Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSZ5-ROI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na III semestrze psychologii niestacjonarnej Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | • Zdobycie przez studentów wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii opisujących i wyjaśniających zjawisko różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. • Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pomiaru różnic indywidualnych w ww. obszarach oraz sposobami interpretacji wyników tych pomiarów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | http://putko.home.amu.edu.pl/ |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Wykład konwersatoryjny. Dyskusja. Praca z tekstem. Metoda ćwiczeniowa. Praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą zjawiska różnic indywidualnych w zachowaniach i charakterystykach psychologicznych człowieka. Przedstawiane są podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające istnienie różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. Studenci poznają również podstawowe metody pomiaru różnic indywidualnych w ww. obszarach oraz sposoby interpretacji wyników tych pomiarów. |
Pełny opis: |
Głównym celem wykładu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii wyjaśniających istnienie różnic indywidualnych w funkcjonowaniu i zachowaniu człowieka. Przedstawiane są następujące zagadnienia: 1. podstawowe kategorie opisu różnic indywidualnych; 2. genetyczne i środowiskowe determinanty różnic indywidualnych; 3. klasyczne i współczesne koncepcje temperamentu; 4. teorie inteligencji (czynnikowe, poznawcze, integracyjne); 5. biologiczne korelaty inteligencji. Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami w badaniach nad strukturą i funkcjonalnym znaczeniem temperamentu, stylów poznawczych oraz inteligencji. Konwersatorium ma również rozwijać umiejętność analizowania zachowań pod kątem ich interindywidualnej zmienności, a także pogłębiać wiedzę na temat czynników warunkujących tę zmienność. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. s. 40-46, 47-57, 68-69, 73-93, 96-97, 98-105, 113-114, 119-123, 128-137, 154-156, 157-165, 171-178, 192-198, 199-230, 232-249, 250-253, 267-268, 307-310, 315-320, 329-344, 345-368, 472-490, 508-549. Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. s. 4-22, 62-66. Uzupełniająca: Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP. s. 13-148. Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Przegląd badań w populacji polskiej. Gdańsk: GWP. Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. s. 24-37, 47-58, 90-111, 178-201, 320-342. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: 1. potrafi ujmować analizowane zjawiska z uwzględnieniem ich międzyosobniczej zmienności oraz w wielorakim uwarunkowaniu; 2. posiada wiedzę na temat genetycznych i środowiskowych determinant różnic indywidualnych; 3. potrafi integrować wiedzę o czynnikach temperamentalnych i poznawczych (inteligencja, style poznawcze) w całościowy obraz funkcjonowania człowieka; 4. potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych własnych i tych ludzi, z którymi spotka się w swojej przyszłej pracy zawodowej; 5. posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym; 6. posiada wiedzę na temat metod pomiaru różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Kolokwium pisemne. Test. Prezentacja multimedialna. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń i konwersatoriów jest obecność na co najmniej 80% zajęć. bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% maks. liczby pkt. dobry plus (+db; 4,5): 81-90% dobry (db; 4,0): 71-80% dostateczny plus (+dst; 3,5): 61-70% dostateczny (dst; 3,0): 55-60% niedostateczny (ndst; 2,0): 0-54% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Putko | |
Prowadzący grup: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko, Agata Złotogórska-Suwińska | |
Strona przedmiotu: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Putko | |
Prowadzący grup: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko | |
Strona przedmiotu: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Putko | |
Prowadzący grup: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko | |
Strona przedmiotu: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Putko | |
Prowadzący grup: | Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko | |
Strona przedmiotu: | http://putko.home.amu.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.