History of British literature before 1900
General data
Course ID: | 15-HLBP1-OG-12 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of British literature before 1900 |
Name in Polish: | Historia literatury brytyjskiej przed 1900 |
Organizational unit: | Faculty of English |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Anglistyki (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | English |
Module type: | compulsory |
Major: | English philology Specialisation: General academic |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury angielskiej od średniowiecza do końca XIX wieku, czyli epoki wiktoriańskiej, Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich, Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich, Doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich, Udoskonalenie umiejętności pisania krótkich esejów krytycznoliterackich i korzystania ze źródeł literaturowych, Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż angielska (np. polska) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Umieszczanie na platformie Moodle zagadnień z wykładów, dokładnych streszczeń, oraz powiązanych z każdym wykładem szeregu terminów literackich wprowadzonych na danym wykładzie związanych z analizą tekstów literackich przedstawionych na wykładach. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykłady konwersatoria |
Student workload (ECTS credits): | 10 ECTS (after both semesters) |
Short description: |
(First semester of a two semester course. Continues as 15-HLBP1-OG-22 in the second semester. Course for the general academic specialization - includes both lectures and classes.) |
Full description: |
(First semester of a two semester course. Continues as 15-HLBP1-OG-22 in the second semester. Course for the general academic specialization - includes both lectures and classes.) The course is devoted to the presentation of the texts and contexts of the history of English literature from medieval to late Victorian period. The course commences with Old English poetry and prose, continues through the Middle English period with Geoffrey Chaucer’s medieval encyclopedia of genres The Canterbury Tales, and looks at religious (the mystics, religious poetry) and secular (romance and fabliau) literary traditions. Next, we study the history of drama and the theater in the Late medieval and Renaissance period, as well as renaissance humanism in poetry. The literary works written during the Puritan Period and the Restoration offer two difference approaches to reality, religious and secular, thus they offer an insight into the seventeenth century culture. The Age of Reason, or Augustan literature, Romantic and finally Victorian literature are presented through the works of their major representatives writing poetry, prose and drama. In order to strengthen the analysis of the texts discussed each literary epoch is introduced through the main trends in culture, philosophy and science. This general academic specialization course includes both classes and a lecture series. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrane artykuły i fragmenty z następujących pozycji: Altick, Richard Daniel. 1973. Victorian people and ideas. A companion for the modern reader of Victorian literature. New York – London: W.W. Norton and Company. Armstrong, Nancy. 1993. Victorian poetry. Poetry, poetics and politics. London and New York: Routledge. Beadle, Richard (ed.). 1994. The Cambridge companion to medieval English theatre. Cambridge: Cambridge University Press. Boitani, Piero and Jill Mann (eds.). 1998. The Cambridge companion to Chaucer. Cambridge: Cambridge University Press. Brantlinger, Patrick – William B. Thesing (eds.). 2005. A companion to the Victorian novel. Malden: Blackwell Publishers. Brewer, Derek. 1983. English Gothic literature. New York: Schoken Books. Bristow, Joseph (ed.). 2000. The Cambridge companion to Victorian poetry. Cambridge: Cambridge University Press. Chandler, James and Maureen N. McLane (eds.). 2008. The Cambridge companion to British Romanticism. Cambridge: Cambridge University Press. Cheney, Patrick (ed.). 2004. The Cambridge companion to Christopher Marlowe. Cambridge: Cambridge University Press. Curran, Stuart (ed.) 1993. The Cambridge companion to British Romanticism. Cambridge: Cambridge University Press. Danielson, Dennis (ed.). 1999. The Cambridge companion to Milton. Cambridge: Cambridge University Press. Darlymple, Roger (ed.). 2004. Middle English literature: A guide to criticism. Malden: Blackwell Publishing. David, Deirdre (ed.). 2001. The Cambridge companion to the Victorian novel. Cambridge: Cambridge University Press. Davis, Lennard. 1983 [1996]. Factual fictions. The origins of the English novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. de Grazia, Margreta and Stanley Wells (eds.) 2001. The Cambridge companion to Shakespeare. Cambridge: Cambridge University Press. Donoghue, Daniel. 2004. Old English literature. A short introduction. London: Blackwell Publishing. Fulk, R.D. and Christopher M. Cain. 2003. A history of Old English literature. London: Blackwell Publishing Gardner, Helen (ed.) 1960. Metaphysical poets. Penguin Books. Godden, Malcolm and Michael Lapidge (eds.). 2000. The Cambridge companion to Old English literature. Cambridge: Cambridge University Press. Happé, Peter. 1999. English drama before Shakespeare. London: Longman. Hattaway, Michael (ed.). 2000. A companion to English Renaissance literature and culture. Malden: Blackwell Publishing. Krajewska, Wanda. 1984. English poetry of the nineteenth century. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Krueger, Roberta L. (ed.). 2000. The Cambridge companion to medieval romance .Cambridge: Cambridge University Press. McKeon, Michael. 1988. The origins of the English novel 1600-1740. Baltimore: The John Hopkins University Press. Parfitt, George. 1985. English poetry of the seventeenth century. London and New York: Longman. Pooley, Roger. 1992. English prose of the seventeenth century, 1590-1700. London and New York: Longman. Pulsiano, Phillip and Elaine Treharne (eds.). 2008. A companion to Anglo-Saxon literature. London: Blackwell Publishing. Richetti, John (ed.). The Cambridge companion to the eighteenth-century novel. Cambridge: Cambridge University Press Schlauch, Margaret. 1956. English medieval literature and its social foundations. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Sitter, John (ed.). 2001. The Cambridge companion to eighteenth-century poetry. Cambridge: Cambridge University Press. Tucker Herbert F. (ed.). 1999. A companion to Victorian literature and culture. Malden: Blackwell Publishers. Watson, J.R. 1992. English poetry of the romantic period, 1789-1830. London: Longman. Watt, Ian. 1957 [2009]. The rise of the novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Whitefish: Kessinger Publishing. Womack, Peter. 2006. English Renaissance drama. Oxford: Blackwell. Wu, Duncan (ed.). 1998. A companion to Romanticism. Malden: Blackwell Publishing. Zbierski, Henryk. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna Sikorska, Liliana. 2007. A short history of English literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An outline history of English literature in texts. Vol. 1-2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury brytyjskiej do XIX wieku 2. analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym 3. czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich 4. czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać 5. wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich 6. przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach 7. korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim 8. zdefiniować i prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa 9. wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji 10. uporządkować informacje na temat omawianych tekstów literackich, cech gatunkowych utworów i przedstawić je w formie pisemnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: Ocenianie formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji Ocenianie podsumowujące: ocena kolokwium zaliczeniowego, egzamin pisemny składający się z eseju oraz rozbudowanych odpowiedzi na dwa pytania |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU CW
CW
CW
CW
WYK
W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Liliana Sikorska | |
Group instructors: | Katarzyna Bronk-Bacon, Beniamin Kłaniecki, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
KON
W KON
KON
TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Liliana Sikorska | |
Group instructors: | Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO CW
TU WYK
CW
W CW
CW
CW
TH FR CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Liliana Sikorska | |
Group instructors: | Katarzyna Bronk-Bacon, Beniamin Kłaniecki, Jacek Olesiejko, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO CW
TU WYK
CW
W TH CW
CW
CW
FR CW
|
Type of class: |
classes, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Liliana Sikorska | |
Group instructors: | Katarzyna Bronk-Bacon, Jeremy Pomeroy, Liliana Sikorska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
classes - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.