Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

E-government

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS2SEGR11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: E-government
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

POLITOLOGIA - kierunek OGÓLNOAKADEMICKI

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1 - Wyposażenie studenta w podstawowe pojęcia z zakresu e-government, e-administration, e-governance.

C2 - Nabycie przez studenta umiejętności posługiwania się aktami prawnymi związanymi z e-administracją w naszym państwie.

C3 - Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z e-usług w administracji publicznej na poziomie ogólnopolskim i regionalnym.

C4 - Nabycie przez studentów wiedzy na temat konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej.

C5 - Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu typów, wad i zalet oraz współczesnych zastosowań e-głosowań na świecie.

C6 - Wyposażenie studenta w wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dla demokracji, e-administracji takich jak: fake news, deep fakes.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

- ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie;

- potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

- ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym;

- rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Należy również skorzystać z bezpłatnego dostępu do bazy LEX OMEGA za pośrednictwem strony internetowej Biblioteki Uniwersyteckiej. Oprócz tego studenci otrzymują listę artykułów, które dostępne są w ogólnodostępnych bazach naukowych.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Case study, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Przedmiot ma 1 pkt ECTS i jest prowadzony w formie 15h ćwiczeń.


1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15h ćwiczeń.

2. Przygotowanie do zajęć - 8h.

2. Praca z aktami prawnymi - 2h.

Suma: 25h

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 1.

Pełny opis:

TK_01 - Pojęcie i istota e-administracji (P_W01, P_K01).

TK_02 - Pojęcia: e-administracja, e-government, e-governance i koncepcje ich rozróżnienia (P_W01, P_K02).

TK_03 - Funkcjonowanie sieci Internet i technologie informacyjno-komunikacje (ICT). Bezpieczeństwo od strony urzędu oraz obywateli (P_W01,

P_W02, P_U01, P_K02).

TK_04 - Podstawy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce (P_W02, P_U02).

TK_05 - E-administracja w Polsce, a poziom rozwoju e-usług w innych państwach UE (P_W03, P_U01, P_U02, P_K01).

TK_06 - Dostęp do informacji publicznej w Polsce (P_W02, P_W03, P_U01, P_K02).

TK_07 - E-demokracja i e-voting. Szanse i zagrożenia (P_K02).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Davles Ron (2015), eGovernment. Using technology to improve public services and democratic participation, https://ec.europa.eu/futurium/en/ system/files/ged/eprs_ida2015565890_en.pdf.

2) Michel Helene (2005), e-Administration, e-Government, e-Governance and the Learning City: A typology of Citizenship management using ICTs, The Electronic Journal of e-Government 3/4.

3) Oniszczu Dorota, Rafalski Marcin, E-administracja w Polsce - jak daleko do osiągnięcia poziomu UE (2017), Ekonomiczne Problemy Usług 1/2:385-396.

Literatura uzupełniająca:

1) Fleszer Dorota (2012), Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP, Roczniki Administracji i Prawa t. 12.

2) Gonciarski Wiesław, Mazurek Izabela (2014), E-administracja w Polsce – główne złożenia, stan aktualny i kierunki rozwoju, http://www.nsz.edu.pl/api /files/view/21867.pdf.

3) Musiał-Karg Magdalena (2011), Internetowe głosowanie w E-stonii na przykładzie wyborów w latach 2005-2009, Przegląd Politologiczny nr 3.

4) Skotnicki Krzysztof (2018), Instytucja i-votingu w wybranych krajach (2018), Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejm nr 1 (57).

Główne akty prawne:

1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).

2) Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1330)

3) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 10, poz. 68), zastępujące rozporządzenie z dnia 17 maja 2002 r.

Efekty uczenia się:

P_W01 - zna podstawowe pojęcia z zakresu e-government, e-administration, e-governance (K_W02, K_W03, K_W07, K_W12).

P_W02 - zna sposób funkcjonowania sieci Internet i wykorzystanie ICT w e-administracji (K_W07, K_W12).

P_W03 - zna ramy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce i jej aktualny poziom rozwoju (K_W07, K_W12, K_W14).

P_U01 - potrafi posługiwać się aktami prawnymi związanymi z funkcjonowaniem e-administracji w Polsce, w tym dotyczącymi dostępu do informacji publicznej (K_U02, K_U05, K_U07).

P_U02 - potrafi korzystać z e-usług dostępnych w Polsce (K_U05, K_U07, K_U12, K_U15).

P_K01 - jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy oraz jest zdolny do zarządzania zespołem ludzi (K_K02; K_K05).

P_K02 - potrafi przewidywać potencjalne skutki wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii, jak formułować swoje sądy na temat wynikających z tego szans i zagrożeń (K_K01, K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA - aktywność i obecność na zajęciach.

OCENA PODSUMOWUJĄCA - prezentacja dotycząca e-administracji oraz projekt zaliczeniowy dotyczący dostępu do informacji publicznej w Polsce.

KRYTERIA OCENIANIA:

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maciej Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)