Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PSDM-SPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów |
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na psychologii na semestrze 6 Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | ‒ Poznanie mechanizmów powstawania i leczenia zaburzeń́ psychicznych w ramach teorii i praktyki psychoterapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematów ‒ Zdobycie wiedzy, rozwinięcie rozumienia i umiejętności pozwalających na samodzielną analizę̨ zachowania osoby cierpiącej na niepowikłane najbardziej rozpowszechnione zaburzenia psychiczne zgodną ze specyfiką podejścia poznawczego ‒ Zdobycie wiedzy, rozumienie i umiejętność́ rozwiazywania problemów emocjonalnych jednostki, niespełniających kryteriów rozpoznawania zaburzeń́ psychicznych określonych klasyfikacjami DSM i ICD zgodne ze specyfiką podejścia poznawczego ‒ Poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy ‒ Dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej: terapia poznawczo- behawioralna i terapia schematów ‒ Wykształcenie umiejętności projektowania w zakresie strategii postepowania i planowania interwencji psychoterapeutycznej w oparciu o założenia terapii poznawczej ‒ Zaznajomienie z zagadnieniami etycznymi i prawnymi w psychoterapii oraz metodami weryfikacji empirycznej skuteczności oddziaływań́ terapeutycznych, |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | brak |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | zaliczenie zajęć diagnoza psychologiczna oraz psychopatologia |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przekazywane podczas poszczególnych form zajęć: wykład, konwersatoria, ćwiczenia terenowe |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | ‒ Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ‒ Wykład konwersatoryjny ‒ Wykład problemowy ‒ Dyskusja ‒ Metoda analizy przypadków ‒ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ‒ Gra dydaktyczna/symulacyjna ‒ Metoda ćwiczeniowa ‒ Metoda warsztatowa ‒ Pokaz i obserwacja ‒ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ‒ Praca w grupach ‒ Wykład syntetyczny, wykład analityczny ‒ Ćwiczenia terenowe |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 9 |
Skrócony opis: |
W ramach ścieżki zostaną przedstawione mechanizmy powstawania i leczenia zaburzeń psychicznych w oparciu o teorię i praktykę psychoterapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów. Będzie możliwe poznanie specyficznych dla psychoterapii poznawczej i behawioralnej technik i metod pracy. Dostarczona zostanie podstawowa wiedza i umiejętności związane z pracą psychoterapeutyczną w modalności poznawczej zarówno w ramach klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej jak i terapii schematów, ilustrowana analizą przypadków. |
Pełny opis: |
Ścieżka „Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematu” ma charakter fakultatywny. Jest to autorski projekt uczynienia z terapii poznawczo-behawioralnej przedmiotu kształcenia akademickiego, w tamach którego uczy się "O terapii". W ramach zajęć odbywają się wykłady, konwersatoria i ćwiczenia terenowe na których przekazywana jest wiedza teoretyczna z zakresu CBT, przedstawiane są modele rozumienia poszczególnych zaburzeń, aranżowane są sytuacje aktywnego nauczania sprzyjające poznawaniu specyficznych metod terapeutycznych oraz analizowane są case study. W ramach zajęć uruchamiane są dwa tryby kształcenia: „bottom-up” i „top-down” nawiązujące do podstawowych założeń, co do organizacji ludzkiego poznania. Taka sytuacja umożliwia rozumienie „oddolne”- od przypadku klinicznego (np. OCD) do teorii wyjaśniającej (np. teoria nieudolnej kontroli myśli, Clark & Pudron) oraz rozumienie „odgórne” od założeń teoretycznych (np. warunkowanie sprawcze) do konkretnych sposobów oddziaływania terapeutycznego (np. karanie poprzez pozbawianie przywileju). W ramach zajęć zaaranżowana jest sytuacja nauczania, która pozwala uczestnikom zajęć wejść zarówno w rolę terapeuty jak i pacjenta. Taka sytuacja umożliwia dokonanie rewizji posiadanej przedwiedzy na temat zalozeń i metod pracy obecnych w podejsciu poznawczo-behawioralnym. Zajęcia obejmują swoim zakresem taką psychoedukację, której warto się niekiedy poddać, ale także taką którą po odbyciu zajęć będzie się potrafiło przeprowadzić. |
Efekty uczenia się: |
‒ Przedstawić wiedzę z zakresu historii podejścia poznawczo-behawioralnego do zaburzeń psychicznych i wskazać jego podobieństwa i różnice w relacji do innych podejść ‒ Zreferować specyficzne założenia terapii poznawczych: terapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów ‒ Zaprojektować i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne, którego celem jest stwierdzenie rodzaju zaburzenia lub problemu emocjonalnego pacjenta ‒ Dysponować podstawową wiedzą z zakresu klinicznej diagnozy psychologicznej ‒ Wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zaburzeń psychicznych zgodny z podejściem poznawczym ‒ Wyjaśnić mechanizm zachowania człowieka w oparciu o założenia podejścia poznawczego: terapii poznawczo- behawioralnej i terapii schematów ‒ Zaprojektować i zaplanować poszczególne kroki interwencji psychoterapeutycznej zgodne z założeniami podejścia poznawczego dedykowane wybranym zaburzeniom ‒ Poddać analizie relację terapeutyczną z punktu widzenia terapeuty poznawczo-behawioralnego lub terapeuty schematów ‒ Dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia pomiarowe wspomagające proces diagnostyczny i psychoterapeutyczny w ramach terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematu ‒ Przedstawić i zastosować podstawowe, techniki i metody poznawcze oraz behawioralne odziaływania terapeutycznego ‒ Omówić warsztat psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego i terapeuty schematu w tym elementarne zagadnienia etyczne i prawne w psychoterapii ‒ Poddać weryfikacji empirycznej elementy terapii poznawczo-behawioralnej i/lub terapii schematu |
Metody i kryteria oceniania: |
‒ Egzamin pisemny ‒ Kolokwium pisemne ‒ Test ‒ Projekt ‒ Raport ‒ Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
‒ Arntz, A., Jackob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Gdańsk: GWP. ‒ Baker, R. (2002). Strach i paniczny lęk. Kielce: Wyd. Jedność. ‒ Beck, J. S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ. ‒ Bennett-Levy J. et al. (red.). (2005). Oksfordzki podręcznik eksperymentów behawioralnych w terapii poznawczej. Gdynia: Alliance Press. ‒ Kubitsky, J. (2014). Vademecum terapeuty poznawczego. Kraków: Wyd. UJ. ‒ Kołakowski, A., Pawełczyk, A. (2010). Uczenie wstępnej konceptualizacji poznawczej na podstawie postaci z bajek i literatury pięknej. Psychiatria i psychologia kliniczna, 10(4), 303-310. ‒ Kryteria Diagnostyczne z DSM-5. Desk reference. (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner, 2015; ‒ Leahy, R.L. (2008). Techniki Terapii Poznawczej. Kraków: Wyd. UJ. ‒ Leahy, R. L., Tirch,D., Napolitano, L. A. (2014). Regulacja emocji w psychoterapii. Kraków: Wyd. UJ ‒ Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń́ zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków – Warszawa Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. ‒ Padesky Ch. A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo UJ. ‒ Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. ‒ Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ. ‒ Young, J. E., Klosko, J. S., (2012). Program zmiany sposobu życia. Uwalnianie się od pułapek psychologicznych. Warszawa: Insytut Psychologii Zdrowia PTP. ‒ Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2015). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Gdańsk: GWP |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-25 - 2026-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Parobkiewicz-Jasielska, Joanna Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.