Analiza matematyczna dla informatyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 17-DANI-IP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna dla informatyków |
Jednostka: | Nadnotecki Instytut UAM w Pile |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Technologie informatyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi narzędziami analizy matematycznej (zbieżność ciągu i szeregu, ciągłość funkcji, pochodna funkcji jednej zmiennej i całka). Ponieważ różne funkcje służą modelowaniu zjawisk świata rzeczywistego więc umiejętność badania funkcji należy do niezbędnych narzędzi każdej osoby pragnącej powiedzieć coś o świecie metodami matematycznymi. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Matematyka nauczana w szkole średniej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wymienione w literaturze podręczniki i zbiory zadań. Materiały przesłane na profil zespółu w MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład (30h.) , ćwiczenia (30h.) Analiza i rozwiązywanie problemów. Praca własna z literaturą. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | - Praca własna studenta -Analiza wykładu, zadań rozwiązanych na ćwiczeniach w celu zrozumienia materiału i samodzielne rozwiązywanie zadań: 90h - Godziny zajęć z nauczycielem (wg planu studiów): 60 h Punkty ECTS: 6 |
Pełny opis: |
- T01: Cele nauczania analizy dla informatyków. Modele matematyczne i pojęcie funkcji. Liczby naturalne, całkowite i wymierne – potrzeba liczb niewymiernych. · Aksjomaty liczb rzeczywistych i gęstość (3h wyk/ćw, E01), - T02: Funkcje elementarne (wykładnicza, logarytmiczna, wymierna, trygonometryczne, kołowe, hiperboliczne). (1h wyk/ćw, E02), - T03: Definicja liczby zespolonej, działań arytmetycznych, części rzeczywistej i urojonej, jednostki urojonej i liczby sprzężonej. Interpretacja geometryczna liczb zespolonych. Postać trygonometryczna (2h wyk/ćw, E03), - T04: Definicja przestrzeni metrycznej i przykłady. Kula, punkt skupienia zbioru, zbiór otwarty i domknięty. Pojęcie zbioru zwartego i definicja za pomocą punktów skupienia. Zwartość kostki i wnioski. (2h wyk/Ćw, E04), - T05: Pojęcie ciągu. · Pojęcie ciągu zbieżnego i podstawowe własności granic (własności arytmetyczne i porządkowe granic). Twierdzenie o trzech ciągach (2h wyk/ćw, E05), - T06: Naturalne przykłady szeregów i pojęcie szeregu (szereg geometryczny, reprezentacja dziesiętna liczby rzeczywistej). Pojęcie szeregu. Warunek Cauchy’ego zbieżności i zbieganie do zera wyrazu (2h wyk/ćw E06), - T07: Liczba e jako suma szeregu i jako granica ciągu. Liczba e jako granica funkcji. (1h wyk/ćw, E07), - T08: Pojęcie funkcji ciągłej. Ciągłość funkcji elementarnych. Ciągłość funkcji złożonej i własności arytmetyczne (1h wyk/ćw, E08), - T09: Funkcje ciągłe na zbiorach zwartych: osiąganie kresów i ciągłość funkcji odwrotnej. Własność Darboux na przedziałach i ścisła monotoniczność bijekcji rzeczywistej. Jednostajna ciągłość i tw.(2h wyk/ćw, E09), - T10: Pojęcie prędkości. · Pochodna i przyrost funkcji, ilorazy różnicowe. Sieczna i styczna, przybliżanie lokalne funkcją liniową/afiniczną. Ciągłość funkcji różniczkowalnej. Różniczkowanie funkcji. (2h wyk/ćw, E10), - T11: Styczna do krzywej zadanej parametrycznie. Twierdzenie Fermata. Twierdzenie. Lagrange’a o wartości średniej i jego wnioski (funkcje o pochodnej zerowej, funkcje o pochodnej niezmieniającej znaku) (2h wyk/ćw, E11), - T12: Reguła de l’Hôpitala. (1h wyk/ćw, E12), - T13: Pochodne wyższych rzędów i pojęcie przyspieszenia. Przybliżanie lokalne funkcji wielomianami i wzór Taylora z resztą Peano, Cauchy’ego i Lagrange’a. Zastosowania wzoru Taylora (3h wyk/ćw, E13), - T14: Co to jest pole · Sumy górne i dolne oraz całki górna i dolna. · Definicja funkcji całkowalnej i całki Riemanna , własności całek. · Całkowalność funkcji ciągłej, monotonicznej, mającej skończoną liczbę punktów nieciągłości) (1h wyk/ćw, E14), - T15: Wzór Newtona-Leibniza i funkcja górnej granicy całkowania. Funkcje pierwotne funkcji elementarnych. Funkcja pierwotna i dowód wzoru Newtona-Leibniza. (1h wyk/ćw, E15), - T16: Podstawowe metody całkowania (przez części, podstawienie). Metody całkowania całek oznaczonych (przez części, podstawienie) – przykłady na ćwiczeniach. · Uwagi o algorytmie całkowania funkcji wymiernych (2h wyk/ćw, E16), - T17: Zastosowania całek oznaczonych (długość łuku, pole figury, objętość bryły obrotowej, praca). · Uwagi o całce niewłaściwej i elementarne przykłady. (2h wyk/ćw, E17). |
