Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Russian as a foreign language III

General data

Course ID: 09-grPNJR-DL36
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Russian as a foreign language III
Name in Polish: Praktyczna nauka języka rosyjskiego III
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Russian
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) opanowanie materiału leksykalnego w zakresie tematycznym określonym w programie; kształtowanie umiejętności wnioskowania, negocjowania i uzasadniania swoich opinii w monologu, dialogu i polilogu; kształtowanie sprawności rozumienia ze słuchu w zakresie materiałów programowych; kształtowanie sprawności pisania: list prywatny, charakterystyka, recenzja, esej, opis; kształtowanie umiejętności w zakresie różnych form pracy: plenum, praca indywidualna, w grupach, metodą prezentacji i projektu; opanowanie zasad ortografii; opanowanie struktur morfo-syntaktycznych umożliwiających formułowanie wypowiedzi przy użyciu zdań prostych i złożonych; opanowanie zasad interpunkcji w zdaniu prostym i złożonym; rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedniego stosunku do zajęć; rozwijanie indywidualnych strategii uczenia się, korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym również elektronicznych; rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowej akcentuacji i intonacji

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) W przyszłości przewiduje się włączenie nauczania zdalnego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego zgodne z podstawą programową PNJR dla roku I

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Praca w grupach

tłumaczenia



Full description: (in Polish)

Człowiek, jego wygląd zewnętrzny i cechy osobowości: wygląd zewnętrzny /portret/, opis wyglądu z uwzględnieniem wzrostu, cech szczególnych, wieku, budowy ciała, cech, które nas przyciągają i odpychają w sobie i innych; ubiór, dobór kolorów i akcesoria, fryzura, makijaż – czyli jak zaprezentować siebie; charakter człowieka, cechy pozytywne i negatywne, jego emocje; właściwości intelektu, styl życia, poglądy, uznawane wartości; W zdrowym ciele, zdrowy duch: opis stanu zdrowie, objawy i symptomy niektórych chorób i stanów; zdrowie człowieka i choroby: zagrożenia dla zdrowia i profilaktyka; lekarze specjaliści, terapia, lekarstwa, sposoby leczenia; współczesne choroby cywilizacyjne; zdrowy styl życia; sport w życiu człowieka: znaczenie sportu w naszym życiu, zimowe i letnie dyscypliny sportowe; Imprezy sportowe i turystyka: wyjazdy zagraniczne i turystyka piesza, formy spędzania czasu wolnego; Człowiek i przyroda: świat roślinny i zwierzęcy (w tym Rosji), zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka, działania proekologiczne; Usługi w życiu codziennym człowieka: usługi powszechne (fryzjer, pralnia, szewc itp.); nietypowa działalność usługowa; Czasowniki zwrotne/niezwrotne, przechodnie/nieprzechodnie; rekcja czasownika w aspekcie porównawczym; imiesłowy czynne i bierne; imiesłów przysłówkowy; strona czynna i bierna; konstrukcje z imiesłowem przymiotnikowym i przysłówkowym; sposoby wyrażenia modalności; pełna i krótka forma przymiotnika w funkcji orzecznika; zaimki przeczące i nieokreślone; wyrażenie stosunków przestrzennych; wyrażenie stosunków czasowych; wyrażenie stosunków ilościowych (liczebniki zbiorowe); wyrażenie stosunków przyczynowych; użycie wielkiej i małej litery; pisownia przyrostków -n-, - nn- w przymiotnikach, czasownikach, przysłówkach, imiesłowach przymiotnikowych i przysłówkowych; Pisownia samogłosek nieakceptowanych w rdzeniu wyrazu; pisownia samogłosek w wyrazach złożonych; pisownia wyrazów złożonych; pisownia przysłówków; pisownia przyimków złożonych; pisownia spójników; pisownia partyków nie, ni z różnymi częściami mowy; użycie znaków interpunkcyjnych w zdaniach prostych i złożonych

Bibliography: (in Polish)

Alina Gołubiewa, Natalia Kowalska, Русский язык сегодня, dla uczniów studentów i przedsiębiorców, Warszawa 1998; A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998; M. Cieplicka, D.Torzewska, Русский язык, Kompendium tematyczno-leksykalne 2, Poznań 2008; M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы, Warszawa 2011; M. Wiatr-Kmieciak, Skrypt dla II roku filologii rosyjskiej – (w przygotowaniu); D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999; A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, 2, Warszawa 1999; I. Kabyszewa i inni, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami, Warszawa 2004; D. Dziewanowska, Ćwiczenia praktyczne z ortografii, Kraków 1996; W. Milczarek, Język rosyjski od A do Z, Warszawa 2002; А.С. Хазанова, Работа по орфографии при изучении морфологии в школе, Москва 1976; Русский язык зарубежному преподавателю русского языка, под ред. С.Н.Плужниковой, Е.Ю.Владимирского, Москва 1982.

Learning outcomes: (in Polish)

student/ka zna i stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych; potrafi wypowiadać się na temat preferowanych i nie cech wyglądu zewnętrznego, charakteru itp., oceniać i wnioskować; rozumie słuchany tekst i potrafi wykonywać zadania z nim związane (łączenie sprawności słuchania z pisaniem, mówieniem); potrafi prawidłowo napisać list, charakterystykę, recenzję, opis i esej; wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń); stosuje poprawnie adekwatne do sytuacji komunikacyjnej środki językowe by wyrazić intencję oraz stany emocjonalne; tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych, relacjonowanie wydarzeń, przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii; tworzy tekst w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: charakterystykę postaci, opisywanie miejsc, czynności, zjawisk przyrody itp. w zakresie treści programowych, relacjonowanie wydarzeń, przedstawianie i uzasadnianie własnej opinii, potrafi umiejętnie wnioskować, negocjować i uzasadniać swoje opinie w monologu, dialogu i polilogu; rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady ortograficzne; rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne; potrafi zastosować podstawowe zasady interpunkcji; potrafi zastosować podstawowe zasady składni; potrafi prawidłowo zastosować akcent w poszczególnych częściach mowy w wypowiedziach i czytanych tekstach

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny. Egzamin ustny. Kolokwium pisemne. Kolokwium ustne. Prezentacja multimedialna. Tłumaczenia. Prace pisemne

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Testy gramatyczne i leksykalne:

61-72% dst

73-80% dst+

81-90% db

91-95% db+

96-100% bdb

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 120 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Justyna Woszczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Completion
classes - Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)