Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oPNJN3-ZLE36 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej | ||
Grupy: |
filologia germańska, studia niestacjonarne licencjackie, semestr 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego (także pod względem gramatycznym) pisania i wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla tematów realizowanych w trzecim semestrze słownictwa; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki opracowywanych na zajęciach tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1 |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach / w parach Pisanie streszczeń z komentarzem do tekstów przeczytanych na głos przez wykładowcę Referat |
||
Skrócony opis: |
moduł składa się z 3 zajęć: gramatyki praktycznej i 2 zajęć poświęconych kręgom tematycznym, student rejestruje się na każdy komponent modułu w USOS; końcowe sprawdzenie osiągniętych efektów następuje po semestrze w ramach egzaminu pisemnego |
||
Pełny opis: |
zakres tematyczny związany z rodziną, miejscem zamieszkania oraz czasem wolnym*** zakres tematyczny związany z zakupami, żywieniem i spożywaniem posiłków, zdrowiem i jego ochroną oraz z modą i wyglądem*** bardziej zaawansowane i kompleksowe reguły gramatyki niemieckiej ***treści te realizowane są w oparciu o teksty dłuższe i bardziej skomplikowane pod względem leksykalnym i/lub gramatycznym niż w pierwszym i drugim semestrze; teksty te pochodzą z programu PNJN przeznaczonego dla grup zaawansowanych (I roku filologii germańskiej) |
||
Literatura: |
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku (grup zaawansowanych) dla danego zakresu tematycznego: teksty, słuchowiska, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, uzupełnione o własne materiały prowadzącego. Skrypt obejmuje m.in. materiały z: Bahlmann, C. et al.: „Unterwegs. Lehrwerk für die Mittelstufe Deutsch als Fremdsprache“. Berlin: Langenscheidt, 1998; Grzywacz M. et al.: „Zum Beispiel Sachsen-Anhalt 2. Deutsch mit authentischen Hörtexten“. Warszawa: WSiP, 1998; Koithan, U. et al.: „Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Lehrbuch 1“, Berlin: Langenscheidt, 2007; Perlmann-Balme, M. et al.: „em Brückenkurs“. Ismaning: Hueber, 2000; Schmidt R./ Szalay G./ Hegyes K.: „Hörfelder. Hörverstehensprogramm für die Mittelstufe“, Ismaning: Hueber, 1997; Wiemer C. / Eggers D./ Neuf G.: „Hörverstehen. 18 Vorträge mit Übungen und methodischen Hinweisen“. Ismaning: Hueber 1997; reportaże: ZDF, Goethe Institut (seria KuBus); dzienniki: Kieler Nachrichten, Metro, Süddeutsche Zeitung itp., czasopisma: Focus, Der Spiegel, Stern, Deutschland, Vigo-Unilife, Fluter, Język niemiecki – nauczaj lepiej itp. H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2002; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2004; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2007; Dudenredaktion: Duden. Grammatik (Bd.4), Mannheim 2005; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2003. |
||
Efekty uczenia się: |
student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze Potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych ustnych i pisemnych wypowiedzi w języku niemieckim oraz korygować popełnione w nich błędy w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w trzecim semestrze Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w trzecim semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych i bardziej zaawansowanych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, szczególnie pisemnego streszczania i komentowania tekstów w języku niemieckim i/lub tłumaczenia zdań (na podstawie kręgów tematycznych obowiązujących w trzecim semestrze) Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy wykonywaniu wspólnych zadań oraz omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w trzecim semestrze |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test gramatyczny) Kolokwium ustne Test (gramatyka; leksyka; tłumaczenie zdań) Sprawdzenie umiejętności tłumaczenia zdań Referat Prace pisemne (streszczenie tekstu + własny komentarz) Dyskusja Współpraca w grupie / w parach Samodzielna wypowiedź ustna Świadomość własnych błędów oraz ich samodzielna poprawa Uwaga I: prowadzący w zależności od typu zajęć oceniają na: testy gramatyczne (z poszczególnych zagadnień gramatycznych omawianych podczas kursu), testy leksykalne i tłumaczenie zdań (dotyczące obowiązujących tematów), streszczenia tekstów z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar), wypowiedzi ustne; po semestrze zimowym ma formę pisemnego testu gramatycznego obejmującego materiał zrealizowany na zajęciach w semestrze zimowym; treści sprawdzane są bardziej kompleksowo niż w wersji zaliczeniowej Uwaga II: pisanie streszczenia (Inhaltsangabe) z komentarzem do tekstu, umiejętność tłumaczenia zdań oraz wypowiadania się są sprawdzane podsumowująco po semestrze letnim podczas egzaminu pisemnego i ustnego Ocena wypowiedzi ustnej / referatu • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, Kryteria oceny streszczeń z komentarzem (Inhaltsangabe mit Kommentar) pisanych na ćwiczeniach (w semestrze zimowym podane kryteria mają charakter orientacyjny) • Punkty za prawidłowe oddanie treści oraz za wykonanie zadań: 6 • Punkty za gramatykę: 8 • Punkty za wyrażanie się: 8 • Punkty za ortografię: 2 • Spójność: 4 • Użycie złożonych struktur gramatycznych i bogate słownictwo: 4 • Umiejętność wyrażania opinii (komentarz): 3 • Maksymalna liczba punktów: 35 Ilość słów: 200-250 • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% (32-35p.) • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% (30-31,5p.) • dobry (db; 4,0): 77-84% (27-29,5p.) • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% (24-26,5p.) • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% (21-23,5p.) • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% (0-20,5p.) Ocena tłumaczeń i testów leksykalnych (zaliczenie), ocena gramatyki (zaliczenie i egzamin) • bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% • dobry plus (+db; 4,5): 85-90% • dobry (db; 4,0): 77-84% • dostateczny plus (+dst; 3,5): 69-76% • dostateczny (dst; 3,0): 60-68% • niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maciej Drynda | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Marniok | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Violetta Frankowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Egzamin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.