Historia literatury amerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLAM-ZL-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury amerykańskiej |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych. Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej. Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych. Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich. Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich. Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków. Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów. Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym, podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury brytyjskiej oraz historii USA |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2), a także poszczególne teksty źródłowe, a także w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Omawianie przeczytanych tekstów, quizy z treści, dyskusja w parach i grupach, prezentacje multimedialne, materiały audiowizualne (filmy dokumentalne, zdjęcia), tworzenie map myśli. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h Praca własna studenta 1 90h Praca własna studenta 2 90h SUMA GODZIN 210h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 8 |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLAM-ZL-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLAM-ZL-22.) Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk. Sylabus obejmuje następujące treści: Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, opowiadania Washingtona Irvinga Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); proza Edgara Allana Poego Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Henry’ego Jamesa Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, e.e. cummingsa Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i F.S. Fitzgeralda Realizm społeczny i eksperymentalny dramacie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX w. Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980). |
Literatura: |
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two) Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two) Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie. Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia. Blackwell Publishing Ltd. Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków: Universitas. F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference) The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990. Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and 1993. Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993. Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994. Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge University Press, 1994. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student/ka: 1) przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej 2) analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym 3) czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich 4) czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je 5) wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich 6) proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach 7) korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim 8) zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa 9) wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji 10) cechuje się tolerancją wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (formujące i podsumowujące) F: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji P: dwa kolokwia zaliczeniowe (egzamin pisemny) Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.