Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23-PPG-WY21L13
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - II
Jednostka: Pracownia Pytań Granicznych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Pełny opis:

Centrum hellenistycznej państwa Ptolemeuszów stanowiło nowe miasto – Aleksandria. W jej różnorodnej społeczności szczególne znaczenie odgrywali Grecy oraz diaspora żydowska. Do znacznych zmian we wzajemnych stosunkach między tymi grupami dochodzi za panowania rzymskiego. Na bogatym i dynamicznym podłożu aleksandryjskim rozwinie się także intelektualne centrum wczesnego chrześcijaństwa (szkoła Orygenesa). Tematyka wykładu obejmuje historię polityczno-społeczną Aleksandrii oraz analizę jej kultury. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych światem klasycznym, historią kultury i literatury (w tym żydowskiej), wczesnym chrześcijaństwem, oraz problematyką społeczną starożytności.

Literatura:

Zalecana literatura:

• Barclay John M.G. Jews in the mediterranean diaspora. From Alexander to Trajan (323 BCE – 117 CE).

• Collins J.J., Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora.

• Modrzejewski Mélèze J., Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana.

• Nakonieczny R., Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej.

• Nakonieczny R., O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin).

• Rajak T., The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

zna genezę powstania i historię Aleksandrii

potrafi uzasadnić rolę Aleksandrii jako centrum kulturowego

rozumie konfliktogenną sytuację społeczną miasta

zna historię i problemy diaspory aleksandryjskiej

zna znaczenie szkoły aleksandryjskiej w rozwoju teologii wczesnego chrześcijaństwa

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych

dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza

dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej

dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna

dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna

niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Nakonieczny, Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Prowadzący grup: Rafał Nakonieczny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)