Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kulturowa Flandrii od 1940

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HKF-NID-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kulturowa Flandrii od 1940
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

filologia

Cele kształcenia:

1) przekazanie wiedzy z zakresu kultury, literatury i historii Flandrii po 1940 roku

2) przekazanie wiedzy z zakresu realioznawstwa flamandzkiego/belgijskiego

3) rozwinięcie zdolności czytania i krytycznej analizy tekstów prasowych i literackich

4) wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie zjawisk kulturalnych, historycznych i literackich

5) rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania kultury i literatury w analizie tekstów kultury niderlandzkiej

6) rozwinięcie umiejętności dyskusji i pracy w grupie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii kultury innej niż niderlandzka (np. polska)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma MOODLE

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury przez pryzmat opracowań krytycznych

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30h

Praca własna studenta: 90h

Przygotowanie do egzaminu: 30h

SUMA GODZIN: 150h

ECTS: 5

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Kwestie terminologiczne: Holandia, Flandria, Niderlandy

Dwudziestowieczna sztuka i architektura belgijska

Uwarunkowania geograficzne i demograficzne we Flandrii

Społeczeństwo belgijskie – tożsamość, mentalność, stereotypy

Język niderlandzki we Flandrii – status, cechy charakterystyczne, dialekty i odmiany

System edukacji we Flandrii

Ustrój polityczny, rodzina królewska, partie polityczne w Belgii

Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne we Flandrii

Społeczeństwo wielokulturowe – migracja

Polacy w Belgii

Religie i wyznania w Belgii

Literatura:

Boven, Erica van and Mary Kemperink: Literatuur van de moderne tijd. Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19de en 20ste eeuw

Dirks, Bart: België bestaat

Istendael, Geert van: Het Belgisch labyrint

Sterckx, Jo: Stakkers, lastpakken en authenticiteit

Teksty na poszczególne zajęcia przygotowywane przez wykładowcę

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu kursu student potrafi:

- przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju kultury niderlandzkiej po II wojnie światowej

- analizować i interpretować tekst i zjawiska kulturowe w kontekście historycznym

- czytać ze zrozumieniem teksty napisane we współczesnych języku niderlandzkim, należące do różnych rodzajów i gatunków literackich

- czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je

wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich, wydarzeń historycznych i zjawisk kulturowych

- zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

- korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku niderlandzkim

prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, kulturoznawstwa i literaturoznawstwa

- wyciągać wnioski i porządkuje efekty dyskusji

- cechować się tolerancją wobec innych kultur

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach; testy i kolokwium; prezentacja na wybrany temat; esej na podstawie obejrzanych filmów

Kryteria oceniania:

Ocena końcowa wystawiana na postawie wyników powyższych części składowych.

5,0: 92-100%

4,5: 84-92%

4,0: 76-84%

3,5: 68-76%

3,0: 60-68%

2,0: < 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)