Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie pracy z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-SPD-3WN-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie pracy z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika / Specjalności: Edukacja elementarna i język angielski, Edukacja elementarna i język niemiecki, Wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, Edukacja elementarna i wychowanie fizyczne, Edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Nabycie wiedzy dotyczącej podstawowych informacji z zakresu organizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Poznanie charakterystyki funkcjonowania dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie ich mocnych stron i pojawiających się trudności oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zaleceń metodycznych w pracy edukacyjnej;

Zapoznanie z metodami i technikami w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

NIE, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie dotyczy.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącego (w r. a. 2020/21 na MS Teams / drogą mailową).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 5

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5

Przygotowanie projektu [przygotowanie referatów, charakterystyk dotyczących procesów rozwojowych uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, projektów działań dydaktycznych i wychowawczych itp.] 5

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5


SUMA GODZIN 60

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2


Skrócony opis:

Student/ka zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Bogdanowicz, M. (2002). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk (wybrane fragmenty).

Franczyk, A., Krajewska K. (2005). Skarbiec nauczyciela terapeuty, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków (wybrane fragmenty).

Głodkowska J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa (wybrane fragmenty).

Krauze-Sikorska H., Śmietańska J., Jaskulska S., Czech-Włodarczyk C., Marciniak M. (2020). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole [w:] Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (red.) H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 245-264.

Krauze-Sikorska H. (2011). Indywidualizacja w kształceniu – wyzwanie dla współczesnej szkoły [w:] Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Nowe perspektywy – nowe wyzwania (red). H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, (wyd. II, rozszerzone). Wydawnictwo Naukowe WSPIA, Poznań, s. 55-73.

Krauze-Sikorska H. (2011). Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jej implikacje dla ich rozwoju [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (red.) H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 479-534 (rozdz. 16).

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12848/3/Dziecko%20w%20szkolnej%20rzeczywistosci.pdf

Literatura w roku akademickim 2020/21 zostanie udostępniona przez prowadzącego MS Teams i/lub drogą mailową.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wspomagania, wspierania dzieci z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz organizacji pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach.

Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie ich mocnych stron i pojawiających się trudności oraz adekwatnie zastosować zalecenia metodyczne.

Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody i techniki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Kasprzak, Hanna Krauze-Sikorska
Prowadzący grup: Hanna Krauze-Sikorska, Mateusz Leszkowicz, Paulina Ratajczak, Sonia Wawrzyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)