Strategie pracy z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-SPD-3WN-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie pracy z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika / Specjalności: Edukacja elementarna i język angielski, Edukacja elementarna i język niemiecki, Wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, Edukacja elementarna i wychowanie fizyczne, Edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Nabycie wiedzy dotyczącej podstawowych informacji z zakresu organizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Poznanie charakterystyki funkcjonowania dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie ich mocnych stron i pojawiających się trudności oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zaleceń metodycznych w pracy edukacyjnej; Zapoznanie z metodami i technikami w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | NIE, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie dotyczy. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącego (w r. a. 2020/21 na MS Teams / drogą mailową). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 5 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 Przygotowanie projektu [przygotowanie referatów, charakterystyk dotyczących procesów rozwojowych uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, projektów działań dydaktycznych i wychowawczych itp.] 5 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
Student/ka zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. |
Literatura: |
Bogdanowicz, M. (2002). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk (wybrane fragmenty). Franczyk, A., Krajewska K. (2005). Skarbiec nauczyciela terapeuty, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków (wybrane fragmenty). Głodkowska J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa (wybrane fragmenty). Krauze-Sikorska H., Śmietańska J., Jaskulska S., Czech-Włodarczyk C., Marciniak M. (2020). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole [w:] Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (red.) H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 245-264. Krauze-Sikorska H. (2011). Indywidualizacja w kształceniu – wyzwanie dla współczesnej szkoły [w:] Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Nowe perspektywy – nowe wyzwania (red). H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, (wyd. II, rozszerzone). Wydawnictwo Naukowe WSPIA, Poznań, s. 55-73. Krauze-Sikorska H. (2011). Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jej implikacje dla ich rozwoju [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (red.) H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 479-534 (rozdz. 16). https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12848/3/Dziecko%20w%20szkolnej%20rzeczywistosci.pdf Literatura w roku akademickim 2020/21 zostanie udostępniona przez prowadzącego MS Teams i/lub drogą mailową. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wspomagania, wspierania dzieci z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz organizacji pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach. Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie ich mocnych stron i pojawiających się trudności oraz adekwatnie zastosować zalecenia metodyczne. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody i techniki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Kasprzak, Hanna Krauze-Sikorska | |
Prowadzący grup: | Hanna Krauze-Sikorska, Mateusz Leszkowicz, Paulina Ratajczak, Sonia Wawrzyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.