Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-grKRROJ-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie szeregu pojęć charakteryzujących uwarunkowania przyrodnicze, symbole państwowe i dziedzictwo artystyczne Rosji wyrobienie umiejętności rozpoznawania czynników składających się na odrębność geopolityczną, etnograficzną i mentalnościową Słowiańszczyzny Wschodniej zapoznanie z istotnymi etapami ewolucji kultury duchowej i materialnej Rosji od początków kształtowania się państwowości rosyjskiej do lat 90-tych XX wieku kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym przygotowanie do analizy i interpretacji fenomenów duchowości rosyjskiej wypracowanie zdolności samodzielnego formułowania sądów na temat kulturowej specyfiki i realiów rosyjskiego obszaru językowego rozwijanie zdolności komunikacyjnej oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W przyszłości przewiduje się włączenie nauczania zdalnego |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza z zakresu historii Rosji |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja, pokaz i obserwacja, praca w grupach |
Pełny opis: |
Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny; duchowość rosyjska wobec cywilizacji zachodniej – omówienie problemu w oparciu o film dokumentalny W. Herzoga „Głosy z głębin”; mitologia słowiańska: ważniejsze bóstwa i związane z nimi święta (demonologia, wierzenia, zwyczaje ludowe); Chrześcijaństwo na Rusi: geneza, znaczenie reform patriarchy Nikona; istota prawosławia: obrzędy, liturgia, utensylia (tj. święte przedmioty) cerkiewne; podstawy teologii ikony: kanony ikonograficzne, rola ikonopisarza. Analiza ikony Trójcy Świętej A. Rublowa; budowa cerkwi prawosławnej, funkcja ikonostasu; architektura sakralna i świecka na przykładzie zabytków Moskwy; style architektoniczne w Petersburgu; struktura symboliczna tradycyjnej izby słowiańskiej; sztuka użytkowa: rzemiosło folklorystyczne, rosyjskie stroje narodowe; malarstwo przełomu XIX i XX wieku: estetyczne poszukiwania W. Kandinsky’ego, K. Malewicza, M. Chagall’a; wielcy kompozytorzy rosyjscy i ich utwory: twórczość P. Czajkowskiego, A. Skriabina, Rachmaninowa, S. Prokofiewa; balet: sylwetki artystyczne W. Niżyńskiego, A. Pawłowej, M. Plisieckiej oraz S. Diagilewa; film: ważniejsze wydarzenia w historii kinematografii radzieckiej |
Literatura: |
J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007; Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją, red. L. Suchanek, Kraków 2004; W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologiczeskich poniatij, idiej, naprawlenij, Poznań 2004; J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003; Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001; J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999; M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997; A. Markunas, Istoki i suszcznost’ russkogo prawoslawija. Chriestomatija, Poznań 1994.; A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
student/ka rozumie, a także prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu realiów przyrodniczych, symboli państwowych i różnorodnych znaków/aspektów dziedzictwa artystycznego Rosji; rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowo-religijne wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej ; zna przełomowe stadia rozwoju zarówno duchowej, jak i materialnej kultury rosyjskiej; potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej; analizuje fenomeny duchowości rosyjskiej w oparciu o materiały naukowo-badawcze; potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące kulturowej specyfiki i realiów funkcjonowania rosyjskiego obszaru językowego; wykorzystuje zdobytą wiedzę w ramach pracy zespołowej (współtworzy w zespole i przedstawia publicznie prezentację podczas zajęć, aktywnie uczestniczy w dyskusjach grupowych) |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wypowiedzi studentów, rozwiązywanie quizów, prezentacja multimedialna, test końcowy ocena końcowa jest średnią ocen otrzymanych za wykonaną prezentację oraz złożony test pisemny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Humeniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.