Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia małżeństwa i rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-PXL3OPMR11
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia małżeństwa i rodziny
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z wychowaniem do życia w rodzinie

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

a. uzyskanie podstawowej wiedzy na temat: celu, funkcji, jakości i trwałości małżeństwa i rodziny;

b. zrozumienie głównych etapów i podstawowych mechanizmów rozwoju małżeństwa i rodziny;

c. zdobycie umiejętności diagnozy jakości związku małżeńskiego i rodziny

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Tak, częściowo.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość podstaw psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów): 45

W tym e-learning: 15

Czytanie wskazanej literatury: 10

Przygotowanie do zaliczenia: 10

SUMA GODZIN: 65

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA: 2


Skrócony opis:

Psychologia małżeństwa i rodziny to subdyscyplina psychologii, która zajmuje się psychologicznymi uwarunkowaniami powstawania, rozwoju życia małżeńskiego i rodzinnego.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie miejsca i roli małżeństwa i rodziny w życiu człowieka. W szczególny sposób podejmowane są tu wątki gotowości do życia małżeńskiego i rodzinnego, mechanizmy i procesy psychiczne odpowiadające za prawidłowe relacje wewnątrz i na zewnątrz rodziny, etapy rozwoju małżeństwa i rodziny; znaczenie bliskości, intymności i seksualności dla prawidłowego funkcjonowania małżeństwa i rodziny, a także zachowanie prawidłowych relacji ze środowiskiem społecznym dalszym i bliższym. W ramach tegoż przedmiotu ukazane będą specyficzne relacje w związkach małżeńskich i nieformalnych, rodzinach tradycyjnych i rekonstruowanych, naturalnych, adopcyjnych i zastępczych.

Literatura:

Ostoja-Zawadzka, K. (1999). Cykl życia rodzinnego. W B. de Barbaro (Red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (ss. 18–30). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Plopa, M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie: metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Stelmaszuk, Z. W. (1999). Nowe spojrzenie na rodzinę. W Z. W. Stelmaszuk (Red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów (ss. 163–185). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wojciszke, B. (1998). Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

Posługuje się refleksyjnie różnymi koncepcjami małżeństwa i rodziny

Rozumie prawidłowości rozwoju małżeństwa i rodziny.

Potrafi opisać czynniki ryzyka i czynniki sprzyjające rozwojowi małżeństwa i rodziny.

Umie określić fazę rozwoju małżeństwa i rodziny oraz potrafi zdiagnozować ich jakość.

Integruje wiedzę o faktach rozwojowych małżeństwa i rodziny w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w cyklu życia.

Metody i kryteria oceniania:

Quizy na platformie elearningowej. Egzamin pisemny.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Gąsiorek
Prowadzący grup: Przemysław Gąsiorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)