Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PNJCH-BC-1BA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia Specjalność: Filologia angielsko-chińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku chińskim na poziomie podstawowym w mowie i w piśmie. C2 Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka chińskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych. C3 Rozwijanie sprawności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi. C4 Rozwijanie umiejętności odpowiedniego stosowania strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych. C5 Kształtowanie kompetencji interkulturowej, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów. C6 Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka chińskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Predyspozycje do nauki języków obcych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć dostarczane są studentom w formie elektronicznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Przekazanie odpowiednich informacji, instrukcje podczas wykonywania ćwiczeń. Prezentacja materiału audio lub video, rozmowa na jego temat, odpowiedzi na pytania otwarte, ćwiczenia w wypełnianiu luk informacyjnych, zadania wielokrotnego wyboru. Czytanie tekstu zapisanego uproszczonymi znakami chińskimi – powtarzanie po nauczycielu, samodzielne czytanie tekstu, rozmowa na tematy poruszane w tekście, pytania naprowadzające. Ćwiczenia w przetwarzaniu tekstu mówionego lub pisanego. Wypełnianie formularzy na podstawie informacji uzyskanych z różnych źródeł. Opisywanie ilustracji, formułowanie wypowiedzi według podanego wzoru. Ćwiczenia w parach – wypełnianie luki informacyjnej, dialogi sterowane. Ćwiczenia w grupach – zebranie i analiza potrzebnych informacji. Rozmowa podczas zajęć. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 15 (za kurs dwusemestralny) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-BC-1BA-22.) Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego (mandaryńskiego). Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym poprzez rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców. |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-BC-1BA-22.) Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego (mandaryńskiego). Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym poprzez rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców. Po ukończeniu kursu studenci będą w stanie zrozumieć proste konwersacje i krótkie teksty mówione dotyczące życia codziennego, zrozumieć i zinterpretować (z pomocą słownika) krótkie teksty zapisane uproszczonymi znakami chińskimi, wypowiedzieć się na interesujące ich tematy, opisać ludzi, miejsca, wydarzenia i osobiste doświadczenia, a także napisać krótki tekst na omawiane wcześniej tematy z zastosowaniem poprawnego słownictwa i struktur gramatycznych. Szczegółowy sylabus obejmuje następujące tematy i treści: Autoprezentacja Rodzina i przyjaciele Uczelnia i nauka Praca zawodowa Charakterystyka osoby Życie codzienne Zainteresowania i udział w życiu kulturalnym Zakupy Korzystanie z usług Mieszkanie i jego wyposażenie Życie w mieście Podróże i atrakcje turystyczne Życie towarzyskie Przyrządzanie i spożywanie posiłków Opis wydarzenia Charakterystyka przedmiotu Podstawowe modele zdań w języku chińskim Wyrażanie stosunków temporalnych Wyrażanie stosunków przestrzennych Wyrażanie stosunków ilościowych Wyrażanie aspektu |
Literatura: |
Szkudlarczyk-Brkić, Wisława. 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Li, Dejin, Cheng Meizhen. 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua. Zemanek, Adina. 2013. Chińszczyzna po polsku. Praktyczna gramatyka języka chińskiego. Poznań: Nowela. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - ma świadomość kompleksowej natury języka, jego złożoności i różnorodności; - zna niektóre metody interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych; - określa główną myśl tekstu wypowiedzianego w naturalnym tempie, ze standardowym akcentem, dotyczącego omawianych wcześniej zagadnień; - wyszukuje w słuchanym tekście informacje szczegółowe, analizuje je i odpowiednio wykorzystuje; - czyta proste teksty zapisane uproszczonymi znakami pisma chińskiego; - streszcza tekst pisany dotyczący znanych mu zagadnień; - wyszukuje w tekście pisanym informacje szczegółowe, selekcjonuje je i analizuje; - formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne, poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy, na omawiane wcześniej tematy; - wygłasza przygotowaną wcześniej prezentację na zadany temat; - wypełnia formularze, ankiety, kwestionariusze; - przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną na zadany temat zachowując poprawność gramatyczną; - przetwarza teksty ustnie lub pisemnie; - poprawnie stosuje omówione struktury gramatyczno-leksykalne; - współdziała w grupie przy wykonywaniu zadań językowych; - śledzi bieżące trendy kulturowe i cywilizacyjne obszaru języka chińskiego korzystając z różnych źródeł; - wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące Ocena wypowiedzi studenta (przygotowanych lub spontanicznych) podczas zajęć, ocena wygłoszonych prezentacji, ocena samodzielnie napisanych tekstów, ocena ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć, kartkówki, śródsemestralne testy gramatyczne. Oceny podsumowujące zaliczenie: pisemny test gramatyczny, praca pisemna na zadany temat, ustna prezentacja na zadany temat. egzamin: część pisemna - test gramatyczny, część ustna - prezentacja na zadany temat, wypowiedź na wylosowany temat i rozmowa z nauczycielem. Kryteria oceny: 5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (90,5-100 pkt.) 4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (85,5-90 pkt.) 4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (75,5-85 pkt.) 3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (70,5-75 pkt) 3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne (60-70 pkt.) 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne (poniżej 60 pkt.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Staruch, Katarzyna Wizła-Lin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Wenmin Hu | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Staruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Staruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.