Historia kulturowa Flandrii od 1940
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HKF-NID-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kulturowa Flandrii od 1940 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | filologia |
Cele kształcenia: | 1) przekazanie wiedzy z zakresu kultury, literatury i historii Flandrii po 1940 roku 2) przekazanie wiedzy z zakresu realioznawstwa flamandzkiego/belgijskiego 3) rozwinięcie zdolności czytania i krytycznej analizy tekstów prasowych i literackich 4) wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie zjawisk kulturalnych, historycznych i literackich 5) rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania kultury i literatury w analizie tekstów kultury niderlandzkiej 6) rozwinięcie umiejętności dyskusji i pracy w grupie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii kultury innej niż niderlandzka (np. polska) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma MOODLE |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury przez pryzmat opracowań krytycznych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30h Praca własna studenta: 90h Przygotowanie do egzaminu: 30h SUMA GODZIN: 150h ECTS: 5 |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Kwestie terminologiczne: Holandia, Flandria, Niderlandy Dwudziestowieczna sztuka i architektura belgijska Uwarunkowania geograficzne i demograficzne we Flandrii Społeczeństwo belgijskie – tożsamość, mentalność, stereotypy Język niderlandzki we Flandrii – status, cechy charakterystyczne, dialekty i odmiany System edukacji we Flandrii Ustrój polityczny, rodzina królewska, partie polityczne w Belgii Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne we Flandrii Społeczeństwo wielokulturowe – migracja Polacy w Belgii Religie i wyznania w Belgii |
Literatura: |
Boven, Erica van and Mary Kemperink: Literatuur van de moderne tijd. Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19de en 20ste eeuw Dirks, Bart: België bestaat Istendael, Geert van: Het Belgisch labyrint Sterckx, Jo: Stakkers, lastpakken en authenticiteit Teksty na poszczególne zajęcia przygotowywane przez wykładowcę |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student potrafi: - przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju kultury niderlandzkiej po II wojnie światowej - analizować i interpretować tekst i zjawiska kulturowe w kontekście historycznym - czytać ze zrozumieniem teksty napisane we współczesnych języku niderlandzkim, należące do różnych rodzajów i gatunków literackich - czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich, wydarzeń historycznych i zjawisk kulturowych - zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach - korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku niderlandzkim prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, kulturoznawstwa i literaturoznawstwa - wyciągać wnioski i porządkuje efekty dyskusji - cechować się tolerancją wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach; testy i kolokwium; prezentacja na wybrany temat; esej na podstawie obejrzanych filmów Kryteria oceniania: Ocena końcowa wystawiana na postawie wyników powyższych części składowych. 5,0: 92-100% 4,5: 84-92% 4,0: 76-84% 3,5: 68-76% 3,0: 60-68% 2,0: < 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.