Wstęp do nauk teologicznych - z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do nauk teologicznych - z elementami metodologii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia a) poznanie desygnatów nazwy teologia b) rozszerzenie podstawowej terminologii teologicznej c) scharakteryzowanie różnych rodzajów teologii z ich osadzeniem kulturowym d) zrozumienie potrzeby poznania historycznego rozwoju doktryny Kościoła rzymskokatolickiego e) wykształcenie zdolność rozróżniania metod badań naukowych w teologii f) wyrobienie umiejętności do rozwoju własnego rozwoju w poznawaniu teologii g) zmotywowanie do rozwijania całościowego widzenia teologii mimo specjalizacji w naukach teologicznych. h) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Pełny opis: |
od 2016/2017: zakres nazwy teologia, nauki teologiczne teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda teologia patrystyczna, główne idee, metoda teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda teologia średniowiecza załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna, teologia doświadczenia, mistyczna, główne idee, metoda teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda odnowa teologiczna XX wieku – wielość metod teologia współczesna, pluralizm metodologiczny główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna, skala «kwalifikacji» teologicznych zasady analizy dokumentów UNK do roku 2015/16: Wykłady: TK_01 zakres nazwy teologia, nauki teologiczne TK_02 teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda TK_03 teologia patrystyczna, główne idee, metoda TK_04 teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda TK_05 teologia średniowiecza TK_06 załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna, TK_07 teologia mistyczna, główne idee, metoda TK_08 teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda TK_09 odnowa teologiczna xx wieku – wielość metod TK_10 teologia współczesna, pluralizm metodologiczny Ćwiczenia: TK_11 główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka TK_12 metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna TK_13 metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna, TK_14 skala «kwalifikacji» teologicznych TK_15 zasady analizy dokumentów UNK |
Literatura: |
Zalecana literatura od 2019/20: a) podstawowa ‒ Robert M. Rynkowski, Każdy jest teologiem. Nieakademicki wstęp do teologii, Kraków, WAM 2012. ‒ Jerzy Szymik, Teologia w krainie pepsi-coli. Od teologii-nauki do teologii-mądrości, Warszawa, Biblioteka „Więzi” 1999. ‒ Jerzy Szymik, Kocham teologię, dlaczego?, Katowice, Księgarnia św. Jacka, 1998. ‒ Ghislain Lafont, Spacer po teologii, tłum. Katarzyna Dybeł, Kraków, WAM 2008. ‒ Pierre Patrick Verbraken, Narodziny i wzrost Kościoła; od czasów apostolskich do VIII w., tłum. Katarzyna Dembińska, Katowice, Księgarnia sw. Jacka, 1988. ‒ Marek Robak, Katarzyna Sitkowska, Henryk Seweryniak, Kultura. Media. Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock, PIW 2013, s.11–135. ‒ Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012. ‒ Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne. ‒ Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html ‒ Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html b) uzupełniająca ‒ Historia teologii, red, Giulio d'Onofrio, Basil Studer, t. 1: Epoka patrystyczna, t. 2: Epoka średniowieczna, t. 3: Epoka odrodzenia, t. 4: Epoka nowożytna, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010. ‒ Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990. ‒ Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków, Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2006. ‒ Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków, WAM 1995. ‒ Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, KUL 1992. ‒ Ian G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Kraków, Znak 1984; wersja angielska [online], [dostęp 29.03.2010], dostępne w WWW, http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=2238. Zalecana literatura do 2018/19 Historia teologii. tom 1 Epoka patrystyczna, tom 2 Epoka średniowieczna, tom 3 Epoka odrodzenia tom, 4 Epoka nowożytna, Red, Giulio d'Onofrio, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010. Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990. Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012. Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne. Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków 2006. Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków 1995. Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992. Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: objaśnia zakres pojęcia teologia i nauki teologiczne zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię teologiczną rozróżnia rodzaje uprawianej teologii w zależności od kontekstu kulturowego opisuje na podstawie tekstów źródłowych różne ujęcia teologii na przestrzeni wieków ocenia i weryfikuje różne metody teologiczne jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających pogłębieniu wiedzy i metodologii teologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2019/2020: Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu od 2016/17: Kryteria oceniania w semestrze zimowym ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów, 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2015/16 wykłady: - kolokwium zaliczeniowe ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów, 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Rossa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.