Historia literatury angielskiej cz.I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLA1-ZL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury angielskiej cz.I |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
13.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury angielskiej od średniowiecza do okresu preromantyzmu; - rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy tekstów literackich i zjawisk historycznoliterackich w kontekście diachronicznym i synchronicznym; - poszerzenie znajomości terminów literackich i umiejętności użycia tych terminów w analizie tekstów; - rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich - doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich - udoskonalenie umiejętności pisania krótkich esejów krytycznoliterackich i korzystania ze źródeł literaturowych; - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza z zakresu historii literatury polskiej lub innej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykłady, konwersatoria (analiza tekstów literackich, dyskusja na zajęciach, praca indywidualna z tekstem, praca w grupach) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 13 ECTS |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest podstawowym zagadnieniom z zakresu historii literatury angielskiej i doskonalenie umiejętności analizowania wybranych zjawisk historycznoliterackich w ujęciu synchronicznym i diachronicznymanalizy Koncentruje się na analizie wybranych tekstów literackich, które są reprezentatywne dla danej epoki, w ich kontekście historycznym. |
Pełny opis: |
- Epoka staroangielska, cechy charakterystyczne poezji staroangielskiej, epos staroangielski (Beowulf), poezja religijna (Dream of the Rood), inne gatunki; - epoka średnioangielska, romans, fabliau i inne gatunki charakterystyczne dla epoki, Opowieści Kanterberyjskie Chaucera, dramat średniowieczny; - renesans, dramat szekspirowski, Król Lir, Sen nocy letniej, sonety Szekspira; - poezja metafizyczna, John Donne, George Herbert; - epoka purytańska i epoka restauracji; - poezja XVIII wieku: Aleksander Pope (The Rape of the Lock, Essay on Criticism); - początki powieści angielskiej (Robinson Crusoe, fragmenty powiesci Tom Jones); - powieść gotycka - preromantyzm: poezja Williama Blake'a i Roberta Burnsa |
Literatura: |
Analizowane teksty literackie (w całości lub fragmenty): Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An Outline History of English Literature in Texts. Vol. 1 i 2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Zalecana jest także lektura fragmentów wybranych tekstów krytycznych i historii literatury: Sikorska, Liliana. 2007. A Short History of English Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Beadle, Richard (ed.). 1994. The Cambridge Companion to Medieval English Theatre. Cambridge: CUP. Boitani, Piero and Jill Mann (eds). 1998. The Cambridge Companion to Chaucer. Cambridge: CUP. Davis, Lennard. 1983 [1996]. Factual Fictions. The Origins of the English Novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. de Grazia, Margreta - Stanley Wells (eds.) 2001. The Cambridge Companion to Shakespeare. Cambridge: CUP. Gardner, Helen (ed.) 1960. Metaphysical Poets. Penguin Books Gerrard, Christine (ed.). 2002. Eighteenth-century poetry. Malden: Blackwell Publishing. Krajewska, Wanda. 1984. English Poetry of the Nineteenth Century. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Krueger, Roberta (eds.). 2000. The Cambridge Companion to Medieval Romance. Cambridge: CUP. McKeon, Michael. 1988. The Origins of the EnglishNnovel 1600-1740. Baltimore: The John Hopkins University Press. Punter, David. A Companion to the Gothic. Malden: Blackwell Publishing. Richetti, John (ed.) The Cambridge Companion to the Eighteenth-Century Novel. Cambridge: Cambridge University Press. Watson, J.R. 1992. English Poetry of the Romantic Period, 1789-1830. London: Loongman. Watt, Ian. 1957 [2009]. The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Whitefish: Kessinger Publishing. Zbierski, Henryk. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu, student - potrafi rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury angielskiej do końca XVIII wieku oraz rozpoznać cechy charakterystyczne tekstów literackich należących do głównych gatunków i epok; - potrafi analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym; - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich; - potrafi czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać; - potrafi wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich; - potrafi przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach; - potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim; - potrafi zdefiniować i prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa; - wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji; - uporządkować informacje na temat omawianych tekstów literackich i przedstawić je w formie pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie formujące: aktywny udział w konwersatoriach i wykładach, sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; przygotowanie krótkich zadań sprawdzających umiejętność analizy tekstu literackiego. Ocenianie podsumowujące: egzamin pisemny (eseju oraz pytania otwarte) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Setecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Maciulewicz, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Setecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Setecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bronk-Bacon, Joanna Jarząb-Napierała, Jacek Olesiejko, Agnieszka Setecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Olesiejko | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bartnik, Katarzyna Bronk-Bacon, Jacek Olesiejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.