Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSZ5-ROI
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia różnic indywidualnych
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na III semestrze psychologii niestacjonarnej
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki - tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

psychologia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

• Zdobycie przez studentów wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii opisujących i wyjaśniających zjawisko różnic indywidualnych w

zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych.

• Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pomiaru różnic indywidualnych w ww. obszarach oraz sposobami interpretacji

wyników tych pomiarów.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

http://putko.home.amu.edu.pl/

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

Wykład konwersatoryjny.

Dyskusja.

Praca z tekstem.

Metoda ćwiczeniowa.

Praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

10

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą zjawiska różnic indywidualnych w zachowaniach i charakterystykach psychologicznych człowieka. Przedstawiane są

podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające istnienie różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych.

Studenci poznają również podstawowe metody pomiaru różnic indywidualnych w ww. obszarach oraz sposoby interpretacji wyników tych

pomiarów.

Pełny opis:

Głównym celem wykładu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii wyjaśniających istnienie różnic

indywidualnych w funkcjonowaniu i zachowaniu człowieka. Przedstawiane są następujące zagadnienia:

1. podstawowe kategorie opisu różnic indywidualnych;

2. genetyczne i środowiskowe determinanty różnic indywidualnych;

3. klasyczne i współczesne koncepcje temperamentu;

4. teorie inteligencji (czynnikowe, poznawcze, integracyjne);

5. biologiczne korelaty inteligencji.

Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami w badaniach nad strukturą i funkcjonalnym

znaczeniem temperamentu, stylów poznawczych oraz inteligencji. Konwersatorium ma również rozwijać umiejętność analizowania

zachowań pod kątem ich interindywidualnej zmienności, a także pogłębiać wiedzę na temat czynników warunkujących tę zmienność.

Literatura:

Obowiązkowa:

Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. s. 40-46, 47-57, 68-69, 73-93, 96-97, 98-105, 113-114, 119-123, 128-137, 154-156, 157-165, 171-178, 192-198, 199-230, 232-249, 250-253, 267-268, 307-310, 315-320, 329-344, 345-368, 472-490, 508-549.

Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. s. 4-22, 62-66.

Uzupełniająca:

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP. s. 13-148.

Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Przegląd badań w populacji polskiej. Gdańsk: GWP.

Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. s. 24-37, 47-58, 90-111, 178-201, 320-342.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

1. potrafi ujmować analizowane zjawiska z uwzględnieniem ich międzyosobniczej zmienności oraz w wielorakim uwarunkowaniu;

2. posiada wiedzę na temat genetycznych i środowiskowych determinant różnic indywidualnych;

3. potrafi integrować wiedzę o czynnikach temperamentalnych i poznawczych (inteligencja, style poznawcze) w całościowy obraz funkcjonowania

człowieka;

4. potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych własnych i tych ludzi, z którymi spotka

się w swojej przyszłej pracy zawodowej;

5. posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym;

6. posiada wiedzę na temat metod pomiaru różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Kolokwium pisemne.

Test.

Prezentacja multimedialna.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń i konwersatoriów jest obecność na co najmniej 80% zajęć.

bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% maks. liczby pkt.

dobry plus (+db; 4,5): 81-90%

dobry (db; 4,0): 71-80%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 61-70%

dostateczny (dst; 3,0): 55-60%

niedostateczny (ndst; 2,0): 0-54%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Putko
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko, Agata Złotogórska-Suwińska
Strona przedmiotu: http://putko.home.amu.edu.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Putko
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko
Strona przedmiotu: http://putko.home.amu.edu.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Putko
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko
Strona przedmiotu: http://putko.home.amu.edu.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Putko
Prowadzący grup: Łukasz Budzicz, Aleksandra Frydrysiak, Adam Putko
Strona przedmiotu: http://putko.home.amu.edu.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

60

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)