Historia kulturowa Niderlandów do 1940 I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HKN3-NID-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kulturowa Niderlandów do 1940 I |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niderlandzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia specjalność: filologia niderlandzka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń, procesów i postaci z historii Niderlandów. 2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii. 3. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych. 4. Dostarczenie studentom nazewnictwa i terminologii w języku polskim i niderlandzkim z zakresu historii, historii sztuki i historii literatury. 5. Rozwinięcie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż niderlandzka (np. polska) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium łączące prezentacje z użyciem multimediów z omawianiem tekstów przeczytanych przez studentów. Studenci zapoznają się z tekstami źródłowymi oraz wskazanymi opracowaniami. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta 60 SUMA GODZIN 120 ECTS: 2+2 (4) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN3-NID-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN3-NID-22.) Treści kształcenia: 1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej 2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w. 3. Taal en Schrift (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesne formy oralności (City Books, Home Academy, Universiteit van Nederland). 4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej. 5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskich wypraw Holendrów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna krytyka kolonializmu (Haafner, Multatuli), XX-wieczn literatura o byłych koloniach (Debrot). 6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim. 11. Między romantyzmem a realizmem: Max Havelaar Multatulego 12. Realizm: Camera obscura Hildebranda, Piet Paaltjens 13. Naturalizm I: Holandia – Op hoop van zegen Hermana Heijermansa 14. Impresjonizm: Beweging van Tachtig, “De Nieuwe Gids”, Haagse School 15. Belgijskie imperium kolonialne 16. Filaryzacja 17. Modernizm: vorm-of-ventpolemiek |
Literatura: |
Bejczy, István. 2010. Een kennismaking met de Nederlandse geschiedenis. Bussum: Coutinho. Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn. Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII wiecznej Holandii. Kraków: Universitas. Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw. www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/ http://www.dbnl.org/ http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ Własne materiały prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student potrafi: 1. Scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach Niderlandów. 2. Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne. 3. Zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego. 4. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów. 5. Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym. 6. Korzystać z literatury przedmiotu w języku niderlandzkim. 7. Prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć, cotygodniowych kartkówek oraz referatów. Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z kursów historia kulturowa Niderlandów do 1940 I oraz II Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.