Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-SPS1GKBM11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Stosunki międzynarodowe, studia stacj. I st. - 5 sem., specj. gospod. światowa i biznes międzynar.
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Stosunki międzynarodowe, specjalność gospodarka światowa i biznes międzynarodowy.

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z kulturowym kontekstem i wymiarem działalności gospodarczej i jej funkcjonowaniem w kulturowo zróżnicowanym świecie współczesnym. Uświadomienie im w szczególności, że kultura ma praktyczne znaczenie dla prowadzenia biznesu międzynarodowego, poprzez zastosowanie „modelu różnic kulturowych” i ujęć narodowych kultur gospodarczych (kultur biznesu), ujawniające kulturowe uwarunkowania międzynarodowej działalności biznesowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Prowadzenie w razie konieczności.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak wymagań wstępnych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura przedmiotu - biblioteki i zasoby internetowe.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metody prowadzenia zajęć:

Wykład problemowy,

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

Prezentacja multimedialna z wybranych zagadnień.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 h

Praca własna studenta:

Czytanie wskazanej literatury - 40 h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. - 10 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN - 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU - 4


Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia kulturowego charakteru działalności gospodarczej i jej funkcjonowania w zróżnicowanym kulturowo świecie oraz w relacjach interkulturowych. Istotne jest uświadomienie studentom, że „kultura ma znaczenie” w międzynarodowych relacjach gospodarczych we współczesnym świecie, mimo procesów globalizacyjnych. Chociaż daje się zauważyć ujednolicanie się wzorów kultury w pewnym zakresie, różnice kulturowe nadal mają istotny wpływ na organizację

i prowadzenie międzynarodowej działalności biznesowej. Ujawniają się one pod postacią kulturowych czynników sprzyjających bądź utrudniających biznes międzynarodowy (relacje my – obcy, stereotypy narodowe, wzory gospodarowania, religia i obyczaj, stosunek do prawa itp.). Muszą być one uwzględniane przez zagraniczne podmioty gospodarcze, by ich działalność była efektywna ekonomicznie i społecznie.

Pełny opis:

Na problematykę przedmiotu składają się następujące zagadnienia:

Kulturowe zróżnicowanie świata. Konieczność poznania i uwzględniania odmienności kulturowych w działalności biznesowej. Przedstawienie kulturowych uwarunkowań biznesu międzynarodowego.

Kultura jako kategoria poznawczego opisu rzeczywistości ludzkiej.

Sprawozdawczo-krytyczny przegląd koncepcji kultury funkcjonujących w naukach humanistycznych i społecznych.

Tradycja jako „ukryty regulator” sposobu myślenia i działania ludzi.

Społeczne zróżnicowanie kultury. Kultura narodowa i jej odmiany (podziały).

Procesy kulturowe we współczesnym świecie. Homogenizacja, globalizacja kultury a glokalizacja. MacDonaldyzacja, konwergencja i dywergencja kulturowa.

Postrzeganie i poznawanie kultury obcej. Europocentryzm i etnocentryzm. Kulturowe standardy (wzory) osobowości a uprzedzenia i stereotypy etniczne (narodowe). Tolerancja a dyskryminacja.

Gospodarka jako zjawisko kulturowe (dziedzina kultury). Działalność gospodarcza jako proces kulturowy.

Model różnic kulturowych i jego zastosowanie w charakterystyce narodowych kultur gospodarczych (narodowych kultur biznesu).

Kultura organizacyjna. Typy kultur przedsiębiorstwa.

Literatura:

1. Małgorzata Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.

2. Richard R. Gesteland Różnice kulturowe a zachowanie w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

3. Geert Hofstede,nKultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

4. Przemysław Skulski (red.), Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego, Wydawnictwo, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2014.

5. Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych

w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

6. Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Francja, wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2006.

7. Radosław Zenderowski, Bartosz Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu.PL Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Student/studentka:

Zna i rozumie funkcjonowanie człowieka, w szczególności jako podmiotu konstytuującego organizacje i relacje biznesowe w środowisku międzynarodowym, a także działającego w tym środowisku K_W05

Zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zróżnicowanym kulturowo świecie, wykorzystującej wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla stosunków międzynarodowych K_W11

Zna i rozumie zasady funkcjonowania biznesu i jego otoczenia społeczno-kulturowego w stosunkach międzynarodowych pozostających w zainteresowaniu studiowanej specjalności gospodarka światowa. I biznes międzynarodowy K_W12

Potrafi opisywać, interpretować i oceniać zjawiska w stosunkach międzynarodowych w zakresie biznesu międzynarodowego i wskazać ich kulturowe determinanty K_U01

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych w biznesie międzynarodowym K_U02

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin testowy.

Prezentacja multimedialna wybranych zagadnień.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Student opanował wiedzę, niemal wyczerpującą treści kształcenia, potrafi zdefiniować pojęcia: kultury, tradycji i kultury gospodarczej (kultury biznesu). Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich bardziej sprzyjają, a które mniej biznesowi międzynarodowemu. Swobodnie operuje modelem różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.

dobry plus (+db; 4,5):

Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący treści kształcenia, z nieistotnymi niedostatkami, nie utrudniającymi mu trafnego posługiwania się właściwymi pojęciami: kultury, tradycji i kultury gospodarczej (kultury biznesu). Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich bardziej sprzyjają, a które mniej biznesowi międzynarodowemu. Swobodnie operuje modelem różnic kulturowych i stosuje

w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.

dobry (db; 4,0):

Student posiada szeroki zasób wiedzy, z niewielkimi lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalające umiejętności w posługiwaniu się odpowiednimi pojęciami: kultury, tradycji i kultury gospodarczej. Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę w miarę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich mogą utrudniać biznes międzynarodowy. Zadowalająco operuje modelem różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Student posiada wystarczającą wiedzę dla rozumienia podstawowych pojęć i zidentyfikowania kulturowych uwarunkowań działalności gospodarczej, ze wskazaniem, które z nich uważa za najważniejsze

dla prowadzenia międzynarodowej działalności gospodarczej. Zna model różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, na tyle, by określić ich podstawową specyfikę i otwartość

na odmienne narodowe kultury biznesu.

dostateczny (dst; 3,0):

Zakres i poziom wiedzy uzyskany przez studenta pozwala mu na wskazanie problemów i zagadnień przedstawianych w ramach treści kształcenia i ich mniej lub bardziej ogólną charakterystykę. Uzyskana wiedza pozwala mu na rozpoznanie kulturowych uwarunkowań działalności biznesowej. Zna model różnic kulturowych i posługuje się w stopniu, umożliwiającym charakterystykę narodowych kultur biznesu

i określenie otwartości wybranych z nich na odmienne narodowe kultury gospodarcze.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Student ma zasadnicze braki w wiedzy wymaganej przez program przedmiotu, uniemożliwiające mu osiągnięcie założonych dla nauczanego przedmiotu efektów kształcenia.

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych z tego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Grad
Prowadzący grup: Jan Grad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)