Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jednolity Rynek Wewnętrzny i wspólna polityka handlowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS2EJRW11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jednolity Rynek Wewnętrzny i wspólna polityka handlowa
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Politologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C01 Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy oraz kompetencji i umiejętności w zakresie funkcjonowania na Jednolitym Rynku Wewnętrznym UE, zarówno pod kątem prowadzenia działalności gospodarczej, handlowej, finansowej jak i podjęcia pracy.

C02 Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania strefy euro, korzyści i kosztów z tym związanych dla obywateli i przedsiębiorstw.

C03 Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat przyczyn, skutków i działań naprawczych dotyczących bieżącego kryzysu finansowego 2008 +, niezbędnej do prawidłowego zarządzania państwem w sferze polityki gospodarczej.

C04 Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności wykorzystania programów i instrumentów finansowych UE służących realizacji wizji „innowacyjnej gospodarki europejskiej”.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

• Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie;

• Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

• Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym;

• Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka WNPiD

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Usystematyzowany wykład problemowy (konwersatoryjny,prelekcja, anegdota, analiza typu „case studies”, z użyciem multimediów – szczególnie filmy dokumentalne.

Skrócony opis:

1. Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej:

2. Swoboda przepływu towarów, usług, kapitału i siły roboczej jako fundament budowy JRW

3. Proces pogłębiania integracji ekonomicznej w Unii Europejskiej:

4. Znoszenie barier administracyjnych, technicznych i fiskalnych w procesie urzeczywistnienia JRW -

5. Zasady działania przedsiębiorstw na obszarze JRW:

6. Jednolity Rynek Wewnętrzny w latach 1992-2002

7. Koncepcja Unii Ekonomicznej i Monetarnej jako rozwinięcie i usprawnienie funkcjonowania JRW:

8. Priorytety rozwoju gospodarczego rozszerzonej Unii Europejskiej na lata 2007-2013

9. Analiza wybranych polityk wspólnotowych wspierających funkcjonowanie JRW państw UE

Pełny opis:

TK_01 Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: przedmiot, charakter, definicje, metody, stadia rozwojowe (stopnie integracji), zasada „spill-over” („rozlewanie się” integracji).

1a. Teoria unii celnej: efekt kreacji i przesunięcia handlu; subefekty: produkcyjny

i konsumpcyjny; efekt „korzyści skali” produkcji.

1.b. Teoria wspólnego rynku: potencjalne korzyści i koszty ekonomiczne

i społeczne związane z funkcjonowaniem tego stadium rozwojowego.

P_W01 P_U01 P_K01

TK_02 Swoboda przepływu towarów, usług, kapitału i siły roboczej jako fundament budowy JRW – teoretyczna analiza pojęć, praktyczne przejawy procesu. Istota polityki handlowej UE – cele, zasady, instrumenty, specyfika handlu opartego na wartościach P_W01; P_W02,. P_U02 P_K02

TK_03 Dyrektywa usługowa w UE – założenia, realizacja.

P_W02; P_K02 P_U01

TK_04 Znoszenie barier administracyjnych, technicznych i fiskalnych w procesie urzeczywistnienia JRW – szczegółowa analiza problemu.

a. bariery administracyjne: swoboda przepływu osób – Układy z Schengen (konwencja podstawowa i wykonawcza); uproszczenia w transgranicznym przepływie towarów;

b. bariery techniczne: system standardów europejskich (reguły produkcji i zbytu, znaczenie i rola instytucji CEN, CENELEC, ETSI; oznaczenia towarów EN-CE, certyfikaty ISO- seria 9000, system HACCP); harmonizacja techniczna wyrobów – dyrektywy tzw. „starego i nowego podejścia” („old and new aproach”); liberalizacja zasad systemu zamówień publicznych w UE;

c. bariery fiskalne: zagadnienie ujednolicenia systemów podatkowych (podatki pośrednie VAT, akcyza, podatki korporacyjne).

P_W01 P_U01 P_K01

TK_05 Proces pogłębiania integracji ekonomicznej w Unii Europejskiej: Traktaty Rzymskie – budowa unii celnej; zjawisko „eurosklerozy” w rozwoju gospodarczym WE w latach 70-tych; raporty: „Cost of Non-Europe Report” („Raport Cecchiniego”) oraz „Albert-Ball Report”; Biała Księga KE z 1985 roku – program „Europa 1992”; Jednolity Akt Europejski; Traktat o Unii Europejskiej – projekt Unii Ekonomicznej i Monetarnej jako rozwinięcie

i doskonalenie zasad JRW.

P_W01 P_U01 P_K01

TK_06 Zasady działanie przedsiębiorstw na obszarze JRW: pojecie „euroemarketingu”, zasady konkurencji – przykład sektora telekomunikacyjnego i energetycznego, zasady udzielania pomocy publicznej – raporty KE. P_W02 P_U01 P_K02

TK_07 Jednolity Rynek Wewnętrzny w latach 1993-2003 – efekty makroekonomiczne wdrażania koncepcji (10 lat JRW – „Raport Bolkensteina” ).

