Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury angielskiej cz.I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HLA1-ZL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury angielskiej cz.I
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 13.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska, studia niestacjonarne pierwszego stopnia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury angielskiej od średniowiecza do okresu preromantyzmu;

- rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy tekstów literackich i zjawisk historycznoliterackich w kontekście diachronicznym i synchronicznym;

- poszerzenie znajomości terminów literackich i umiejętności użycia tych terminów w analizie tekstów;

- rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich

- doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich

- udoskonalenie umiejętności pisania krótkich esejów krytycznoliterackich i korzystania ze źródeł literaturowych;

- rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza z zakresu historii literatury polskiej lub innej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykłady, konwersatoria (analiza tekstów literackich, dyskusja na zajęciach, praca indywidualna z tekstem, praca w grupach)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

13 ECTS

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest podstawowym zagadnieniom z zakresu historii literatury angielskiej i doskonalenie umiejętności analizowania wybranych zjawisk historycznoliterackich w ujęciu synchronicznym i diachronicznymanalizy Koncentruje się na analizie wybranych tekstów literackich, które są reprezentatywne dla danej epoki, w ich kontekście historycznym.

Pełny opis:

- Epoka staroangielska, cechy charakterystyczne poezji staroangielskiej, epos staroangielski (Beowulf), poezja religijna (Dream of the Rood), inne gatunki;

- epoka średnioangielska, romans, fabliau i inne gatunki charakterystyczne dla epoki, Opowieści Kanterberyjskie Chaucera, dramat średniowieczny;

- renesans, dramat szekspirowski, Król Lir, Sen nocy letniej, sonety Szekspira;

- poezja metafizyczna, John Donne, George Herbert;

- epoka purytańska i epoka restauracji;

- poezja XVIII wieku: Aleksander Pope (The Rape of the Lock, Essay on Criticism);

- początki powieści angielskiej (Robinson Crusoe, fragmenty powiesci Tom Jones);

- powieść gotycka

- preromantyzm: poezja Williama Blake'a i Roberta Burnsa

Literatura:

Analizowane teksty literackie (w całości lub fragmenty):

Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An Outline History of English Literature in Texts. Vol. 1 i 2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Zalecana jest także lektura fragmentów wybranych tekstów krytycznych i historii literatury:

Sikorska, Liliana. 2007. A Short History of English Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Beadle, Richard (ed.). 1994. The Cambridge Companion to Medieval English Theatre. Cambridge: CUP.

Boitani, Piero and Jill Mann (eds). 1998. The Cambridge Companion to Chaucer. Cambridge: CUP.

Davis, Lennard. 1983 [1996]. Factual Fictions. The Origins of the English Novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

de Grazia, Margreta - Stanley Wells (eds.) 2001. The Cambridge Companion to Shakespeare. Cambridge: CUP.

Gardner, Helen (ed.) 1960. Metaphysical Poets. Penguin Books

Gerrard, Christine (ed.). 2002. Eighteenth-century poetry. Malden: Blackwell Publishing.

Krajewska, Wanda. 1984. English Poetry of the Nineteenth Century. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krueger, Roberta (eds.). 2000. The Cambridge Companion to Medieval Romance. Cambridge: CUP.

McKeon, Michael. 1988. The Origins of the EnglishNnovel 1600-1740. Baltimore: The John Hopkins University Press.

Punter, David. A Companion to the Gothic. Malden: Blackwell Publishing.

Richetti, John (ed.) The Cambridge Companion to the Eighteenth-Century Novel. Cambridge: Cambridge University Press.

Watson, J.R. 1992. English Poetry of the Romantic Period, 1789-1830. London: Loongman.

Watt, Ian. 1957 [2009]. The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Whitefish: Kessinger Publishing.

Zbierski, Henryk. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu, student

- potrafi rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury angielskiej do końca XVIII wieku oraz rozpoznać cechy charakterystyczne tekstów literackich należących do głównych gatunków i epok;

- potrafi analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym;

- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich;

- potrafi czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać;

- potrafi wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich;

- potrafi przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach;

- potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim;

- potrafi zdefiniować i prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa;

- wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji;

- uporządkować informacje na temat omawianych tekstów literackich i przedstawić je w formie pisemnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie formujące: aktywny udział w konwersatoriach i wykładach, sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; przygotowanie krótkich zadań sprawdzających umiejętność analizy tekstu literackiego.

Ocenianie podsumowujące: egzamin pisemny (eseju oraz pytania otwarte)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Setecka
Prowadzący grup: Joanna Maciulewicz, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Setecka
Prowadzący grup: Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Setecka
Prowadzący grup: Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Olesiejko
Prowadzący grup: Ryszard Bartnik, Katarzyna Bronk-Bacon, Jacek Olesiejko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)