Praktyczna nauka języka angielskiego - wymowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PNJA-PH-CH-1BA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka angielskiego - wymowa |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia specjalność: filologia angielsko-chińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Rozwinięcie umiejętności artykulacji dźwięków angielskich we wszystkich kontekstach alofonicznych, z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych. 2. Wykształcenie świadomości społecznych znaczeń wymowy. 3. Wyrobienie umiejętności świadomego kontrolowania swojej wymowy i niezależnej pracy nad nią. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Moodle – materiały, proste zadania językowe, dyskusja online, gospodarowanie zadaniami pisemnymi i poprawami, peer feedback. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Poziom znajomości języka angielskiego na poziomie B1. Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1 stopnia na kierunek filologia w UAM |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | WA PNJA page, WA Moodle, Biblioteka Neofilologii Coll. Novum. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Laboratorium; konsultacje indywidualne. Opisy artykulacyjne dźwięków mowy; słuchanie tekstów modelowych i powtarzanie; dryle fonetyczne, czytanie dialogów i tekstów; prezentacje ustne; testy percepcyjne; ćwiczenie transkrypcji fonemicznej; ekspozycja na źródła autentyczne (np. BBC); Ćwiczenia laboratoryjne; konsultacje indywidualne. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 13 ECTS (za cały PNJA 1BA po dwu semestrach i zdaniu egzaminu) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJA-PH-CH-1BA-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJA-PH-CH-1BA-22.) Treści kształcenia: 1. Spółgłoski i samogłoski języka angielskiego - aspekty fonemiczne i allofoniczne. |
Literatura: |
Słowniki wymowy Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by P. Roach, J. Hartman and J. Setter. With CD-ROM.) CUP. Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education. Podręczniki British English Bowler, B. and S. Cunningham. 1991. Headway (Intermediate and Upper Intermediate) pronunciation. OUP. Bradford, B. 1988. Intonation in context. CUP. Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. CUP. Cook, V.J. 1975. Active intonation. Longman. Espeseth, M. 1999. Academic listening encounters. CUP. Gimson, A.C. 1975. A practical course of English pronunciation. Edward Arnold. Hancock, M. 1995. Pronunciation games. CUP. Hancock, M. 2003. English pronunciation in use (Intermediate). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.] Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.] Jones, L. 1977. Functions of English. CUP. Munro Mackenzie, M.D. 1967. Modern English pronunciation practice. Longman. Morris-Wilson, I. 1984. English phonemic transcription. Blackwell. Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. CUP. Nadstoga, Z. and W. Sobkowiak. 1997. The lighter side of English. Wiedza Powszechna. O’Connor, J.D. 1967. Better English pronunciation. CUP. O’Connor, J.D. 1971. Advanced phonetic reader. CUP. O’Connor J.D. 1973. Phonetic drill reader. CUP. O’Connor, J.D. and G.F. Arnold 1973. Intonation of colloquial English. (2nd ed.) Longman. O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman. Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow? Pergamon Press. Reszkiewicz, A. 1981. Correct your English pronunciation. PWN. Sawala K., T. Szczegóła, M. Jankowski, and J. Weckwerth. 2015. Say It Right - Multimedialny Kurs Wymowy i Słownictwa Angielskiego wersja 4.2 (+ DVD-ROM). Poznań: SuperMemo World – Oficyna Wydawnicza Atena. Thompson, I. 1985. Intonation practice. OUP. Trim, J.L.M. 1965. English pronunciation illustrated. CUP. Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. Macmillan. Wells, J. 2006. English intonation: An introduction. CUP. [With audio CD.] American English Arabski, J. 1987. Wymowa amerykańska. PWN. Bifulco, B., A. Popiel, M. Woynarowski and G. Blick. 1996. Young people talk. Wydawnictwo Idea. Bowen, J.D. 1975. Patterns of English pronunciation. Newbury House Publishers, Inc. Boyd, F. and D. Quinn. 1990. Stories from Lake Wobegon. Advanced listening and conversation skills. Longman. Consonants and vowels. 1971. Collier-Macmillan. Cook, A. 2000. American accent training. A guide to speaking and pronouncing colloquial American English. (2nd ed.) Hauppauge, NY: Barrons. Dąbrowski, K. 1991. American kaleidoscope. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. CUP. Hagen, S. and P. Grogan. 1992. Sound advantage. A pronunciation book. Prentice Hall. Jones, L. and C. Von Baeyer. 1983. Functions of American English. CUP. Leigh, S. 1990. Tuning in the USA. (Radio plays.) Morley, J. 1979. Improving spoken English. The University of Michigan Press. Orion, G.F. 1990. Pronouncing American English. Newbury House Publishers. Prator, C. and B. Robinett. 1985. Manual of American English pronunciation. Harcourt College. Stress and intonation. 1970. Collier-Macmillan. Sawala K., T. Szczegóła, M. Jankowski, and J. Weckwerth. 2015. Say It Right - Multimedialny Kurs Wymowy i Słownictwa Angielskiego wersja 4.2 (+ DVD-ROM). Poznań: SuperMemo World – Oficyna Wydawnicza Atena. Tillit, B. and M.N. Bruder. Speaking naturally. CUP. Trager, E.C. 1982. Pd’s in depth. Prentice-Hall. Wong, R. 1987. Teaching pronunciation. Prentice-Hall. Weinstein, N. 1982. Whaddaya say? Prentice-Hall. Baker, A. 2006. Sheep or ship? Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Umie artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych. 2. Stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie. 3. Ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej. 4. Potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F — sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych. P – ocena podczas końcowego egzaminu ustnego PNJA Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): … dobry plus (+db; 4,5): … dobry (db; 4,0): … dostateczny plus (+dst; 3,5): … dostateczny (dst; 3,0): … niedostateczny (ndst; 2,0): … |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Kamil Kaźmierski, Dawid Pietrala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kul, Dawid Pietrala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halszka Bąk, Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Dawid Pietrala, Krzysztof Sawala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halszka Bąk | |
Prowadzący grup: | Marcin Markowicz, Dawid Pietrala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.