Specyfika języka angielskiego w Australii i Nowej Zelandii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-SJA-ANZ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika języka angielskiego w Australii i Nowej Zelandii |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Australia i Nowa Zelandia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Zaprezentowanie cech charakterystycznych australijskiej i nowozelandzkiej odmiany języka angielskiego na wszystkich poziomach struktury. 2. Rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych, zwłaszcza w kontekście dialektologii porównawczej i historycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Umieszczanie na platformie Moodle materiałów z konwersatoriów oraz dodatkowych materiałów do nauki niezależnej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | zaawansowana znajomość języka angielskiego; znajomość podstawowych pojęć językoznawczych np. ze studiów licencjackich na kierunkach filologicznych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na platformie Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. Dyskusja podczas zajęć w oparciu o przyswojoną wcześniej literaturę 2. Praca własna nad mini-projektem |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Upon successfully completing this course, the Student will: 1. have a good understanding of the features of Australian and New Zealand English (ANZE) at all levels of linguistic structure. 2. be able to place those features in the broader context of linguistic variation within English. 3. have a developing understanding of the social aspects of linguistic variation. 4. have some familiarity with the methodologies of variationist research in linguistics. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Wariantywność językowa i metodologia jej opisu. 2. Historia społeczna angielszczyzny australijskiej i nowozelandzkiej. 3. Leksykon angielszczyzny australijskiej i nowozelandzkiej. 4. Składnia i morfologia angielszczyzny australijskiej i nowozelandzkiej. 5. Fonetyka i fonologia angielszczyzny australijskiej i nowozelandzkiej. 6. Wariantywność wewnętrzna angielszczyzny australijskiej i nowozelandzkiej. 7. Nastawienia afektywne do języka angielskiego w Australii i Nowej Zelandii. |
Literatura: |
Bell, Allan and Koenraad Kuiper (eds.). 1999. New Zealand English. Amsterdam: Benjamins. Blair, David. 2001. English in Australia. Amsterdam: Benjamins. Chambers, J.K. and Natalie Schilling (eds.). 2013. The handbook of language variation and change. (2nd ed.) Oxford: Wiley. Fritz, Clemens W.A. 2007. From English in Australia to Australian English: 1788–1900. (English Corpus Linguistics, vol. 4.). Frankfurt/Main: Peter Lang. Gordon, Elizabeth, Lyle Campbell, Jennifer Hay, Margaret Maclagan and Peter Trudgill. 2004. New Zealand English. Its origins and evolution. Cambridge: Cambridge University Press. Hay, Jennifer, Margaret Maclagan and Elizabeth Gordon. 2008. New Zealand English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Kortmann, Bernd and Edgar W. Schneider (eds.). 2004. A handbook of varieties of English. Berlin: De Gruyter. Peters, Pam, Peter Collins and Adam Smith. 2009. Comparative studies in Australian and New Zealand English: Grammar and beyond. Amsterdam: Benjamins. Trudgill, Peter. 2004. New-dialect formation: The inevitability of colonial Englishes. Edinburgh: Edinburgh University Press. Watts, Richard and Peter Trudgill (eds.). 2002. Alternative histories of English. London: Routledge. Wells, John. 1982. Accents of English. Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. potrafi wskazać podstawowe współczesne cechy charakterystyczne dla australijskiej i nowozelandzkiej odmiany języka angielskiego na wszystkich poziomach struktury języka 2. potrafi przeprowadzić porównanie między angielszczyzną australijską/nowozelandzką a głównymi odmianami referencyjnymi języka angielskiego (standardową angielszczyzną brytyjską i amerykańską) 3. zna podstawowe fakty z historii języka angielskiego w Australii i Nowej Zelandii 4. posiada ogólną świadomość metodologii i sposobu argumentacji dialektologii porównawczej, społecznej i historycznej 5. ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny 6. uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F - aktywności na platformie Moodle F - wykonanie mini-projektu; P - test pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.