Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-PNJCH-BC-1BA-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia

Specjalność: Filologia angielsko-chińska


Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku chińskim na poziomie podstawowym w mowie i w piśmie.

C2 Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka chińskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych.

C3 Rozwijanie sprawności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi.

C4 Rozwijanie umiejętności odpowiedniego stosowania strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych.

C5 Kształtowanie kompetencji interkulturowej, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów.

C6 Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka chińskiego.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Predyspozycje do nauki języków obcych

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć dostarczane są studentom w formie elektronicznej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Przekazanie odpowiednich informacji, instrukcje podczas wykonywania ćwiczeń.

Prezentacja materiału audio lub video, rozmowa na jego temat, odpowiedzi na pytania otwarte, ćwiczenia w wypełnianiu luk informacyjnych, zadania wielokrotnego wyboru.

Czytanie tekstu zapisanego uproszczonymi znakami chińskimi – powtarzanie po nauczycielu, samodzielne czytanie tekstu, rozmowa na tematy poruszane w tekście, pytania naprowadzające.

Ćwiczenia w przetwarzaniu tekstu mówionego lub pisanego.

Wypełnianie formularzy na podstawie informacji uzyskanych z różnych źródeł.

Opisywanie ilustracji, formułowanie wypowiedzi według podanego wzoru.

Ćwiczenia w parach – wypełnianie luki informacyjnej, dialogi sterowane.

Ćwiczenia w grupach – zebranie i analiza potrzebnych informacji.

Rozmowa podczas zajęć.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

15 (za kurs dwusemestralny)

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-BC-1BA-22.)

Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego (mandaryńskiego). Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym poprzez rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców.

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-BC-1BA-22.)

Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego (mandaryńskiego). Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym poprzez rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców.

Po ukończeniu kursu studenci będą w stanie zrozumieć proste konwersacje i krótkie teksty mówione dotyczące życia codziennego, zrozumieć i zinterpretować (z pomocą słownika) krótkie teksty zapisane uproszczonymi znakami chińskimi, wypowiedzieć się na interesujące ich tematy, opisać ludzi, miejsca, wydarzenia i osobiste doświadczenia, a także napisać krótki tekst na omawiane wcześniej tematy z zastosowaniem poprawnego słownictwa i struktur gramatycznych.

Szczegółowy sylabus obejmuje następujące tematy i treści:

Autoprezentacja

Rodzina i przyjaciele

Uczelnia i nauka

Praca zawodowa

Charakterystyka osoby

Życie codzienne

Zainteresowania i udział w życiu kulturalnym

Zakupy

Korzystanie z usług

Mieszkanie i jego wyposażenie

Życie w mieście

Podróże i atrakcje turystyczne

Życie towarzyskie

Przyrządzanie i spożywanie posiłków

Opis wydarzenia

Charakterystyka przedmiotu

Podstawowe modele zdań w języku chińskim

Wyrażanie stosunków temporalnych

Wyrażanie stosunków przestrzennych

Wyrażanie stosunków ilościowych

Wyrażanie aspektu

Literatura:

Szkudlarczyk-Brkić, Wisława. 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Li, Dejin, Cheng Meizhen. 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua.

Zemanek, Adina. 2013. Chińszczyzna po polsku. Praktyczna gramatyka języka chińskiego. Poznań: Nowela.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- ma świadomość kompleksowej natury języka, jego złożoności i różnorodności;

- zna niektóre metody interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych;

- określa główną myśl tekstu wypowiedzianego w naturalnym tempie, ze standardowym akcentem, dotyczącego omawianych wcześniej zagadnień;

- wyszukuje w słuchanym tekście informacje szczegółowe, analizuje je i odpowiednio wykorzystuje;

- czyta proste teksty zapisane uproszczonymi znakami pisma chińskiego;

- streszcza tekst pisany dotyczący znanych mu zagadnień;

- wyszukuje w tekście pisanym informacje szczegółowe, selekcjonuje je i analizuje;

- formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne, poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy, na omawiane wcześniej tematy;

- wygłasza przygotowaną wcześniej prezentację na zadany temat;

- wypełnia formularze, ankiety, kwestionariusze;

- przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną na zadany temat zachowując poprawność gramatyczną;

- przetwarza teksty ustnie lub pisemnie;

- poprawnie stosuje omówione struktury gramatyczno-leksykalne;

- współdziała w grupie przy wykonywaniu zadań językowych;

- śledzi bieżące trendy kulturowe i cywilizacyjne obszaru języka chińskiego korzystając z różnych źródeł;

- wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Oceny formujące

Ocena wypowiedzi studenta (przygotowanych lub spontanicznych) podczas zajęć, ocena wygłoszonych prezentacji, ocena samodzielnie napisanych tekstów, ocena ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć, kartkówki, śródsemestralne testy gramatyczne.

Oceny podsumowujące

 zaliczenie: pisemny test gramatyczny, praca pisemna na zadany temat, ustna prezentacja na zadany temat.

 egzamin: część pisemna - test gramatyczny, część ustna - prezentacja na zadany temat, wypowiedź na wylosowany temat i rozmowa z nauczycielem.

Kryteria oceny:

5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (90,5-100 pkt.)

4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (85,5-90 pkt.)

4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (75,5-85 pkt.)

3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (70,5-75 pkt)

3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (60-70 pkt.)

2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne (poniżej 60 pkt.)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rutkowska
Prowadzący grup: Aleksandra Staruch, Katarzyna Wizła-Lin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rutkowska
Prowadzący grup: Wenmin Hu
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Staruch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Staruch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)