Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka języka niderlandzkiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-FJN-NID-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka języka niderlandzkiego
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niderlandzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

specjalność: filologia niderlandzka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu wstępu do językoznawstwa niderlandzkiego

przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego

wyrobienie i rozwinięcie umiejętności poprawnego wymawiania dźwięków w języku niderlandzkim

wyrobienie i rozwinięcie umiejętności regularnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych

rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FJN-NID-22.)

Terminologia fonetyczna

wprowadzenie do fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego

krótkie dźwięki i dlugie dźwięki – oddzielnie i w parach, dwudźwięki, dźwięki w wyrazach – ćwiczenia kontrastywne

łamańce językowe (1)

Krótkie i długie dźwięki w zdaniach, dwudźwięki w zdaniach, ćwiczenia pokazujące różnice i podobieństwa w dźwiękach, dźwięki w tekstach, intonacja.

łamańce językowe (2)

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FJN-NID-22.)

Treści kształcenia:

Terminologia fonetyczna

wprowadzenie do fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego

krótkie dźwięki i dlugie dźwięki – oddzielnie i w parach, dwudźwięki, dźwięki w wyrazach – ćwiczenia kontrastywne

łamańce językowe (1)

Krótkie i długie dźwięki w zdaniach, dwudźwięki w zdaniach, ćwiczenia pokazujące różnice i podobieństwa w dźwiękach, dźwięki w tekstach, intonacja.

łamańce językowe (2)

Literatura:

a. Handouty z teorii, m.in. na podstawie: Prędota, Stanisław. Wprowadzenie do językoznawstwa niderlandzkiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003.

b. Handouty z ćwiczeniami i teorią – różne źródła.

c. Stembor, Lisetta. Gramatyka języka niderlandzkiego z ćwiczeniami. Warszawa: WP, 2000.

d. Fontein, A.M. en A. Pescher-ter Meer. Nederlandse grammatica voor anderstaligen. Utrecht: ncb, 2009

e. Handouty z teorią i ćwiczeniami – fonetyka i fonologia

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczy kurs:

zna podstawowe pojęcia gramatyczne i językoznawcze w języku niderlandzkim

zna podstawowe pojęcia związane z fonetyką i fonologią języka niderlandzkiego

potrafi poprawnie wymówić większość dźwięków w języku niderlandzkim

potrafi systematycznie pracować nad rozwojem sprawności językowych

poprawnie rozwiązuje ćwiczenia gramatyczne

bierze aktywny udział w zajęciach

lepiej pracuje w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Omówienie teorii podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego;

Intensywne ćwiczenia fonetyczne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej wymowy w języku niderlandzkim

Ćwiczenia na zajęciach; konsultacje indywidualne.

F – dyskusja podczas zajęć; praca nad wymową dźwięków; sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji

Ocenianie formujące: sprawdzenie przygotowania do zajęć; ocena stopnia opanowania materiału przez studenta (bieżące materiały w trakcie kursu);

Ocenianie podsumowujące: zaliczenie dwóch tekstów po pierwszym semestrze oraz pięciu tekstów po semestrze drugim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)