JRW w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Projekt budżetu Wspólnot po roku 2020. P_W01 P_U01 P_K01

TK_08 Regionalne dysproporcje na JRW – fundusze spójności ekonomiczno-społecznej i terytorialnej UE i ich znaczenie w korygowaniu różnic w rozwoju gospodarczym regionów i państw UE. P_W01 P_U01 P_K01

TK_09 Koncepcja Unii Ekonomicznej i Monetarnej jako rozwinięcie i usprawnienie funkcjonowania JRW: etapy budowy, kryteria konwergencji z Maastricht, korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania euro, współczesne problemy integracji ekonomicznej i walutowej w UE P_W01 P_U01 P_K01

TK_10 Aktualne problemy w funkcjonowania rynku wspólnotowego – tzw. „Raport Sapira” i „Raport Montiego”

P_W01 P_U01 P_U02 P_K01

TK_11 Priorytety rozwoju gospodarczego i finansowego Unii Europejskiej na lata 2007-2013 oraz 2014- 2020.

- realizacja założeń pierwotnej i odnowionej „Strategii Lizbońskiej”;

- strategia „Europa 2020”;

- priorytety w budowie innowacyjnego jednolitego rynku : Akt o jednolitym rynku; Europejska agenda cyfrowa

- spójność ekonomiczno-społeczna UE na potrzeby wzrostu i zatrudnienia a wzrost nakładów na B+R – analiza zależności;

P_W01 P_U01 P_K01

TK_12 Kryzys gospodarczy i finansowy w Europie ( strefie euro) „2008 +”. Grupa PIIGS – szczegółowa analiza problemu.

P_W01 P_U01 P_U02 P_K01

Literatura:

Podstawowa

1. J. Barcz, E. Kawecka - Wyrzykowska, K. Michałowska - Gorywoda, Integracja europejska, Warszawa 2007 rok;

2. E. Latoszek, Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, Warszawa 2007 rok;

3. Unia Europejska, Tom 1, red. nauk. E. Kawecka - Wyrzykowska, E. Synowiec, Warszawa 2004 rok;

4. J. Kundera, Jednolity Rynek Europejski, Kraków 2003 rok;

Uzupełniająca

1. Z. Puślecki, System środków kontroli handlowej Unii Europejskiej

w warunkach globalizacji, Poznań 2001 rok;

2. Z. Puślecki, Strategia wzrostu konkurencyjności Unii Europejskiej

w warunkach rozszerzania w 2004 roku i globalizacji, [w:] Rozwój regionalny

i globalny we współczesnej gospodarce światowej, red. nauk. J. Rymarczyk,

W. Michalczyk, tom 2, Wrocław 2004 rok;

3. Z. Puślecki, Polska a realizacja Strategii Lizbońskiej Unii Europejskiej

w warunkach globalizacji, Biuletyn Fundacji dla Humanistyki Humaniora,

nr 16, 2004 rok;

4. Ekonomiczne aspekty integracji ekonomicznej, red. nauk. J. D. Hansen, Kraków 2003 rok;

5. M. Komor, Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku, Warszawa 2000 rok;

Efekty uczenia się:

P_W01 Prezentuje się stan gospodarki europejskiej, główne wyzwania rozwojowe przed nią stojące, rozpoznając główne szanse i zagrożenia związane z funkcjonowaniem „ strefy euro” w UE.

K_W02, K_W03

P_W02 Objaśnia się zasady podejmowania pracy, kształcenia, prowadzenia przedsiębiorstw na obszarze JRW UE, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekt innowacyjności.

K_W11,

P_U01 Student pojmuje istotę i specyfikę funkcjonowania podmiotów gospodarczych na tzw. eurorynku, umie interpretować i oceniać główne kierunki rozwoju społeczno – gospodarczego i finansowego w Unii Europejskiej, posiadając przy tym zdolność interpretowania współczesnych uwarunkowań biznesowych w Europie, niezbędnych do prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy w skali europejskiej.

K_U07,

P_U02 Student potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu, rozwija kreatywne myślenie, dokonując własnych ocen i prognoz, znając zalety i wady rozwiązań gospodarczych wdrażanych w UE.

K_U05, K_U06,

P_K01  Przedmiot pozwala wzmóc aktywność zawodową studenta poprzez prezentacje zasad podejmowania aktywności gospodarczej w Europie, pobudza ducha kreatywnego myślenia i działania u studenta w oparciu o szanse rozwoju zawodowego jakie daje Jednolity Rynek Wewnętrzny.

K_K07, K_K08

P_K02 Student – dzięki wykładowi konwersatoryjnemu, opartemu na polemice - zdobywa zdolność precyzyjnego i przejrzystego formułowania swych myśli i poglądów oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w sferze działalności gospodarczej w Polsce i w Europie.

K_K10

Metody i kryteria oceniania:

metoda podsumowująca: Esej

KRYTERIA OCENIANIA:

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)