Fonetyka języka niderlandzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-FJN-NID-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka języka niderlandzkiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niderlandzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia specjalność: filologia niderlandzka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu wstępu do językoznawstwa niderlandzkiego przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego wyrobienie i rozwinięcie umiejętności poprawnego wymawiania dźwięków w języku niderlandzkim wyrobienie i rozwinięcie umiejętności regularnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FJN-NID-22.) Terminologia fonetyczna wprowadzenie do fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego krótkie dźwięki i dlugie dźwięki – oddzielnie i w parach, dwudźwięki, dźwięki w wyrazach – ćwiczenia kontrastywne łamańce językowe (1) Krótkie i długie dźwięki w zdaniach, dwudźwięki w zdaniach, ćwiczenia pokazujące różnice i podobieństwa w dźwiękach, dźwięki w tekstach, intonacja. łamańce językowe (2) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FJN-NID-22.) Treści kształcenia: Terminologia fonetyczna wprowadzenie do fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego krótkie dźwięki i dlugie dźwięki – oddzielnie i w parach, dwudźwięki, dźwięki w wyrazach – ćwiczenia kontrastywne łamańce językowe (1) Krótkie i długie dźwięki w zdaniach, dwudźwięki w zdaniach, ćwiczenia pokazujące różnice i podobieństwa w dźwiękach, dźwięki w tekstach, intonacja. łamańce językowe (2) |
Literatura: |
a. Handouty z teorii, m.in. na podstawie: Prędota, Stanisław. Wprowadzenie do językoznawstwa niderlandzkiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003. b. Handouty z ćwiczeniami i teorią – różne źródła. c. Stembor, Lisetta. Gramatyka języka niderlandzkiego z ćwiczeniami. Warszawa: WP, 2000. d. Fontein, A.M. en A. Pescher-ter Meer. Nederlandse grammatica voor anderstaligen. Utrecht: ncb, 2009 e. Handouty z teorią i ćwiczeniami – fonetyka i fonologia |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczy kurs: zna podstawowe pojęcia gramatyczne i językoznawcze w języku niderlandzkim zna podstawowe pojęcia związane z fonetyką i fonologią języka niderlandzkiego potrafi poprawnie wymówić większość dźwięków w języku niderlandzkim potrafi systematycznie pracować nad rozwojem sprawności językowych poprawnie rozwiązuje ćwiczenia gramatyczne bierze aktywny udział w zajęciach lepiej pracuje w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Omówienie teorii podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z fonetyki i fonologii języka niderlandzkiego; Intensywne ćwiczenia fonetyczne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej wymowy w języku niderlandzkim Ćwiczenia na zajęciach; konsultacje indywidualne. F – dyskusja podczas zajęć; praca nad wymową dźwięków; sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji Ocenianie formujące: sprawdzenie przygotowania do zajęć; ocena stopnia opanowania materiału przez studenta (bieżące materiały w trakcie kursu); Ocenianie podsumowujące: zaliczenie dwóch tekstów po pierwszym semestrze oraz pięciu tekstów po semestrze drugim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.