Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Culture and characteristic features of the Russian language speaking countries

General data

Course ID: 09-grKRROJ-DL11
Erasmus code / ISCED: 09.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Culture and characteristic features of the Russian language speaking countries
Name in Polish: Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących uwarunkowania przyrodnicze, symbole państwowe i dziedzictwo artystyczne Rosji

wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową Słowiańszczyzny Wschodniej

zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej Rosji od początków kształtowania się państwowości rosyjskiej do lat 90-tych XX wieku

kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym

przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości rosyjskiej

wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat kulturowej specyfiki i realiów rosyjskiego obszaru językowego

rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) W przyszłości przewiduje się włączenie nauczania zdalnego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu historii Rosji

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) dyskusja, pokaz i obserwacja, praca w grupach

Full description: (in Polish)

Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny; duchowość rosyjska wobec cywilizacji zachodniej – omówienie problemu w oparciu o film dokumentalny W. Herzoga „Głosy z głębin”; mitologia słowiańska: ważniejsze bóstwa i związane z nimi święta (demonologia, wierzenia, zwyczaje ludowe); Chrześcijaństwo na Rusi: geneza, znaczenie reform patriarchy Nikona; istota prawosławia: obrzędy, liturgia, utensylia (tj. święte przedmioty) cerkiewne; podstawy teologii ikony: kanony ikonograficzne, rola ikonopisarza. Analiza ikony Trójcy Świętej A. Rublowa; budowa cerkwi prawosławnej, funkcja ikonostasu; architektura sakralna i świecka na przykładzie zabytków Moskwy; style architektoniczne w Petersburgu; struktura symboliczna tradycyjnej izby słowiańskiej; sztuka użytkowa: rzemiosło folklorystyczne, rosyjskie stroje narodowe; malarstwo przełomu XIX i XX wieku: estetyczne poszukiwania W. Kandinsky’ego, K. Malewicza, M. Chagall’a; wielcy kompozytorzy rosyjscy i ich utwory: twórczość P. Czajkowskiego, A. Skriabina, Rachmaninowa, S. Prokofiewa; balet: sylwetki artystyczne W. Niżyńskiego, A. Pawłowej, M. Plisieckiej oraz S. Diagilewa; film: ważniejsze wydarzenia w historii kinematografii radzieckiej

Bibliography: (in Polish)

J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007; Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją, red. L. Suchanek, Kraków 2004; W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologiczeskich poniatij, idiej, naprawlenij, Poznań 2004; J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003; Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001; J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999; M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997; A. Markunas, Istoki i suszcznost’ russkogo prawoslawija. Chriestomatija, Poznań 1994.; A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1980.

Learning outcomes: (in Polish)

student/ka rozumie, a także prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu realiów przyrodniczych, symboli państwowych i różnorodnych znaków/aspektów dziedzictwa artystycznego Rosji; rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowo-religijne wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej ; zna przełomowe stadia rozwoju zarówno duchowej, jak i materialnej kultury rosyjskiej; potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej; analizuje fenomeny duchowości rosyjskiej w oparciu o materiały naukowo-badawcze; potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące kulturowej specyfiki i realiów funkcjonowania rosyjskiego obszaru językowego; wykorzystuje zdobytą wiedzę w ramach pracy zespołowej (współtworzy w zespole i przedstawia publicznie prezentację podczas zajęć, aktywnie uczestniczy w dyskusjach grupowych)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena wypowiedzi studentów, rozwiązywanie quizów, prezentacja multimedialna, test końcowy

ocena końcowa jest średnią ocen otrzymanych za wykonaną prezentację oraz złożony test pisemny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)