Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury amerykańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HLAM-ZL-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury amerykańskiej
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska (studia niestacjonarne)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych.



Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej.



Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych.



Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich.



Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich.



Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków.



Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze.



Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.



Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów.



Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym, podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury brytyjskiej oraz historii USA

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2), a także poszczególne teksty źródłowe, a także w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Omawianie przeczytanych tekstów, quizy z treści, dyskusja w parach i grupach, prezentacje multimedialne, materiały audiowizualne (filmy dokumentalne, zdjęcia), tworzenie map myśli.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h


Praca własna studenta 1 90h


Praca własna studenta 2 90h


SUMA GODZIN 210h


LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 8

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLAM-ZL-22.)

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLAM-ZL-22.)

Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk.

Sylabus obejmuje następujące treści:

Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe

Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, opowiadania Washingtona Irvinga

Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); proza Edgara Allana Poego

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana

Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Henry’ego Jamesa

Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a

Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, e.e. cummingsa

Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i F.S. Fitzgeralda

Realizm społeczny i eksperymentalny dramacie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX w.

Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980).

Literatura:

Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University

Press, 1989.

Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press,

1988.

Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2.

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.

Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.

Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two)

Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two)

Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American

Literature. Penguin Books. 1992.

Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie.

Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia.

Blackwell Publishing Ltd.

Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków:

Universitas.

F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference)

The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990.

Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and

1993.

Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993.

Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature.

Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.

Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961.

Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge

University Press, 1994.

Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge

University Press, 2000.

Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.

Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988.

Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.

Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu kursu student/ka:

1) przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej

2) analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym

3) czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich

4) czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je

5) wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich

6) proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

7) korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim

8) zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa

9) wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji

10) cechuje się tolerancją wobec innych kultur

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (formujące i podsumowujące)

F: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji

P: dwa kolokwia zaliczeniowe (egzamin pisemny)

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)