German as a foreign language (exam)
General data
Course ID: | 09-oPNJN3-ZLE36 |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | German as a foreign language (exam) |
Name in Polish: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | German |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Rozwinięcie umiejętności poprawnego (także pod względem gramatycznym) pisania i wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla tematów realizowanych w trzecim semestrze słownictwa; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki opracowywanych na zajęciach tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach / w parach Pisanie streszczeń z komentarzem do tekstów przeczytanych na głos przez wykładowcę Referat |
Short description: |
(in Polish) moduł składa się z 3 zajęć: gramatyki praktycznej i 2 zajęć poświęconych kręgom tematycznym, student rejestruje się na każdy komponent modułu w USOS; końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów następuje po semestrze w ramach egzaminu pisemnego |
Full description: |
(in Polish) zakres tematyczny związany z rodziną, miejscem zamieszkania oraz czasem wolnym*** zakres tematyczny związany z zakupami, żywieniem i spożywaniem posiłków, zdrowiem i jego ochroną oraz z modą i wyglądem*** bardziej zaawansowane i kompleksowe reguły gramatyki niemieckiej ***treści te realizowane są w oparciu o teksty dłuższe i bardziej skomplikowane pod względem leksykalnym i/lub gramatycznym niż w pierwszym i drugim semestrze; teksty te pochodzą z programu PNJN przeznaczonego dla grup zaawansowanych (I roku filologii germańskiej) |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Materiały zestawione w skrypcie dla II roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, ćwiczenia, itp., uzupełnione o dodatkowe materiały udostępnione przez prowadzącego/ącą, w tym teksty wybrane z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć ‒ Opcjonalnie: tekst literacki jako lektura do samodzielnego opracowania Gramatyka (wybór, także wydania późniejsze): Bęza, St. (1996) Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa: PWN. Bęza, St. (bez daty wydania, wydanie pierwsze) Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, Warszawa: PWN Wydawnictwo Szkolne Sp. z o.o. sp. k. Buscha A./Friedrich J., Deutsches Übungsbuch, Berlin u.a.: Langenscheidt. Dreyer, H./Schmitt, R. (2009) Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Ismaning: Hueber. Hall, K./ Scheiner, B. (2001) Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Ismaning: Verlag für Deutsch. Helbig, G./Buscha, J. (2020) Übungsgrammatik Deutsch, Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2012) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań: Wagros. Mikołajczyk, B./Theobald, P. (2003) Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja, Poznań: Wagros. |
Learning outcomes: |
(in Polish) student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze Potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych ustnych i pisemnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w trzecim semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań (na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w trzecim semestrze) Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy wykonywaniu wspólnych zadań oraz omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w trzecim semestrze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny (test gramatyczny) Kolokwium ustne Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań) Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań Referat Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz) Dyskusja Współpraca w grupie / w parach Samodzielna wypowiedź ustna Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa Uwaga I: prowadzący w zależności od typu zajęć oceniają na: testy gramatyczne (z poszczególnych zagadnień gramatycznych omawianych podczas kursu), testy leksykalne i tłumaczenie zdań (dotyczące obowiązujących tematów), streszczenia tekstów z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar), wypowiedzi ustne; po semestrze zimowym ma formę pisemnego testu gramatycznego obejmującego materiał zrealizowany na zajęciach w semestrze zimowym; treści sprawdzane są bardziej kompleksowo niż w wersji zaliczeniowej Uwaga II: pisanie streszczenia (Inhaltsangabe) z komentarzem do tekstu, umiejętność tłumaczenia zdań oraz wypowiadania się są sprawdzane podsumowująco po semestrze letnim podczas egzaminu pisemnego i ustnego Ocena wypowiedzi ustnej / referatu • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach (w semestrze zimowym podane kryteria mają charakter orientacyjny) • Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6 • Punkty za gramatykę: 8 • Punkty za wyrażanie się: 8 • Punkty za ortografię: 2 • Spójność: 4 • Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4 • Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3 • Maksymalna liczba punktów: 35 Ilość słów: 200-250 • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (32-35p.) • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% (30-31,5p.) • dobry (db; 4,0): 77-84% (27-29,5p.) • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% (24-26,5p.) • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% (21-23,5p.) • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,5p.) Ocena tłumaczeń i testów leksykalnych (zaliczenie), ocena gramatyki (zaliczenie i egzamin) • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% • dobry (db; 4,0): 77-84% • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
examination
|
|
Coordinators: | Violetta Frankowska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
examination - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
examination
|
|
Coordinators: | Piotr Jankowiak, Dawid Łuczak, Łukasz Piątkowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
examination - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
examination
|
|
Coordinators: | Marta Wimmer | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
examination - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.