Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PPG-WY21L13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - II |
Jednostka: | Pracownia Pytań Granicznych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Pełny opis: |
Centrum hellenistycznej państwa Ptolemeuszów stanowiło nowe miasto – Aleksandria. W jej różnorodnej społeczności szczególne znaczenie odgrywali Grecy oraz diaspora żydowska. Do znacznych zmian we wzajemnych stosunkach między tymi grupami dochodzi za panowania rzymskiego. Na bogatym i dynamicznym podłożu aleksandryjskim rozwinie się także intelektualne centrum wczesnego chrześcijaństwa (szkoła Orygenesa). Tematyka wykładu obejmuje historię polityczno-społeczną Aleksandrii oraz analizę jej kultury. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych światem klasycznym, historią kultury i literatury (w tym żydowskiej), wczesnym chrześcijaństwem, oraz problematyką społeczną starożytności. |
Literatura: |
Zalecana literatura: • Barclay John M.G. Jews in the mediterranean diaspora. From Alexander to Trajan (323 BCE – 117 CE). • Collins J.J., Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora. • Modrzejewski Mélèze J., Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana. • Nakonieczny R., Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej. • Nakonieczny R., O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin). • Rajak T., The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna genezę powstania i historię Aleksandrii potrafi uzasadnić rolę Aleksandrii jako centrum kulturowego rozumie konfliktogenną sytuację społeczną miasta zna historię i problemy diaspory aleksandryjskiej zna znaczenie szkoły aleksandryjskiej w rozwoju teologii wczesnego chrześcijaństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Nakonieczny, Beata Anna Polak, Tomasz Polak | |
Prowadzący grup: | Rafał Nakonieczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.