Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i sztuka Australii i Nowej Zelandii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-KIS-ANZ-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i sztuka Australii i Nowej Zelandii
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia angielska

Specjalizacja: Australia i Nowa Zelandia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu głównych osiągnięć w dziedzinie sztuki, architektury, filmu i sportu w Australii i Nowej Zelandii;

2. Rozwinięcie u studentów zdolności krytycznego myślenia, analizy i zapamiętywania dzieł kultury i sztuki (zwłaszcza obraz i film) w ogóle, a zwłaszcza w kontekście kultury, jaką reprezentują;

3. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z dziedziny kulturoznawstwa (kultura, tożsamość, tożsamość kulturowa narodowa, etniczna, asymilacja) oraz zastosowanie ich do opisu kultury obu krajów;

4. Rozwinięcie umiejętności prezentowania, uzasadniania i krytykowania poglądów własnych i cudzych;

5. Rozwinięcie umiejętności rozumienia i doceniania kultury pozaeuropejskiej, czyli tej wytwarzanej przez ludność rdzenną obu krajów, czyli Aborygenów i Maorysów;.

6. Rozwinięcie umiejętności językowych poprzez udział w dyskusjach, przygotowanie prezentacji i pisanie pracy semestralnej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zakwalifikowanie na drugi rok studiów, znajomość angielskiego na poziomie C1/C2.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

WA Moodle, Biblioteka Filologiczna Novum

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

(tylko po angielsku) 1 Teacher Lectures

2. Students pp presentations

3. Activities around the artworks (pantomime, quizzes, pictures, puzzles, poems)

4. Debates in connection to the articles assigned for reading


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

5 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course aims to study the Australian and New Zealand cultures that were formed as a result of the conquest of both countries and forced assimilation or extermination of indigenous population. Since then both countries have engaged in the process of fashioning and constructing their societies and identities, in which art played a vital role. This course will focus on looking at how the identities and cultures of both countries were expressed and shaped through visual arts. The main trends and achievements of both western-trend derived Australian and New Zealand art and Aboriginal and Maori art will be studied, analyzed and compared. Besides, we will discuss such cultural fields as architecture, film, sports and leisure time. Students will watch selected movies from both cinematographies.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu historii sztuki (nazwy i charakterystyka kierunków w sztuce zachodnie), kulturoznawstwa (kultura, tożsamość, grupa etniczna)

2. Podstawowe epoki w rozwoju sztuk plastycznych w Australii i Nowej Zelandii od czasów kolonialnych do współczesnych.

3. Charakterystyka sztuki i kultury ludów rdzennych - Aborygenów i Maorysów

4. Rozwój kinematografii w obu krajach – polityka państw i dyskusja o wybranych filmach

5. Najważniejsze osiągnięcia architektoniczne w obu krajach

6. Funkcja sportu i popkultury

7. Formowanie się tożsamości narodowej, lokalnej lub mniejszościowej w obu krajach – cechy charakterystyczne

Literatura:

Bell, Claudia, Steve Matthewman (eds). Cultural Studies in Aotearoa New Zealand: Identity, Space and Place. Oxford University Press, 2004. 121-138.

Bednarowicz, Ryszard. 2004. Sztuka Aborygenów. Poznań: Galeriar.

Brown, Deidre Sharon. 2010. Introducing Maori Art. Penguin Group, Auckland.

Conrich, Ian. (ed.). 2009. Kino Nowej Zelandii. Translated by Klimek K., Murczyńska J., Noszczyk I., Pyzik A. Kraków: Ha!art

Caruana, Wally. 2012. Aboriginal Art. 3rd ed. China: Thames and Hudson world of Art.

Grishin, Sasha. 2015. Australian Art. History. China: The Miegunyah Press.

Hirst, John. 2007. The Australians. Insiders and Outsiders on the National character since 1770. Collingwood, Vic, Australia: Black Inc.

Lencznarowicz. 1994. Prasa i społeczność polska w Australii 1928-1980. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Lencznarowicz, Jan. 2005. Australia. Warszawa. Wydawnictwo Trio.

McCulloch, Emily McCulloch, Alan McCulloch. The New McCulloch’s Encyclopedia of Australian Art. Melbourne University Press, 2009.

Panoho, Rangihiroa. 2015. Maori Art. History, Architecture, Landscape and Theory. China: Batemann Limitted.

Pascoe, Bruce. The red yellow book: an introduction to indigenous Australia. 3rd ed. China 2014. with AIATSIS.

Pound, Francis. The Invention of New Zealand: Art and National Identity. 1930-1970. Auckland University Press, 2009. Pp. 61-87.

Rickard, John. 1994. Australia. Historia kultury. Kraków: Ossolineum.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu kultury, sztuki i filmu obu krajów.

2.Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kulturoznawstwa

3. Potrafi opisać główne cechy kultury i tożsamości australijskiej, w tym aborygeńskiej oraz nowozelandzkiej, w tym maoryskie.j

4. Pamięta i potrafi opisać, zanalizować i ustosunkować się krytycznie wobec wybranych dzieł sztuki obu krajów.

5. Potrafi czytać ze zrozumieniem i dyskutować teksty w języku angielskim z zakresu historii sztuki i filmografii.

6. Potrafi, stosując poprawną gramatykę i styl, przedstawić w formie pisemnej i ustnej swojej i cudze poglądy na temat sztuki.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Assessment methods (F - formative, S - summative):

F: quizzes, visual tests.

S: visual and content-based test.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)