Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PSDM-SPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów
Jednostka: Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Przedmioty na psychologii na semestrze 6
Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Psychologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

‒ Poznanie mechanizmów powstawania i leczenia zaburzeń́ psychicznych w ramach teorii i praktyki psychoterapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów

‒ Zdobycie wiedzy, rozwinięcie rozumienia i umiejętności pozwalających na samodzielną analizę̨ zachowania osoby cierpiącej na niepowikłane najbardziej rozpowszechnione zaburzenia psychiczne zgodną ze specyfiką podejścia poznawczego

‒ Zdobycie wiedzy, rozumienie i umiejętność́ rozwiazywania problemów emocjonalnych jednostki, niespełniających kryteriów rozpoznawania zaburzeń́ psychicznych określonych klasyfikacjami DSM i ICD zgodne ze specyfiką podejścia poznawczego

‒ Poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy

‒ Dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej: terapia poznawczo- behawioralna i terapia schematów

‒ Wykształcenie umiejętności projektowania w zakresie strategii postepowania i planowania interwencji psychoterapeutycznej w oparciu o założenia terapii poznawczej

‒ Zaznajomienie z zagadnieniami etycznymi i prawnymi w psychoterapii oraz metodami weryfikacji empirycznej skuteczności oddziaływań́ terapeutycznych,


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

brak

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

zaliczenie zajęć diagnoza psychologiczna oraz psychopatologia

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały przekazywane podczas poszczególnych form zajęć: wykład, konwersatoria, ćwiczenia terenowe

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

‒ Wykład konwersatoryjny

‒ Wykład problemowy

‒ Dyskusja

‒ Metoda analizy przypadków

‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning)

‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna

‒ Metoda ćwiczeniowa

‒ Metoda warsztatowa

‒ Pokaz i obserwacja

‒ Demonstracje dźwiękowe i/lub video

‒ Praca w grupach

‒ Wykład syntetyczny, wykład analityczny

‒ Ćwiczenia terenowe


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

9

Skrócony opis:

W ramach ścieżki zostaną przedstawione mechanizmy powstawania i leczenia zaburzeń psychicznych w oparciu o teorię i praktykę psychoterapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów. Będzie możliwe poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy. Dostarczona zostanie podstawowa wiedza i umiejętności związane z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej zarówno w ramach klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej jak i terapii schematów, ilustrowana analizą przypadków.

Pełny opis:

Ścieżka „Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematu” ma charakter fakultatywny. Jest to autorski projekt uczynienia z terapii poznawczo-behawioralnej przedmiotu kształcenia akademickiego, w tamach którego uczy się "O terapii". W ramach zajęć odbywają się wykłady, konwersatoria i ćwiczenia terenowe na których przekazywana jest wiedza teoretyczna z zakresu CBT, przedstawiane są modele rozumienia poszczególnych zaburzeń, aranżowane są sytuacje aktywnego nauczania sprzyjające poznawaniu specyficznych metod terapeutycznych oraz analizowane są case study. W ramach zajęć uruchamiane są dwa tryby kształcenia: „bottom-up” i „top-down” nawiązujące do podstawowych założeń, co do organizacji ludzkiego poznania. Taka sytuacja umożliwia rozumienie „oddolne”- od przypadku klinicznego (np. OCD) do teorii wyjaśniającej (np. teoria nieudolnej kontroli myśli, Clark & Pudron) oraz rozumienie „odgórne” od założeń teoretycznych (np. warunkowanie sprawcze) do konkretnych sposobów oddziaływania terapeutycznego (np. karanie poprzez pozbawianie przywileju).

W ramach zajęć zaaranżowana jest sytuacja nauczania, która pozwala uczestnikom zajęć wejść zarówno w rolę terapeuty jak i pacjenta. Taka sytuacja umożliwia dokonanie rewizji posiadanej przedwiedzy na temat zalozeń i metod pracy obecnych w podejsciu poznawczo-behawioralnym. Zajęcia obejmują swoim zakresem taką psychoedukację, której warto się niekiedy poddać, ale także taką którą po odbyciu zajęć będzie się potrafiło przeprowadzić.

Efekty uczenia się:

‒ Przedstawić wiedzę z zakresu historii podejścia poznawczo-behawioralnego do zaburzeń psychicznych i wskazać jego podobieństwa i różnice w relacji do innych podejść

‒ Zreferować specyficzne założenia terapii poznawczych: terapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów

‒ Zaprojektować i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne, którego celem jest stwierdzenie rodzaju zaburzenia lub problemu emocjonalnego pacjenta

‒ Dysponować podstawową wiedzą z zakresu klinicznej diagnozy psychologicznej

‒ Wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zaburzeń psychicznych zgodny z podejściem poznawczym

‒ Wyjaśnić mechanizm zachowania człowieka w oparciu o założenia podejścia poznawczego: terapii poznawczo- behawioralnej i terapii schematów

‒ Zaprojektować i zaplanować poszczególne kroki interwencji psychoterapeutycznej zgodne z założeniami podejścia poznawczego dedykowane wybranym zaburzeniom

‒ Poddać analizie relację terapeutyczną z punktu widzenia terapeuty poznawczo-behawioralnego lub terapeuty schematów

‒ Dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia pomiarowe wspomagające proces diagnostyczny i psychoterapeutyczny w ramach terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematu

‒ Przedstawić i zastosować podstawowe, techniki i metody poznawcze oraz behawioralne odziaływania terapeutycznego

‒ Omówić warsztat psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego i terapeuty schematu w tym elementarne zagadnienia etyczne i prawne w psychoterapii

‒ Poddać weryfikacji empirycznej elementy terapii poznawczo-behawioralnej i/lub terapii schematu

Metody i kryteria oceniania:

‒ Egzamin pisemny

‒ Kolokwium pisemne

‒ Test

‒ Projekt

‒ Raport

‒ Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Prowadzący grup: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Literatura:

‒ Arntz, A., Jackob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Gdańsk: GWP.

‒ Baker, R. (2002). Strach i paniczny lęk. Kielce: Wyd. Jedność.

‒ Beck, J. S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ.

‒ Bennett-Levy J. et al. (red.). (2005). Oksfordzki podręcznik eksperymentów behawioralnych w terapii poznawczej. Gdynia: Alliance Press.

‒ Kubitsky, J. (2014). Vademecum terapeuty poznawczego. Kraków: Wyd. UJ.

‒ Kołakowski, A., Pawełczyk, A. (2010). Uczenie wstępnej konceptualizacji poznawczej na podstawie postaci z bajek i literatury pięknej. Psychiatria i psychologia kliniczna, 10(4), 303-310.

‒ Kryteria Diagnostyczne z DSM-5. Desk reference. (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner, 2015;

‒ Leahy, R.L. (2008). Techniki Terapii Poznawczej. Kraków: Wyd. UJ.

‒ Leahy, R. L., Tirch,D., Napolitano, L. A. (2014). Regulacja emocji w psychoterapii. Kraków: Wyd. UJ

‒ Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń́ zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków – Warszawa Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.

‒ Padesky Ch. A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo UJ.

‒ Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

‒ Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ.

‒ Young, J. E., Klosko, J. S., (2012). Program zmiany sposobu życia. Uwalnianie się od pułapek psychologicznych. Warszawa: Insytut Psychologii Zdrowia PTP.

‒ Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2015). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Gdańsk: GWP

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Prowadzący grup: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Prowadzący grup: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Prowadzący grup: Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)