Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia reklamy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-DPS2RPSR11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia reklamy
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy na temat mechanizmów psychologicznych leżących u podstaw tworzenia i odbioru przekazów reklamowych

- wykształcenie umiejętności tworzenia skutecznych przekazów reklamowych

- wykształcenie umiejętności krytycznej oceny przekazów reklamowcyh

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały dostępne w bibliotece WNPiD

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład konwersatoryjny, analiza przekazów audiowizualnych

Pełny opis:

TK_01. Reklama jako komunikowanie perswazyjne (nadawca, odbiorca, komunikat oraz kontekst w przekazie reklamowym)

TK_02. Podstawowe mechanizmy psychologiczne reklamy (warunkowanie klasyczne oraz instrumentalne, efekt czystej ekspozycji, przekaz podprogowy)

TK_03. Psychologiczne podejście do badania konsumenta

TK_04. Procesy poznawcze w reklamie cz. I. (pojęcie, uwagi, podstawowe właściwości uwagi a odbiór reklamy)

TK_05. Procesy poznawcze w reklamie cz. II (spostrzeganie, złudzenia optyczne)

TK_06. Procesy poznawcze w reklamie cz. III (rodzaje pamięci, zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie a odbiór reklamy)

TK_07. Rola pamięci utajonej w odbiorze reklamy

TK_08. Procesy emocjonalne i motywacyjne w reklamie

TK_09. Proces decyzyjny oraz rola reklamy w procesie decyzyjnym konsumenta

Literatura:

Literatura podstawowa

Doliński D. (2003), Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk: GWP

Falkowski A. (2009), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca:

Heath R. (2013), Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, Gdańsk: GWP.

Kozłowska A. (2011), Reklama. Techniki perswazyjne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Stasiuk K., Maison D. (2013), Psychologia konsumenta, Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

P_W01 Zna podstawowe mechanizmy psychologiczne, na których opiera się przekaz reklamowy

P_W02 Potrafi opisać, w jaki sposób powinno budować się skuteczne przekazy reklamowe

P_U01 Potrafi ocenić przekazy reklamowe pod kątem wykorzystania zasad psychologicznych determinujacych ich skuteczność

P-U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii do budowy skutecznych przekazów reklamowych

P_K01 Posiada kompetencje potrzebne do udziału w dyskusji na temat przekazów reklamowych i skutków ich oddzialywania na odbiorcę

P_K02 Posiada kompetencję do pracy w zespole przy konstrukcji i ocenie przekazów reklamowych

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny - pytania problemowe połączone z krytyczną analizą reklamy według wskazanych wytycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Pająk-Patkowska
Prowadzący grup: Beata Pająk-Patkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Pająk-Patkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Pająk-Patkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)