Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to social and intercultural communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-ITSAIC-ES-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Introduction to social and intercultural communication
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English Studies: Literature and Culture

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1.Przekazanie wiedzy dotyczącej pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

2.Rozwinięcie umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej oraz do prawidłowej interpretacji tekstów kultury

3.Rozwinięcie umiejętności prezentowania

4.Rozwinięcie umiejętności pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji i z wykorzystaniem właściwych źródeł naukowych

5.Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania różnych ról przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji oraz wykształcenie otwartości na nowe idee i gotowości do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie B1/B2

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na platformie Moodle (strona domowa WA UAM, zakładka Moodle, zakładka

Introduction to social and intercultural communication (Dębowska-Kozłowska),USOS


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Materiały i zadania na platformie e-learningowej Moodle


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45


Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 15h

Czytanie wskazanej literatury 20h

Przygotowanie prezentacji 5h

Przygotowanie do testu (kolokwium pisemnego z treści wykładów) 15h

Przygotowanie do egzaminu 20h


SUMA GODZIN 120

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ / PRZEDMIOTU 4

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do komunikacji społecznej i interkulturowej. Omawiane są kluczowe umiejętności interpersonalne wykorzystywane w komunikacji i wpływ kultury na interpretację aktu komunikacyjnego.

Pełny opis:

ĆWICZENIA:

1.Koncepcja komunikacji: proces, reguły i pojęcie kompetencji komunikacyjnej.

2.Tożsamość w procesie komunikacji.

3.Pragmatyka komunikacji werbalnej: teoria znaczeń, implikatury i pojęcie relewancji.

4. Teoria aktów mowy.

5.Komunikacja niewerbalna

6. Komunikacja i kultura: wprowadzenie.

7. Normy i wartości kulturowe w komunikacji.

8. Teorie grzeczności.

9. Bariery w komunikowaniu międzykulturowym.

10. Problematyka kompetencji międzykulturowych.

11. Komunikowanie perswazyjne: struktura i treść komunikatu perswazyjnego, modele i teorie.

12. Techniki perswazyjne w komunikowaniu.

13. Różnice między perswazją a manipulacją językową.

14. Reklama i kampanie prozdrowotne: funkcje wieloznaczności językowych.

WYKŁADY:

1.Struktura i treść komunikatu.

2. Cechy dobrego mówcy.

3.Pragmatyka komunikacji werbalnej.

4.Pragmatyka komunikacji niewerbalnej.

5.Błędy argumentacyjne i nieuczciwe chwyty argumentacyjne.

6.Perswazja społeczna i międzykulturowa.

7.Kompetencja emocjonalna w komunikacji społecznej i międzykulturowej.

Literatura:

Bakic-Miric, Natasa. 2012. An Integrated Approach to Intercultural Communication. Newcastele upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier. – artykuły naukowe dotyczące wybranych treści kształcenia

Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. 2nd edition. Oxford: Blackwell.

Perloff, Richard M. 2013. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century.New York: Routledge.

Verderber, Kathleen S., Rudolph F. Verderber, Deanna D. Sellnow. 2014. Communicate!Wadsworth Cengage Learning.

Efekty uczenia się:

1 Uzyskuje wiedzę dotyczącą pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

2.Potrafi stosować poznane metody i narzędzia do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej oraz do interpretacji tekstów kultury

3.Posiada umiejętność prezentowania zagadnień związanych z komunikacją społeczną i interkulturową

4.Posiada umiejętność pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji i z wykorzystaniem właściwych źródeł naukowych

5.Posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi przyjmować różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji oraz wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania:

Egzamin pisemny

Kolokwium pisemne

Test

Prezentacja multimedialna

Ocena aktywności podczas dyskusji

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

o Znakomita znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o Bardzo dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, pracy w grupie i prowadzenia dyskusji

dobry plus (+db; 4,5):

o Bardzo dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, pracy w grupie i prowadzenia dyskusji

o popełnianie drobnych błędów

dobry (db; 4,0):

o dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie

o popełnianie okazjonalnych błędów

dostateczny plus (+dst; 3,5)

o dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o zadowalające umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie

o popełnianie błędów

dostateczny (dst; 3,0):

o zadowalająca znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o zadowalające umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie

o popełnianie błędów

niedostateczny (ndst; 2,0):

o Brak znajomości pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej

o Brak umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz brak umiejętności przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową oraz pracy w grupie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dębowska-Kozłowska
Prowadzący grup: Kamila Dębowska-Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Dębowska-Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Naranowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Naranowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)