Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do nauk teologicznych - z elementami metodologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DDS01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do nauk teologicznych - z elementami metodologii
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cel (cele) modułu kształcenia

a) poznanie desygnatów nazwy teologia

b) rozszerzenie podstawowej terminologii teologicznej

c) scharakteryzowanie różnych rodzajów teologii z ich osadzeniem kulturowym

d) zrozumienie potrzeby poznania historycznego rozwoju doktryny Kościoła rzymskokatolickiego

e) wykształcenie zdolność rozróżniania metod badań naukowych w teologii

f) wyrobienie umiejętności do rozwoju własnego rozwoju w poznawaniu teologii

g) zmotywowanie do rozwijania całościowego widzenia teologii mimo specjalizacji w naukach teologicznych.

h) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Pełny opis:

od 2016/2017:

zakres nazwy teologia, nauki teologiczne

teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda

teologia patrystyczna, główne idee, metoda

teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda

teologia średniowiecza

załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna,

teologia doświadczenia, mistyczna, główne idee, metoda

teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda

odnowa teologiczna XX wieku – wielość metod

teologia współczesna, pluralizm metodologiczny

główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka

metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna

metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna,

skala «kwalifikacji» teologicznych

zasady analizy dokumentów UNK

do roku 2015/16:

Wykłady:

TK_01 zakres nazwy teologia, nauki teologiczne

TK_02 teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda

TK_03 teologia patrystyczna, główne idee, metoda

TK_04 teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda

TK_05 teologia średniowiecza

TK_06 załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna,

TK_07 teologia mistyczna, główne idee, metoda

TK_08 teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda

TK_09 odnowa teologiczna xx wieku – wielość metod

TK_10 teologia współczesna, pluralizm metodologiczny

Ćwiczenia:

TK_11 główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka

TK_12 metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna

TK_13 metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna,

TK_14 skala «kwalifikacji» teologicznych

TK_15 zasady analizy dokumentów UNK

Literatura:

Zalecana literatura od 2019/20:

a) podstawowa

‒ Robert M. Rynkowski, Każdy jest teologiem. Nieakademicki wstęp do teologii, Kraków, WAM 2012.

‒ Jerzy Szymik, Teologia w krainie pepsi-coli. Od teologii-nauki do teologii-mądrości, Warszawa, Biblioteka „Więzi” 1999.

‒ Jerzy Szymik, Kocham teologię, dlaczego?, Katowice, Księgarnia św. Jacka, 1998.

‒ Ghislain Lafont, Spacer po teologii, tłum. Katarzyna Dybeł, Kraków, WAM 2008.

‒ Pierre Patrick Verbraken, Narodziny i wzrost Kościoła; od czasów apostolskich do VIII w., tłum. Katarzyna Dembińska, Katowice, Księgarnia sw. Jacka, 1988.

‒ Marek Robak, Katarzyna Sitkowska, Henryk Seweryniak, Kultura. Media. Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock, PIW 2013, s.11–135.

‒ Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012.

‒ Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne.

‒ Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html

‒ Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html

b) uzupełniająca

‒ Historia teologii, red, Giulio d'Onofrio, Basil Studer, t. 1: Epoka patrystyczna, t. 2: Epoka średniowieczna, t. 3: Epoka odrodzenia, t. 4: Epoka nowożytna, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010.

‒ Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990.

‒ Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków, Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2006.

‒ Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków, WAM 1995.

‒ Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, KUL 1992.

‒ Ian G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Kraków, Znak 1984; wersja angielska [online], [dostęp 29.03.2010], dostępne w WWW, http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=2238.

Zalecana literatura do 2018/19

Historia teologii. tom 1 Epoka patrystyczna, tom 2 Epoka średniowieczna, tom 3 Epoka odrodzenia tom, 4 Epoka nowożytna, Red, Giulio d'Onofrio, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010.

Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990.

Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012.

Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne.

Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków 2006.

Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków 1995.

Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.

Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html

Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

objaśnia zakres pojęcia teologia i nauki teologiczne

zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię teologiczną

rozróżnia rodzaje uprawianej teologii w zależności od kontekstu kulturowego

opisuje na podstawie tekstów źródłowych różne ujęcia teologii na przestrzeni wieków

ocenia i weryfikuje różne metody teologiczne

jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających pogłębieniu wiedzy i metodologii teologicznej

Metody i kryteria oceniania:

od 2019/2020:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

od 2016/17:

Kryteria oceniania

w semestrze zimowym

ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów,

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

do 2015/16

wykłady: - kolokwium zaliczeniowe

ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów,

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Grzeszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Grzeszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Rossa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)