Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Ideology and values in media

General data

Course ID: 15-IIWWM-JIK-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ideology and values in media
Name in Polish: Ideologie i wartości w mediach
Organizational unit: Faculty of English
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: English
Major:

English philology

Specialisation: Language and communication in media and politics (Lancom)

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. umiejętność definiowania pojęć i procesów związanych z analizą dyskursu, wartościowaniem, wartościami i ideologią

2. umiejętność rozpoznawania i identyfikowania struktur językowych użytych w dyskursie dziennikarskim w celu wyrażania ideologii, wartość i wartościowania

3. umiejętność interpretowania ról i użycia struktur językowych w dyskursie dziennikarskim w celu wyrażania wartości i wartościowania

4. umiejętność charakteryzowania wartości odnoszących się do określonych sfer życia oraz łączenie ich z ideologiami

5. posiadanie świadomości procesów zachodzących w obrębie mediów masowych

6. krytyczne analizowanie komunikatów medialnych i adekwatnie ich ocenianie


Year of studies (where relevant):

Year 2

Information on where to find course materials:

(in Polish) Na pierwszych zajęciach studenci otrzymują dokładne instrukcje i opis oraz materiały do zajęć.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Seminarium; krytyczna analiza tekstów naukowych, prezentacja treści wybranych artykułów przez studentów, dyskusja, ćwiczenia (w tym w grupach i indywidualnie) w analizie przykładów językowych

Student workload (ECTS credits):

4 ECTS

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

1. Dyskurs – definicje pojęcia, aspekty i części składowe

2. Strukturalne a funkcjonalne podejście do dyskursu i analizy dyskursu

3. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy dziennikarstwa

4. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy tekstów dziennikarskich

5. Ideologia, władza i hegemonia

6. Wartości i wartościowanie językowe

7. Związek ideologii z wartościami i procesem wartościowania

8. Mechanizmy językowe w wyrażaniu ideologii, wartości i wartościowania w dyskursie

9. KAD jako metoda badawcza w analizie komunikatów medialnych

10. Wartości rozszerzenia UE z 2004 r. w dyskursie medialnym

11. Modalność w wyrażaniu wartości i wartościowania w dyskursie prasowym

12. Tranzytywność jako wyznacznik wartościowania

13. Wartościowanie akcji i aktorów w dyskursie medialnym

14. Wartości i wartościowanie jako wyznaczniki tożsamości narodowej

Bibliography: (in Polish)

Fairclough, Norman. ...

Fairclough, Norman. 1995. Critical discourse analysis: The critical study of language. London: Longman.

Fowler, Roger. ...

Halliday, Michael, A., K. 1978. Language as social semiotic: The social interpretation of language and meaning. Baltimore: University Park Press.

Kielar, Maciej. 2009. ‘Modality as a discursive marker of values and valuation.’ In: Zdzisław Wąsik – Józef Zaprucki (eds.) Słowo jako wyraz duchowości człowieka [The word as an expression of human spirituality]. Zeszyty Wydziału Humanistycznego III. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, 85-98.

Kielar, Maciej. 2010a. ‘Values of the 2004 EU Enlargement in Media Discourse.’ Poznań Studies in Contemporary Linguistics 46/3: 313-330.

Kielar, Maciej. 2010b. ‘Values as discursive markers of national identity.’ In: Romedea, Adriana-Gertruda (ed.) Cultural Spaces and Identities in (Inter)Action. INTERSTUDIA 6/2010. Bacau: Alma Mater Bacau, 48-57.

Kielar, Maciej. 2011. ‘Transitivity as a marker of valuation in journalistic discourse.’ In: Kamila Dębowska-Kozłowska – Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk (eds.) On Words and Sounds: A Selection of Papers from the 40th PLM, 2009. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 311-322.

Kress, Gunther - Robert Hodge. 1979. Language as ideology. London: Routledge − Kegan Paul.

Krzeszowski, Tomasz, P. 1997. Angels and devils in hell. Elements of axiology in semantics. Warszawa: Energia.

Schiffrin, Deborah. 1994. Approaches to discourse. Oxford: Blackwell.

Van Dijk, Teun, A. ...

Wodak, Ruth. 2002. “Aspects of critical discourse analysis”, Zeitschrift für Angewandte Linguistik 36: 5–31

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1. definiować pojęcia i procesy związane z analizą dyskursu, wartościowaniem, wartościami i ideologią

2. rozpoznawać i identyfikować struktury językowe użyte w dyskursie dziennikarskim w celu wyrażania wartości i wartościowania

3. interpretować użycie struktur językowych i wyjaśniać ich role w wyrażaniu wartości i wartościowania

4. charakteryzować wartości odnoszące się do określonych sfer życia i łączyć je z ideologiami

5. świadomie postrzegać procesy zachodzących w obrębie mediów masowych

6. krytycznie analizować komunikaty medialne i adekwatnie je oceniać

7. współpracować w grupie by określić pytanie badawcze, hipotezy i metody w czytanych tekstach naukowych

8. podjąć merytoryczną dyskusję by obronić własne poglądy lub skrytykować poglądy innych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

(F) ocena ustna przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, trafności analiz językowych

(P) pisemna analiza wybranego tekstu prasowego

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Kielar
Group instructors: Maciej Kielar
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)