Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oPNJN1-ZLE16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (egzamin) |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Poznanie, utrwalenie i wzbogacenie struktur leksykalnych typowych dla objętych programem sytuacji komunikacyjnych i tematów; nabycie umiejętności porozumiewania się w codziennych sytuacjach oraz rozumienia i formułowania prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych; ćwiczenie umiejętności poprawnego wymawiania wyrazów, fraz i zdań; wykształcenie i rozwijanie umiejętności poprawnego (leksykalnie, gramatycznie, fonetycznie) wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie przewidzianych programem tematów z użyciem poznanego słownictwa; umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki w zakresie leksyki obowiązujących tematów; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu; poznanie i utrwalenie objętych programem typowych podstawowych struktur gramatycznych i rozwijanie kompetencji gramatycznej; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | możliwość korzystania z kursów e-learningowych |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Tłumaczenia zdań |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje 210 godzin zajęć z wiodącym podręcznikiem 09-oPNJNpod-ZL16, gramatyki praktycznej 09-oPNJNgp-ZL16 i leksyki z mówieniem 09-oPNJNmow-ZL16. Nauka rozpoczyna się od poziomu A1+. |
Pełny opis: |
Jednostka tematyczna dot. rodziny, jej członków, ich biografii, świąt obchodzonych w gronie rodzinnym Jednostka tematyczna dot. podróży, mobilności i sposobów przemieszczania się, przygotowań do podróży Jednostka tematyczna dot. hobby i czasu wolnego, sposobów jego spędzania, także poza domem, aktywności fizycznej w czasie w wolnym; jednostka tematyczna dot. mediów Jednostka tematyczna dot. mieszkania, życia na wsi i w mieście Jednostka tematyczna dot. aktywności kulturalnej, wyjścia do kina i teatru, ubioru w różnych sytuacjach i mody Jednostka tematyczna dot. świata pracy, szukania pracy, opisu zawodów Jednostka tematyczna dot. świąt i uroczystości Jednostka tematyczna dot. zmysłów i emocji; ciała, zdrowia i wizyty u lekarza Jednostka tematyczna dot. wynalazków i wynalazców Podstawowe zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce Podstawowe reguły gramatyki niemieckiej |
Literatura: |
H. Funk, Ch. Kuhn, S. Demme: Studio d. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami (część A2), Berlin/Warszawa 2007; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. CD (do części A2), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. DVD (do części A2), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Zeszyt słówek (do części A2), Berlin/Warszawa 2008; H. Funk (wyd.): Studio d. Język niemiecki. Sprachtraining (do części A2), Berlin/Warszawa 2008; H. Bock, J. Müller: Grundwortschatz Deutsch. Übungsbuch, Berlin 2001; G. Häublein [et al.]: Memo. Wortschatz- und Fertigkeitstraining für das Zertifikat Deutsch als Fremdsprache. Lernwortschatz Deutsch-Deutsch, Berlin 2001; F. Eppert: Grundwortschatz Deutsch. Übungen und Tests, München 1991; F. Eppert: Deutsche Wortschatzübungen (1 i 2), München 1992; S. Dłużniewski: Thematischer Wortschatz mit Übungen, Warszawa 1998; E.M. Rostek: Deutsch. Słownik tematyczny dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2005; M. Dreke, W. Lind: Wechselspiel. Interaktive Arbeitsblätter für die Partnerarbeit im Deutschunterricht, Berlin 2004; A. Wagner: Sprechen ohne Probleme, Poznań 2007; E. Schoenke, I. Schneider: Sprechen in unterschiedlichen Situationen, München 1997; M. Rogalska: Deutsch. Ćwiczenia tematyczne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2003; E. O. Plauen, F. Eppert: Vater und Sohn. Bildgeschichten für den Konversations- und Aufsatzunterricht, München 1990; zbiory zadań maturalnych zawierające zadania komunikacyjne z matury ustnej z języka niemieckiego. S. Bęza: Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Warszawa 2008; S. Bęza: Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Warszawa 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2002; S. Dłużniewski, A. Donath: Deutsche Grammatik in Übungen, Warszawa 1985; W. Heidermann: Grammatiktraining. Grundstufe, Ismaning 1997; R. Wagner: Grammatiktraining. Mittelstufe, Ismaning 1997; H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2003; W. Heidermann: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Testheft, Ismaning 2000 |
Efekty uczenia się: |
student/ka umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym słowa, zwroty i proste związki wyrazowe charakterystyczne dla codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w pierwszym semestrze Potrafi korygować wskazane przez wykładowcę błędy w codziennych sytuacjach komunikacyjnych oraz prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także w zakresie prostych środków leksykalnych charakterystycznych dla codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz tematów obowiązujących w pierwszym semestrze Reaguje adekwatnie do zaistniałej sytuacji komunikacyjnej, odnosząc się do wypowiedzi innych uczestników i przedstawiając własne poglądy oraz argumentuje merytorycznie i formułuje krótkie wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na proste tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów Wykonuje podczas zajęć oraz w ramach pracy domowej proste zadania i krótkie prace pisemne w języku niemieckim, a także tłumaczenia zdań, odnoszące się do codziennych sytuacji komunikacyjnych i tematów obowiązujących w pierwszym semestrze, zachowując przy tym poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla obowiązujących tematów i sytuacji komunikacyjnych Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy opracowywaniu i odgrywaniu codziennych sytuacji komunikacyjnych oraz omawianiu prostych kwestii związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie formy pisemne, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne, egzamin pisemny Ocena umiejętności poprawnego wypowiadania się: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych oraz zdań tłumaczonych • 60-70% - 3,0 • 71-75% - 3,5 • 76-84% - 4,0 • 85- 90% - 4,5 • 91-100% - 5,0 Ocena pisemnych krótkich form użytkowych – zostanie podana do wiadomości na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Romualda Braciszewska | |
Prowadzący grup: | Romualda Braciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.