Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielokulturowość, transkulturowość, diaspora w Kanadzie: aspekty społeczne, kulturowe i literackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-WTDWK-KAN-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielokulturowość, transkulturowość, diaspora w Kanadzie: aspekty społeczne, kulturowe i literackie
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia angielska

Specjalizacja - Kanada anglojęzyczna: literatura, kultura, język

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Wykształcenie umiejętności pogłębionej analizy różnych aspektów literaturoznawstwa i kulturoznawstwa kanadyjskiego

2. Zaznajomienie studenta z nowymi elementami i pogłębienie wcześniej zdobytej wiedzy w zakresie wybranych aspektów literaturoznawstwa i kulturoznawstwa kanadyjskiego

3. Wykształcenie umiejętności krytycznego czytania i omawiania specjalistycznych tekstów w zakresie literaturoznawstwa i kulturoznawstwa kanadyjskiego

4. Wyrobienie umiejętności a) zadawania odpowiednich pytań oraz aktywnego udziału w dyskusji na zajęciach b) przygotowania multimedialnej prezentacji i moderowanie dyskusji

5. Rozwinięcie umiejętności porównywania teorii w zakresie literaturoznawstwa i kulturoznawstwa kanadyjskiego i stosowania ich w analizie tekstów i zjawisk literackich oraz kulturowych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza o: literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim i amerykańskim, historii literatury w języku angielskim, podstawowa wiedza z zakresu kulturoznawstwa angielskiego i amerykańskiego, podstawowa wiedza z zakresu historii literatury kanadyjskiej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć będą dostępne w Bibliotece Novum, przekazane poprzez platformę Moodle oraz przygotowane w specjalnej teczce i przekazane studentom na początku kursu.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład interaktywny z wykorzystaniem multimediów

Dyskusja na forum;

prezentacja multimedialna

Konwersatorium z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane problemy związane problematyką zajęć przygotowane na podstawie artykułów i powieści przeczytanych wcześniej

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This seminar-type of class is devoted to the study and discussion of a selection of texts concerning the topics of multiculturalism, transculturalism and diasporas and their rendition in literature written by the most important critics and writers in Canada. The course comprises mainly critical articles as well as a few literary texts or their fragments. The selection of texts offers a wide variety of approaches to the aforementioned terminology as well as provides students with the most up-to-date findings within the field of multiculturalism.

Students are required to read all the texts critically, actively participate in class discussions and pass the final test. Credits are given on the basis of students’ active participation in the discussions, preparation of presentations as well as the final test.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Podstawowe terminy: diaspora, wielokulturowość, transkulturowość, interkulturowość

2. Postmodernizm i postkolonializm: Walter Pache “The Fiction Makes Us Real: Aspects of Postmodernism in Canada” Western Canadian Literary Documents Series, vol. VI, 1985: 64-77. Agnieszka Rzepa “Kanada i literatura kanadyjska. Postkolonialne dylematy”, Fraza, 14-18.

3. Wielokulturowość: Himani Bannerji “On the dark side of the nation…” in: Sojka E. (ed.) (De)constructing Canadianness …, 289-317. Neil Bissoondath Selling Illusions…Toronto: Penguin Books, 1994. “Beginnings”28-44, “The Simplification of Culture” 78-97

4. Transkulturowość: Winfried Siemerling “Trans-scan. Globalisation…” in Kamboureli S., Miki R. (eds.) TRANS.CAN.LIT 129-140. Wayson Choy “Intercultural, Not Multicultural” 269- 286.

5. Etniczność w Kanadzie I literaturze kanadyjskiej: Linda Hutcheon “Critical perspectives on writing ethnicity in Canada” (an interview with L. Hutcheon). 287-298. Eva Darias Beautell “Writing Back and Beyond: Postcoloniality, Multiculturalism and Ethnicity in the Canadian Context” 19-36. In: Rocio G. Davis and Rosalia Baena (eds). Tricks with Glass. Writing Ethnicity in Canada.

6. Etniczność a wielokulturowość: Smaro Kamboureli “Ethnic Anthologies: From Designated Margins to Postmodern Multiculturalism,” in: Scandalous Bodies: Diasporic Literature in English Canada, 131-174. W.V. Verhoeven “How Hyphenated Can you Get?: A Critique of Pure Ethnicity” Mosaic 29/3: 97-116.

7. Transkulturowość w literaturze: Fred Wah The Diamond Grill

8. Postkolonializm w literaturze: Michael Ondaatje The English Patient

9. Postkolonializm c.d. Sam Solecki, ed, Spider Blues: Essays on Michael Ondaatje; Douglas Barbour, Michael Ondaatje (chapters on The English Patient)

10. Transkulturowość transpokoleniowa: Joy Kogawa Obasan

11. Etniczność/ diaspora w literaturze: Roy Kiyooka Mothertalk (fragm. 59-74, 181-185); Janice Kulyk Keefer Honey and Ashes (fragm. Pp. 11-17).

12. Ludy rodzime w Kanadzie: Tomson Highway Kiss of the Fur Queen

13. Ludy rodzime c.d.: Rachid Belgriti Choreography, Sexuality, and the Indigenous Body in Tomson Highway’s Kiss of the Fur Queen, Postcolonial Text, Vol 5, No 2 (2009)

Literatura:

Buchholtz, Mirosława. 2008. Canadian passwords. Diasporic fictions into the twenty-first century. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Buchholtz, Mirosława and Eugenia Sojka. 2010. Państwo-naród-tożsamość w dyskursach kulturowych Kanady. Kraków: Universitas.

Francis, Daniel . 1997. National Dreams. Myth, Memory, and Canadian History. Vancouver: Arsenal Pulp Press.

Hammill, Faye. 2007. Canadian literature. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Kröller, Eva-Marie. 2004. The Cambridge companion to Canadian literature. Cambridge: Cambridge University Press.

Lane, Richard J. 2011. The Routledge Concise History of Canadian Literature. London: Routledge.

New, W.H. 2003. A history of Canadian literature. Montreal: McGill-Queen’s

University Press.

Sojka, Eugenia (ed.). 2007. (De)Constructing Canadianness. Myth of the Nation and Its Discontents. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1. Czytać ze zrozumieniem i odpowiednio analizować (krytycznie) teksty naukowe (artykuły, monografie) w zakresie wybranych aspektów literaturoznawstwa kulturoznawstwa kanadyjskiego

2. Potrafi wykazać się wiedzą na temat wybranych aspektów literaturoznawstwa i kulturoznawstwa kanadyjskiego, potrafi nazywać i definiować konkretne zjawiska i terminy

3. Wyciągać krytyczne wnioski z omawianych tekstów oraz oceniać wypowiedzi ustne innych uczestników dyskusji

4. Przedstawiać wybrany problem naukowy prowadzić dyskusję na jego temat, przygotować prezentację zaprezentowaną na forum grupy, moderować dyskusję

5. Wykorzystać zdobyte umiejętności krytycznego czytania naukowych tekstów i analizy powieści w dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

F - udział w dyskusji na zajęciach

F - prezentacja

P - pisemna analiza tekstu (powieści czy artykułu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)