Psychologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-PXL3OPMR11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Kierunek: Pedagogika Specjalność: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z wychowaniem do życia w rodzinie |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a. uzyskanie podstawowej wiedzy na temat: celu, funkcji, jakości i trwałości małżeństwa i rodziny; b. zrozumienie głównych etapów i podstawowych mechanizmów rozwoju małżeństwa i rodziny; c. zdobycie umiejętności diagnozy jakości związku małżeńskiego i rodziny |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Tak, częściowo. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstaw psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów): 45 W tym e-learning: 15 Czytanie wskazanej literatury: 10 Przygotowanie do zaliczenia: 10 SUMA GODZIN: 65 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA: 2 |
Skrócony opis: |
Psychologia małżeństwa i rodziny to subdyscyplina psychologii, która zajmuje się psychologicznymi uwarunkowaniami powstawania, rozwoju życia małżeńskiego i rodzinnego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie miejsca i roli małżeństwa i rodziny w życiu człowieka. W szczególny sposób podejmowane są tu wątki gotowości do życia małżeńskiego i rodzinnego, mechanizmy i procesy psychiczne odpowiadające za prawidłowe relacje wewnątrz i na zewnątrz rodziny, etapy rozwoju małżeństwa i rodziny; znaczenie bliskości, intymności i seksualności dla prawidłowego funkcjonowania małżeństwa i rodziny, a także zachowanie prawidłowych relacji ze środowiskiem społecznym dalszym i bliższym. W ramach tegoż przedmiotu ukazane będą specyficzne relacje w związkach małżeńskich i nieformalnych, rodzinach tradycyjnych i rekonstruowanych, naturalnych, adopcyjnych i zastępczych. |
Literatura: |
Ostoja-Zawadzka, K. (1999). Cykl życia rodzinnego. W B. de Barbaro (Red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (ss. 18–30). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Plopa, M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie: metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Stelmaszuk, Z. W. (1999). Nowe spojrzenie na rodzinę. W Z. W. Stelmaszuk (Red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów (ss. 163–185). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Wojciszke, B. (1998). Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Posługuje się refleksyjnie różnymi koncepcjami małżeństwa i rodziny Rozumie prawidłowości rozwoju małżeństwa i rodziny. Potrafi opisać czynniki ryzyka i czynniki sprzyjające rozwojowi małżeństwa i rodziny. Umie określić fazę rozwoju małżeństwa i rodziny oraz potrafi zdiagnozować ich jakość. Integruje wiedzę o faktach rozwojowych małżeństwa i rodziny w całościowy obraz funkcjonowania człowieka w cyklu życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Quizy na platformie elearningowej. Egzamin pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Gąsiorek | |
Prowadzący grup: | Przemysław Gąsiorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.