Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niderlandzkiego - 1. Mówienie / słuchanie; 2. Gramatyka / słownictwo.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-PNJN-2MA-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niderlandzkiego - 1. Mówienie / słuchanie; 2. Gramatyka / słownictwo.
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niderlandzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia, specjalność filologia niderlandzka

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

(1) Mówienie / słuchanie:

- Rozszerzanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie biegłym i używanie go w języku mówionym.

- Doskonalenie umiejętności odnoszących się do różnych form wypowiedzi ustnej.

- Rozwijanie umiejętności rozumienia języka mówionego.


(2) Gramatyka / słownictwo:

- Utrwalenie znajomości struktur gramatycznych i ich poprawnego zastosowania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestie sprawiające problemy studentom na zaawansowanym poziomie znajomości języka niderlandzkiego (np. szyk zdania w zdaniach złożonych).

- Rozwijanie umiejętności formułowania własnej wypowiedzi z użyciem zaawansowanych struktur gramatycznych i urozmaiconego słownictwa tematycznego.

- Ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pod względem gramatycznym.

- Rozszerzanie zasobu słownictwa z wybranych zakresów tematycznych na poziomie biegłym.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Pomyślne przejście rekrutacji na studia 2. stopnia na kierunku filologia, specjalność filologia niderlandzka, zaliczenie PNJN 1MA, poziom biegłości językowej C1

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

(1) Mówienie / słuchanie:

- dyskusja

- praca z tekstem

- gra dydaktyczna/symulacja

- metoda ćwiczeniowa

- metoda warsztatowa

- demonstracje dźwiękowe i video

- praca w grupach


(2) Gramatyka / słownictwo:

- dyskusja

- praca z tekstem

- gra dydaktyczna/symulacja

- metoda ćwiczeniowa

- metoda warsztatowa

- rozwiązywanie zdań

- metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

- praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

(1) Mówienie / słuchanie

zajęcia: 30h + 30h

przygotowanie do zajęć: 70h

przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 40h

suma: 170h


3+3 = 6 ECTS


(2) Gramatyka / słownictwo

zajęcia: 30h + 30h

przygotowanie do zajęć: 70h

przygotowanie do egzaminu/zaliczenia: 40h

suma: 170h


3+3 = 6 ECTS


łącznie za 2 semestry obu komponentów: 12 ECTS

Skrócony opis:

Speaking/ listening

This course is focused on improving speaking and listening skills in a variety of situations. The emphasis is put on the presentation of ideas and arguments in group communication. Students improve their listening skills by being exposed to a range of audio recordings where Dutch native speakers communicate in authentic situations (e.g. radio or tv programmes). After completing the course, students will be able to take part in group discussions, present and argue their own ideas on a variety of topics (e.g. society, politics, economy, industry), using advanced vocabulary and idiomatic expessions.

Grammar / vocabulary

This course is focused on practical use of advanced Dutch grammar, combined with continued vocabulary development. After completing this course students will be able to use Dutch with a high degree of accuracy in both speech and writing, use a wider range of structures than before, and therefore express themselves more accurately.

Pełny opis:

(1) Mówienie / słuchanie

Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych – samodzielnie oraz w grupach

Rozumienie i produkowanie tekstów mówionych związanych ze słownictwem w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych

Ekspozycja na różnorodne multimedialne materiały audiowizualne

(2) Gramatyka / słownictwo

Ćwiczenia rozwijające wrażliwość na niuanse gramatyczne i stylistyczne tekstów

Ćwiczenia poszerzające zasób słownictwa oraz wyrabiające umiejętność zastosowania go w odpowiednim kontekście, ze szczególnym uwzględnieniem wyrażeń idiomatycznych

Powtórzenie najtrudniejszych i sprawiających kłopoty struktur gramatycznych, ćwiczenia poprzez wykorzystanie ich w tekście.

Literatura:

Piet de Kleijn – Alexander – Leerboek uitbreiding Nederlandse woordenschat anderstaligen

An Wuyts – Nederlands voor gevorderde anderstaligen – Tekstboek 1, Tekstboek 2

Materialy od prowadzącego

Efekty uczenia się:

(1) Mówienie / słuchanie:

Po zakończeniu kursu student:

- Potrafi dostosować rejestr języka do kontekstu wypowiedzi, w tym posługuje się zróżnicowanymi strukturami gramatycznymi oraz ma szeroki zasób słownictwa, a także potrafi używać w swojej wypowiedzi języka potocznego

- Formułuje poprawne, spontaniczne wypowiedzi ustne w warunkach ograniczenia czasowego, a także w szczególnych warunkach, np. na tematy kontrowersyjne, naukowe etc.

- Potrafi pracować w grupie, udzielać informacji zwrotnej

(2) Gramatyka / słownictwo

Po zakończeniu kursu student:

- Potrafi prawidłowo stosować zróżnicowane, w tym skomplikowane, struktury gramatyczne oraz bogate słownictwo, w tym wyrażenia idiomatyczne

- Potrafi pracować w grupie, udzielać informacji zwrotnej

Metody i kryteria oceniania:

(1) Mówienie / słuchanie:

egzamin pisemny

egzamin ustny

kolokwium ustne

(2) Gramatyka / słownictwo

egzamin pisemny

egzamin ustny

test

Oba komponenty oceniane są wg poniższych zasad:

bardzo dobry (bdb; 5,0): 90% łącznie ze wszystkich testów

dobry plus (+db; 4,5):82,5% łącznie ze wszystkich testów

dobry (db; 4,0):75% łącznie ze wszystkich testów

dostateczny plus (+dst; 3,5): 67,5% łącznie ze wszystkich testów

dostateczny (dst; 3,0): 60% łącznie ze wszystkich testów

niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% łącznie ze wszystkich testów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robertus de Louw
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)