Linguistic theory: Pragmatics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-LT-PRAG-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Linguistic theory: Pragmatics |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1: Przekazanie wiedzy dotyczącej tematów, pojęć, zagadnień, teorii, i metodologii rozwijanych w ramach badań z zakresu pragmatyki językoznawczej C2: Rozwinięcie umiejętności rozumienia i dobierania metod i narzędzi stosowanych w badaniach z pragmatyki językoznawczej do analizy komunikacji z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, zarówno tradycyjnych jak i multimedialnych C3: Rozwinięcie umiejętności prezentowania koncepcji, pojęć, teorii i modeli związanych z pragmatyką językoznawczą C4:Rozwinięcie umiejętności przygotowywania, formułowania i pisania prac akademickich w języku angielskim z zakresu pragmatyki o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji z wykorzystaniem właściwych źródeł naukowych C5: Wykształcenie kompetencji krytycznej oceny posiadanej wiedzy, otwartości na nowe idee i gotowości do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | platforma Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Materiały i zadania na platformie e-learningowej Moodle |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć i prezentacji 20h Czytanie wskazanej literatury 20h Przygotowanie do zaliczenia 20h SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do pragmatyki językoznawczej. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Pragmatyka językoznawcza: wprowadzenie do dziedziny Pragmatyka komunikacji werbalnej Kontekst w pragmatyce: teoria i empiria Wnioskowanie pragmatyczne i teoria implikatury Przetwarzanie społeczne: percepcja siebie i innych w procesie komunikacji. Teoria aktu mowy Pragmatyka komunikacji niewerbalnej Teorie grzeczności Normy i wartości kulturowe w komunikacji Pragmatyka międzykulturowa: kompetencje międzykulturowe i bariery w komunikowaniu międzykulturowym Pragmatyka afektu: emocje w języku. Pragmatyka argumentacji i perswazji. Pragmatyka perswazji społecznej i manipulacji. Pragmatyka eksperymentalna, narzędzia badawcze i paradygmaty. |
Literatura: |
Barrett, Lisa Feldman, Batja Mesquita, and Eliot R. Smith. 2010. “The Context Principle”, In: Batja Mesquita, Lisa Feldman Barrett, and Eliot R. Smith (eds.), The Mind in the Context. The Guilford Press: New York, pp. 1-24. Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier. Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. 2nd edition. Oxford: Blackwell. Perloff, Richard M. 2013. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century.New York: Routledge. Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction. An Introduction to Pragmatics. Routledge: London/New York. Verderber, Kathleen S., Rudolph F. Verderber, Deanna D. Sellnow. 2014. Communicate! Wadsworth Cengage Learning. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: LTPRAG_01 zna pojęcia, koncepcje, teorie, metodologie rozwijane w ramach badań z zakresu pragmatyki i potrafi ich poprawnie używać LTPRAG_02 umie dobierać i poprawnie stosować metody i narzędzia badawcze z pragmatyki językowej do analizy komunikacji z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, zarówno tradycyjnych jak i multimedialnych LTPRAG_03 posiada umiejętność prezentowania zagadnień związanych z pragmatyką językoznawczą LTPRAG_04 umie formułować spójne, poprawnie ustrukturyzowane, i odpowiednio uargumentowane, w oparciu o źródła naukowe - wypowiedzi akademickie z zakresu pragmatyki, tak w mowie jak i na piśmie LTPRAG_05 posiada kompetencje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania: Kolokwium pisemne Test Prezentacja multimedialna Ocena aktywności podczas dyskusji Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Bardzo dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji. dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Bardzo dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student dość dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Dość dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; potrafi dobierać i stosować metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia błędy. dostateczny (dst; 3,0): student zna podstawową terminologię dyscypliny i potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Rozumie podstawowe zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; potrafi dobierać i stosować metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia błędy. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna terminologii dyscypliny i nie potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Nie rozumie zagadnień, teorii, i metodologii z zakresu pragmatyki; nie potrafi dobierać i stosować metod i narzędzi z pragmatyki językowej do analizy komunikacji bez rażących błędów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Naranowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Naranowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.