Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-PPS2ZKIR11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów Politologia - wykaz przedmiotów Politologia, studia stacj. II st. - przedmioty dla 4 sem., specj. zarządzanie zasobami ludzkimi |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Politologia - kierunek OGÓLNOAKADEMICKI |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 - Dostarczenie wiedzy na temat podstaw i uwarunkowań komunikacji interpersonalnej. C2 - Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych oraz właściwego podejścia do problemów w komunikacji interpersonalnej. C3 - Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy z zakresu komunikacji w poprawie jakości relacji interpersonalnych. C4 - Wykształcenie umiejętności prawidłowej autoprezentacji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: o mapodstawowąwiedzęospołeczeństwie,państwieiprawie; o potrafiwyszukiwaćinformacjewróżnychźródłachiopracowaniach; o ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; o rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały potrzebne do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK a) Zajęcia poprowadzone zostaną w formie warsztatów, ćwiczeń, dyskusji, analizy materiałów; |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności * Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 5 SUMA GODZIN 30 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 1 * Godziny lekcyjne, czyli 1 godz. oznacza 45 min. # Praca własna studenta – przykładowe formy aktywności: (1) przygotowanie do zajęć, (2) opracowanie wyników, (3) czytanie wskazanej literatury, (4) napisanie raportu z zajęć, (5) przygotowanie do kolokium |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
TK_01 - Pojęcie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. (P_W01; P_U01; P_K01) TK_02 - Aktywne słuchanie współrozmówcy. Uwrażliwianie się na interlokutora. (P_W02; P_U02; P_K02) TK_03 - Asertywność. Bezpiecznym stawianiem granic wobec innych ludzi. (P_W01; P_U02; P_K01) TK_04 - Efektywnego porozumiewanie się. (P_W05; P_WO4; P_U03; P_U01; P_K03) TK_05 - Porozumiewanie się bez przemocy. Empatia. (P_W02; P_U01; P_K02 TK_06 - Komunikacja interpersonalna, rodzaje, podział, definicje. (P_01; P_U02; P_01; P_K01; P_K03) |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Bocheńska-Włostowska Katarzyna, Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją. Impuls, Kraków 2009; 2. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Unus , Wrocław 1999; 3. Davis M., Fanning P., McKay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP, Gdańsk 2007; 4. Alan H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej. Zysk i S-ka, Warszawa 2004; 5. Jaskółka A., Mowa ciała. Wyd. JEDNOŚĆ, Kielce 2007; 6. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka. Antykwa, Kraków 2000; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Hamlin S., Jak mówić żeby nas słuchali. DW Rebis, Poznań 2008; 2. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. PWN, Warszawa 2008; 3. Sutton S. Jak mówić z pewnością siebie. Wyd. Feeria, Łódź 2008; 4. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Universitas, Kraków 2003; |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (EK) dla modułu i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów: WIEDZA: (P_W01) Zna podstawowe sposoby i formy porozumiewania się ludzi (K_W13; K_U16; K_K09). (P_W02) Zna podstawowe zasady poprawnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej (K_W13; K_U16; K_U10; K_K12). (P_W03) Zna różne metody rozwiązywania konfliktów (K_W13; K_W11;K_U08;K_K12). (P_W04) Wie jak w sposób asertywny komunikować się oraz wpływać na polepszanie kontaktów międzyludzkich (K_W13; K_U16; K_K09). (P_W05) Rozumie znaczenie emisji głosu w komunikacji (K_W13; K_U16; K_U10; K_K12). UMIEJĘTNOŚCI: (P_U01) Posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i porozumiewania się w sposób precyzyjny i spójny (K_W13; K_U16; K_K09). (P_U02) Posiada umiejętności negocjacji i rozwiązywania konfliktów (K_W13; K_W11;K_U08;K_K12). (P_U03) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne (K_W13; K_U16; K_K09). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: (P_K01) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie oraz rozwoju zawodowego i osobistego (K_W13; K_U16; K_K09). (P_K02) Ma świadomość okazywania szacunku wobec osób indywidualnie i zbiorowo, stosując zasady kultury w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (K_W03; K_U12; K_K12). (P_K03) Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role, potrafi komunikować się w różnych sytuacjach (K_W13; K_U10; K_U16; K_K12) (P_K04) Jest świadomy roli dobrej komunikacji międzyludzkiej we współczesnym świecie i miejscu pracy (K_W13; K_U16; K_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (formujące i podsumowujące) stopnia osiągnięcia EK a) ocena formująca prowadzona jest w trakcie zajęć przez wykładowcę i studentów. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się. b) ocena podsumowująca dokonywana jest pod koniec modułu i podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się. Metody oceny wykorzystywane w trakcie prowadzenia zajęć to: prezentacja i kolokwium Kryteria oceniania Ocena Efekty kształcenia 5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne 2,0 niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Wąsicka-Sroczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Tadeusz-Ciesielczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.