Zarys historii Niderlandów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-ZHN-SN-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarys historii Niderlandów |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Studia niderlandystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1) Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu historii Niderlandów oraz umiejscowienie jej w kontekście historii powszechnej. 2) Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość historii powszechnej na poziomie liceum. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład Prezentacja multimedialna Dyskusja |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS Godziny zajęć z nauczycielem: 15h Przygotowanie do zajęć: 15h Czytanie literatury: 30h Przygotowanie do zaliczenia: 20h Razem: 80h |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) This course has an introductory character and offers an overview of the history of the Low Countries, starting from prehistory, through the middle ages, the Golden Age, the Age of Enlightenment, industrialization and the 19th century, World Wars, up till the modern times. Students are familiarized with the most important events and historical figures and learn how to trace development of historical processes. The course is conducted in Polish. Evaluation is based on a written test. |
Pełny opis: |
1. Czas myśliwych i rolników – prehistoria 2. Czas rzymski na obszarze Niderlandów – starożytność 3. Czas mnichów i rycerzy – wczesne średniowiecze 4. Czas miast i państw – późne średniowiecze 5. Czas odkrywców i reformatorów – początek nowożytności: renesans 6. Czas regentów – Złoty Wiek 7. Czas peruk i rewolucji – oświecenie 8. Czas mieszczan, obywateli i maszyny parowej – uprzemysłowienie 9. Czas wojen światowych 10. Czas telewizji i komputerów – od drugiej połowy XX w. |
Literatura: |
- Balicki, Jan, Maria Bogucka. Historia Holandii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1989. - Besamusca, Emmeline, Jaap Verheul. Discovering the Dutch. On Culture and Society of the Netherlands. Amsterdam University Press, 2010. - Blokker, Bas, Gijsbert van Es, Hendrik Spiering. Nederland in een handomdraai. Uitgeverij Balans, 2000. - Entoen.nu – kanon historii Niderlandów online |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: -Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii niderlandzkiego obszaru językowego. -Potrafi zaobserwować i opisać przebieg najważniejszych procesów historycznych na terenie Niderlandów. -Potrafi umieścić najważniejsze wydarzenia z historii Niderlandów w szerszym kontekście kultury europejskiej. -Posiada podstawową wiedzę o pozaeuropejskiej historii Niderlandów. -Jest świadomy miejsca i znaczenia Niderlandów w kontekście historii europejskiej i światowej, a także w podstawowym stopniu – jej znaczenia w perspektywie postkolonialnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium pisemne, test - Monitorowanie dyskusji podczas zajęć Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: - bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kolokwiów i duża aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o bardzo dobrej znajomości najważniejszych faktów z historii Niderlandów oraz o rozumieniu przebiegu najważniejszych procesów historycznych - dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, duża aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o bardzo dobrej znajomości najważniejszych faktów z historii Niderlandów i rozumieniu najważniejszych procesów historycznych, przy czym pojawiają się drobne niedociągnięcia - dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o dobrej znajomości najważniejszych faktów z historii Niderlandów i rozumieniu najważniejszych procesów historycznych - dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, świadczące o ogólnej orientacji w najważniejszych faktach z historii Niderlandów - dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów, świadczące o dostatecznej orientacji w najważniejszych faktach z historii Niderlandów - niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów, świadczące niedostatecznej orientacji w najważniejszych faktach z historii Niderlandów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.