Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kulturowa Niderlandów do 1940 I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HKN3-NID-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kulturowa Niderlandów do 1940 I
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niderlandzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

specjalność: filologia niderlandzka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń, procesów i postaci z historii Niderlandów.


2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii.


3. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych.


4. Dostarczenie studentom nazewnictwa i terminologii w języku polskim i niderlandzkim z zakresu historii, historii sztuki i historii literatury.


5. Rozwinięcie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż niderlandzka (np. polska)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma Moodle

Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium łączące prezentacje z użyciem multimediów z omawianiem tekstów przeczytanych przez studentów. Studenci zapoznają się z tekstami źródłowymi oraz wskazanymi opracowaniami.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60

Praca własna studenta 60

SUMA GODZIN 120


ECTS: 2+2 (4)

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN3-NID-22.)

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN3-NID-22.)

Treści kształcenia:

1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej

2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w.

3. Taal en Schrift (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesne formy oralności (City Books, Home Academy, Universiteit van Nederland).

4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej.

5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskich wypraw Holendrów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna krytyka kolonializmu (Haafner, Multatuli), XX-wieczn literatura o byłych koloniach (Debrot).

6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim.

11. Między romantyzmem a realizmem: Max Havelaar Multatulego

12. Realizm: Camera obscura Hildebranda, Piet Paaltjens

13. Naturalizm I: Holandia – Op hoop van zegen Hermana Heijermansa

14. Impresjonizm: Beweging van Tachtig, “De Nieuwe Gids”, Haagse School

15. Belgijskie imperium kolonialne

16. Filaryzacja

17. Modernizm: vorm-of-ventpolemiek

Literatura:

Bejczy, István. 2010. Een kennismaking met de Nederlandse geschiedenis. Bussum: Coutinho.

Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn.

Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII wiecznej Holandii. Kraków: Universitas.

Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.

www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/

http://www.dbnl.org/

http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/

Własne materiały prowadzącego

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu kursu student potrafi:

1. Scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach Niderlandów.

2. Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.

3. Zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.

4. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.

5. Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.

6. Korzystać z literatury przedmiotu w języku niderlandzkim.

7. Prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć, cotygodniowych kartkówek oraz referatów. Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z kursów historia kulturowa Niderlandów do 1940 I oraz II

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji

dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji

niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)