: Krzysztof Mączka, Martyna Plucińska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Mączka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Martyna Plucińska-Nowak
Prowadzący grup: Martyna Plucińska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)