Literatura: |
Podręczniki: [1] A. Sołtysiak, Analiza matematyczna, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1995. [2] H. i J. Musielakowie, Analiza matematyczna, t.1, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1993. [3] W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998. [4] D. Estep, Practical analysis in one variable, Springer, New York 2002. [5] H. Heuser, Lehrbuch der Analysis, B.G. Teubner, Stuttgart 1986. [6] R. Plato, Concise Numerical Mathematics, AMS, Providence 2003 [7] E.W. Swokowski, Calculus with analytic geometry, Prindle, Weber, Schmidt, Boston 1979. Zbiory zadań: [8] M. Bryński, N. Dróbka, K. Szymański, Matematyka dla roku zerowego, WNT, Warszawa 2007. [9] J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa 1994. [10] B.P. Demidowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, t.1, 2 i 3, Naukowa Książka, Lublin 1992 (t.1) i 1993 (t.2 i 3). [11] G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, PWN, Warszawa 1975. [12] W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t.1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975. |
Efekty uczenia się: |
- E01: Wie co to są liczby rzeczywiste i kresy zbiorów - umie wyznaczać kresy prostych zbiorów liczb rzeczywistych (KPIN1_K01, KPIN1_K04, KPIN1_W01), - E02: Wie co to są funkcje elementarne (KPIN1_K01, KPIN1_U01), - E03: Wie co to są liczby zespolone, zna podstawowe fakty ich dotyczące i umie na nich rachować (KPIN1_K01, KPIN1_U01), - E04: Rozumie pojęcie punktu skupienia zbioru i umie wyznaczyć punktu skupienia dla prostych zbiorów (KPIN1_K05, KPIN1_W01), - E05: Rozumie pojęcie granicy ciągu i umie wyznaczyć granice prostych ciągów rzeczywistych (KPIN1_K01, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E06: Rozumie pojęcie sumy szeregu i zna podstawowe metody badania zbieżności szeregów - umie wyznaczyć sumę szeregu geometrycznego (KPIN1_K01, KPIN1_K04, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E07: Wie co to jest liczba e (KPIN1_K01, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E08: Rozumie pojęcia granicy funkcji i jej ciągłości, umie wyznaczać proste granice funkcji i zna podstawowe przykłady funkcji ciągłych (KPIN1_K01, KPIN1_K04, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E09: Zna podstawowe własności funkcji ciągłych na przedziałach (KPIN1_U01), - E10: Rozumie pojęcie pochodnej funkcji jednej zmiennej i zna podstawowe własności pochodnej funkcji jednej zmiennej rzeczywistej oraz umie takie pochodne wyliczać (KPIN1_K01, KPIN1_K04, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E11: Umie zastosować pochodną do badania monotoniczności funkcji i znajdywania jej ekstremów (KPIN1_K01, KPIN1_K05, KPIN1_U01), - E12: Umie wykorzystać pojęcie pochodnej do znajdywania granic funkcji (KPIN1_K01, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E13: Zna wzór Taylora i potrafi go wykorzystać do lokalnego przybliżenie funkcji wielomianami (KPIN1_K01, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E14: Zna pojęcie całki Riemanna i rozumie jej znaczenie do obliczania pola figur (KPIN1_K01, KPIN1_K04, KPIN1_K05, KPIN1_U01, KPIN1_W01), - E15: Zna związek między całką a pochodną i umie go wykorzystać do obliczania całek (KPIN1_K01, KPIN1_U01, KPIN1_W01), -E16: Zna podstawowe metody całkowania (przez części i przez podstawienie) i umie je wykorzystać do obliczenia prostych całek (KPIN1_U01), - E17: Zna podstawowe zastosowania całek (długość krzywej, objętość bryły obrotowej, praca itp.) (KPIN1_U01). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność na zajęciach - Kolokwia sprawdzające nabyte umiejętności - Egzamin końcowy Kryteria oceny: - 50%- 60% punktów - ocena dostateczny - 60%- 70% punktów - ocena dostateczny plus - 70%- 80% punktów - ocena dobry - 80%- 90% punktów - ocena dobry plus - 90%-100% punktów - ocena bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górnisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wnuk | |
Prowadzący grup: | Witold Wnuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.