Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe tendencje w podkulturze więziennej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-PSM3RNTP11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe tendencje w podkulturze więziennej
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Pedagogika: pedagogika resocjalizacyjna i penitencjarna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

• Wyjaśnienie pojęcia podkultury więziennej.

• Scharakteryzowanie struktury i organizacji nieformalnej więźniów.

• Omówienie motywów powstawania grup nieformalnych więźniów.

• Wskazanie norm kodeksu postępowania.

• Omówienie systemu komunikacji więźniów oraz symboliki tatuażu.

• Scharakteryzowanie funkcjonowania grup podkulturowych więźniów.

• Omówienie tendencji zmian podkulturowych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Rozwiązywanie zadań (analiza schematu)

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 h

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, 5

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15

SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2


Literatura:

• Krukowski A., Socjologia zakładu karnego (Podstawowe zagadnienia), [w:]Problemy współczesnej penitencjarystyki w Polsce tom I, (red.) B. Hołyst, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1984

• Nawój J., Przemoc wewnątrzwięzienna w niektórych typach zakładów karnych, [w:] Więziennictwo nowe wyzwania, (red.) B. Hołyst, W. Ambrozik, P. Stępniak, Wydawnictwo Foliał Warszawa-Poznań-Kalisz 2001

• Pich S., Aktualne zjawisko tworzenia się nowych grup nieformalnych w zakładach typu półotwartego, [w:] Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, (red.) B. Skafiriak, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007

• Pich S., Przeludnienie oraz zmiany w populacji osadzonych a nowe zagrożenia przestępczością w czasie izolacji penitencjarnej, [w:] Adekwatność polskiego systemu penitencjarnego i resocjalizacyjnego do współczesnych rozmiarów i rodzajów przestępczości, (red.) B. Urban, Wydawnictwo GWSP w Mysłowicach, Mysłowice 2007

• Przybyliński S., Podkultura więzienna-wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2005

• Szaszkiewicz M., Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 1997

• Żywucka-Kozłowska E., Podkultura więzienna, Wydawnictwo PrintGroup, Szczecin 2007

Efekty uczenia się:

Potrafi przedstawić pojęcie podkultury więziennej według różnych autorów.

Omawia strukturę oraz organizację nieformalna więźniów.

Wymienia i wyjaśnia motywy powstawania grup podkulturowych wśród więźniów.

Przedstawia i omawia normy kodeksu postępowania członków podkultury więziennej.

Wymienia i omawia sposoby komunikowania się więźniów.

Przedstawia i charakteryzuje funkcjonowanie grup podkulturowych wskazując ich symbolikę tatuażu.

Wskazuje zmiany zachodzące w podkulturze więziennej.

Metody i kryteria oceniania:

analiza schematu,

wypracowanie w języku podkulturowym ,

test

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Pich
Prowadzący grup: Sebastian Pich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Pich
Prowadzący grup: Sebastian Pich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Pich
Prowadzący grup: Sebastian Pich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)